۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۲۲
کد خبر: 83293882
T T
۰ نفر

نمايش شهاب سنگ ناصرالدين شاه در كاخ گلستان

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۲۲
کد خبر: 83293882
نمايش شهاب سنگ ناصرالدين شاه در كاخ گلستان

تهران- ايرنا- مدير مجموعه ميراث جهاني كاخ گلستان از به نمايش درآمدن شهاب سنگي متعلق به دوره قاجار از فردا (يك شنبه) در اين كاخ خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، بيش از 138 سال پيش در حوالي اشتهارد واقع در غرب تهران، شهاب سنگي به جرم 54 كيلوگرم سقوط كرد. ايل شاهسون در حوالي محل سقوط شهاب سنگ چادر زده بود و اهالي ايل سه ساعت پيش از غروب آفتاب شاهد اين واقعه بودند.
خان ايل، شهاب سنگ را به دربار ناصرالدين شاه فرستاد. دربار نيز قطعاتي از آن را به نزديكان هديه كرد. تا اين كه «هنري وارد» آمريكايي و فعال اجتماعي متوجه وجود اين شهاب سنگ شد.
وي براي تكميل مجموعه خود به ايران سفر كرد و سرانجام قطعه اي از اين شهاب سنگ را با خود برد؛ اين گونه بود كه تكه هاي شهاب سنگ در بيش از 10 موزه بزرگ علوم طبيعي جهان پخش و نامش در كتاب هاي بزرگ شهاب سنگ هاي جهان بارها و بارها چاپ شد.
مسعود نصرتي به خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: اين شهاب سنگ در بزرگ ترين و نخستين نمايشگاه تخصصي شهاب سنگ‌هاي ايران و بيابان لوت به نمايش در مي‌آيد
كه با همكاري پايگاه ميراث جهاني بيابان لوت و حجت كمالي - ركورد دار كشف شهاب سنگ در ايران - برگزار مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه به طور كلي از كشف نخستين شهاب سنگ ايران در 138 سال پيش كه به شهاب سنگ ورامين معروف است تاكنون آمار شهاب سنگ‌هاي ثبت شده در ايران به 299 شهاب سنگ در سال 2019 رسيده است، افزود: شهاب سنگ ورامين، پس از سقوط به دربار ناصرالدين شاه برده شده و در آن جا نگهداري مي‌شود.
نصرتي با بيان اين‌كه بزرگ‌ترين شهاب سنگ ايران، يكي از 145 شهاب سنگ مزوسيدريتي جهان است كه تا ژوئيه 2009 ميلادي كشف و ثبت شده، گفت: اين شهاب سنگ‌ها نوع خاصي از شهاب سنگ‌هاي سنگي - آهني هستند، همچنين اين شهاب سنگ يكي از هفت شهاب سنگ مزوسيدريتي در جهان است كه هنگام سقوط و برخورد با چشم رصد شده و به يقين شهاب سنگ است.
مدير مجموعه ميراث جهاني كاخ گلستان بيان كرد: در كنار نمايش شهاب سنگ كاخ گلستان از بزرگترين مجموعه شهاب سنگ با بيش از 700 قطعه رونمايي مي شود كه با تلاش حجت كمالي در بولتن بين المللي به ثبت رسيده است.
اين شهاب سنگ كه ابتدا نزديك به 54 كيلوگرم وزن داشت، قسمت اصلي آن در كاخ گلستان، سالم باقي مانده است. باقي قطعات آن هم در موزه هاي تاريخ طبيعي نيويورك، واشنگتن، فيلدشيكاگو، وين و بريتانيا، دانشگاه هاي هاروارد اسلو، استراسبورگ و آريزونا، واتيكان و موسسه ژئوفيزيك تهران و تعداد ديگري از موزه هاي علوم طبيعي و دانشگاه هاي مطرح جهان نگهداري مي شوند.
شهاب سنگ ورامين، گرچه به احتمال زياد در ورامين سقوط نكرده، چون هويتي جز اين نام ندارد، بايد اين نام را براي آن حفظ كرد.
فراهنگ**3377**9157