۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۰۸
کد خبر: 83292732
T T
۰ نفر
ائمه جمعه اهل سنت استان بوشهر اعدام دسته جمعي علماي عربستان را محكوم كردند

بوشهر- ايرنا- اعضاي شوراي روحانيت، هيات فتوا، ائمه جمعه شهرها و روستاهاي اهل سنت شهرستان هاي بوشهر،گناوه،كنگان و عسلويه در بيانيه هاي مشترك و انفرادي اعدام دسته‌جمعي 37 نفر از علما، طلاب و فعالان اجتماعي شيعه و سني توسط آل سعود را محكوم كردند.

به گزارش ايرنا، در اين بيانيه كه جمعه شب نسخه اي از آن به ايرنا نمابر شده آمده است: از ديدگاه شرع و دين مبين اسلام ريختن خون مسلمانان حرام و بلكه از گناهان كبيره است، به خصوص زماني كه آن خون يك شخص عالم، متفكر، مبارز ،مجاهد و مدافع از حق باشد كه هيچ‌وقت راضي نيست تن به ذلت و خواري دهد خواه آن عالم سني و يا شيعه باشد.
براساس اين بيانيه، اقدام اخير نابخردانه و غيرشرعي عربستان در قتل و كشتار و اعدام به‌ناحق 37 نفر از چند شهر مختلف آن كشور كه بيشتر آنها از علما و طلاب برادران شيعه و سه نفر از اهل سنت بودند، بيانگر اين حقيقت است كه مقامات سعودي هيچ ارزشي به زندگي انسان‌ها قائل نيستد.
دراين بيانيه آمده است:عربستان با اين اعمال خود دل ‌، جان و وجدان همه انسان‌هاي مسلمان و علماي اسلام را رنجانيد و آزرده‌خاطر ساخت تمام مسلمانان جهان از اين جنايت و عاملان آن مبرا هستند و تنفر و انزجار خود را اعلام مي كنند.
اين بيانيه مي افزايد: در حقيقت اين اقدام عليه اهالي شيعه قطيف و الاحساء و در حق شهروندان بي‌گناه خلاف قرآن و سنت اسلام و انسانيت است و ترديدي نيست كه رژيم صهيونيستي و آمريكا شريك اصلي در اين جنايت هستند.
در اين بيانيه اظهار شده است: اين جنايت به نام مبارزه با تروريست و اتهام بي مورد نسبت به طلاب اهل علم و رجال دين كه گناهي جز شيعه بودنشان و محبت و ارادت داشتن نسبت به اهل بيت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم و دفاع از حقوق اوليه و ابتدايي خود نداشته اند ؛ جهت ايجاد رعب و وحشت در ميان شيعيان سرزمين حجاز ، خود اوج تندروي و تروريستي است كه ثبات و استقرار منطقه را در اين شرايط بسيار حساس كنوني كه نه تنها در راستاي تقويت روحيه وحدت و اخوت اسلامي نيست بلكه پايه هاي وحدت ، عزت و شوكت امت اسلام را فرسوده و متلاشي مي كند .
در اين بيانيه آمده است: هنوز جهان رسوايي و جنايت ننگين عليه خاشقجي توسط مقامات عالي رتبه حكومت آل سعود را فراموش نكرده وخون بي گناه وي خشك نشده، هنوز آزادگان و شيعيان جهان مصيبت اعدام شيخ نمر ،در قلب و خاطرشان تسلي نگشته ، دست زدن به چنين اقدام جاهلانه و كينه توزانه خلاف مصلحت امت اسلام است ، مگر اينكه حكومت آل سعود ارزش و مصلحتي براي امت بزرگ اسلام با همه مذاهب و گرايش هاي اسلامي آن قائل نباشد.
جامعه اهل سنت و جماعت استان بوشهر ضمن عرض تسليت به علماي اسلام به‌ويژه خانواده‌هاي محترم اين شهدا خواهان مغفرت و علو درجات براي شهدا و براي بازماندگان اجر جزيل و صبر جميل مسئلت نموده و اين عمل ضد انسانيت را به ‌شدت محكوم و از مدعيان دفاع از حقوق بشر و جامعه بين‌المللي، بررسي و رسيدگي به اين امر را خواهانيم.
اين بياينه توسط اعضاي شوراي روحانيت و هيات فتوا و پاسخگويي به مسائل شرعي اهل سنت استان بوشهر، عضو شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت كشور، ائمه جمعه شهرها و روستاهاي شهرستان هاي بوشهر، گناوه، عسلويه و كنگان صادر شده است.
6047/6045