۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۴۲
کد خبر: 83290600
T T
۰ نفر
نشریه چینی: تحریم نفت ایران ضربه بزرگی به اقتصاد چین است

پكن- ایرنا- روزنامه ساوت چاینا هنگ كنگ می نویسد كه تحریم نفت ایران و تمدید نشدن معافیت خریدهای نفتی از تهران ضربه بزرگی به اقتصاد چین محسوب می شود.

به گزارش ایرنا این روزنامه چینی روز چهارشنبه نوشت: چین بزرگترین وارد كننده نفت دنیا است و تحریم نفتی ایران برایش یك خسارت جدی به حساب می آید به همین دلیل اعتراضات مكرر پكن را به این اقدام واشنگتن به دنبال داشته است.
روزنامه می نویسد: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا به طور یكجانبه به توافق هسته ای كه سال 2015 میلادی میان ایران و شش كشور دیگر امضا شد، پشت كرد و بتدریج تحریم ها علیه ایران را كه لغو شده بود، به مرحله اولیه بازگرداند.
ساوت چاینا خاطر نشان می كند: هنوز معلوم نیست این موضوع به گفت و گوهای تجاری چین و آمریكا نیز مرتبط شود اما مسلما روابط دو كشور بسیار پیچیده تر شده است.
گزارش تاكید می كند به هر دلیلی كه آمریكا چنین تصمیمی گرفته باشد، باز هم قبول آن برای چین سخت خواهد بود این كشور اكنون به چالش كشیده شده است زیرا بشدت به انرژی نیاز دارد.
روزنامه از قول تحلیلگرانی چون شین كیم از مركز گلوبال پلاتز آورده است كه واكنش ایران به این اقدام آمریكا خیلی جدی و شدید خواهد بود و همانطور كه اكنون هم تهدیدها به تنگه هرمز كشیده شده است و باید دید در این میان چین و هند چه اقداماتی صورت خواهند داد.
ساوت چاینا نوشته است اقدامی كه آمریكا صورت داده است مسلما باعث خواهد شد تا در صورت كاهش عرضه نفت از سوی ایران، بازار بین المللی انرژی روزهای دشواری را در سال جاری میلادی پیش رو داشته باشد.
كاخ سفید دوم اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام كرد دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریكا تصمیم گرفته است معافیت خرید نفت ایران كه پیشتر به 8 كشور داده بود را تمدید نكند.
این تصمیم آمریكا مورد انتقاد كشورهایی مانند چین، هند و تركیه قرار گرفته و به نظر می رسد بر تعداد كشورهای معترض به این رویكرد افزوده خواهد شد.
ترامپ با اعلام تحریم صادرات نفت ایران از ماه می، كشورهایی كه به خواسته آمریكا عمل نكنند را به اعمال تحریم تهدید كرده است.
این در حالی است كه اقدام یكجانبه آمریكا موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است بازار نفت با واكنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش سه درصدی بهای نفت بوده كه بیشترین میزان افزایش در 2019 بوده است.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان