۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸
کد خبر: 83287123
T T
۰ نفر

در سال 97، كي چقدر حقوق گرفت؟

۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸
کد خبر: 83287123
در سال 97، كي چقدر حقوق گرفت؟

تهران-ايرنا-طبق تازه‌ترين نظرسنجي انجام شده در شركت ايران تلنت از حدود 40000 نفر از شاغلان تمام‌وقت استان تهران در سال 97، متوسط درآمد كارشناسان در سال 97، 2.8 ميليون تومان و مديران ارشد 6.2 ميليون تومان بوده؛ افراد شاغل در شركت‌هاي بازرگاني بيشترين حقوق را دريافت مي‌كنند و سطح تحصيلات افراد در بخش دولتي تأثير بيشتري بر دستمزد آنها در مقايسه با بخش خصوصي دارد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، انتشار گزارش حقوق و دستمزد كاركنان دولت؛ اعلام ميزان افزايش حداقل حقوق در سال جديد و شكل‌ گرفتن بحث‌هاي مختلف پيرامون آن، توجه‌ها بيش از پيش به بحث حقوق و دستمزد جلب شده است. در گزارش پيش رو با استفاده از اطلاعات موجود در سرويس ايران سلري بحث حقوق و دستمزد با دقت بيشتري مورد بررسي قرار گرفته و مواردي چون تفاوت درآمد در بخش خصوصي و دولتي، تاثير سابقه كار و ميزان تحصيلات بر دريافتي و... بررسي شده است.

**مديران ارشد تنها 3 برابر كارشناسان دستمزد مي‌گيرند!
بر اساس نتايج پژوهش گسترده صورت‌گرفته توسط مجموعه ايران تلنت، به طور كلي ميانگين دريافتي در سال 97 در رده كارشناس، 2.8 ميليون، در رده مديران مياني 4.1 ميليون تومان و در رده مديران ارشد 6.2 ميليون تومان بوده است. بنابراين، مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه ميانگين دريافتي مديران ارشد حدود 2.2 برابر ميانگين دريافتي كارشناسان آن مجموعه است. اين يعني برخلاف تصور رايج، تفاوت متوسط دريافتي ميان مديران ارشد و كارشناسان، آنقدرها هم زياد نيست.

**شركت‌هاي بازرگاني؛ ايده‌آل براي مديران
در بخشي از نتايج اين پژوهش كه به بررسي تاثير نوع فعاليت شركت بر ميزان حقوق و دستمزد پرداخته، مشاهده مي‌شود شاغلان در شركت‌هاي بازرگاني (صادرات و واردات) بيشترين دريافتي‌ها را در سطوح مديريتي نسبت به مديران در ساير گروه‌ها داشته‌اند. افزون بر اين، در شركت‌هاي بازرگاني بيشترين تفاوت دريافتي ميان رده‌هاي سازماني (كارشناس، مدير مياني و مدير ارشد) نيز مشاهده مي‌شود.

**تفاوت حقوق در شركت‌هاي كوچك و بزرگ
مطابق انتظار، شاغلان در شركت‌هاي بزرگ دريافتي بيشتري نسبت به مجموعه‌هاي كوچك‌تر دارند. تفاوت ميانگين دريافتي رده سازماني كارشناس شركت‌هاي بزرگ و كوچك 17 درصد، براي مديران مياني 20 و براي مديران ارشد 14 درصد است. نكته جالب توجه اين است كه با توجه به روند تغييرات در 3 سال گذشته به نظر مي‌رسد اين تفاوت‌ها در گذر زمان كمتر شده و دريافتي شاغلان در شركت‌هاي كوچك و بزرگ در حال نزديكتر شدن به يكديگر است.
دستمزدها در بخش خصوصي و دولتي چه ميزان تفاوت دارد؟/ كارشناسان در بخش دولتي 25 درصد بيش از بخش خصوصي حقوق مي‌گيرند.
مقايسه دريافتي افراد در بخش دولتي و خصوصي نشان مي‌دهد ميانگين دريافتي مديران در اين دو بخش تقريبا برابر است اما، كارشناسان شاغل در بخش دولتي حدود 25 درصد بيش از همتايان‌شان در بخش خصوصي حقوق مي‌گيرند. در شركت‌هاي بين‌المللي اما بحث متفاوتي را شاهد هستيم و تفاوت زيادي در ميانگين درآمد به‌ويژه در سطح مديران ارشد وجود دارد. بر اساس داده‌هاي موجود در سرويس حقوق و دستمزد ايران سلري، ميانگين دريافتي مديران ارشد (ايراني) در اين شركت‌ها مبلغ 12.2ميليون تومان است.

**سابقه كار تا چه اندازه بر حقوق تاثيرگذار است؟
در مورد تأثير ميزان سابقه كاري بر دريافتي به نظر مي‌رسد، بيشترين تأثير در سال‌هاي اول كاري تا 15 سال اتفاق مي‌افتد. بر اساس آمار مي‌توان چنين پيش‌بيني كرد كه يك مدير ارشد با دريافتي تقريباً 3 برابر يك كارشناس تازه‌كار بازنشسته مي‌شود. همچنين، بر اساس اطلاعات سرويس ايران سلري، يك كارشناس در زمان بازنشستگي ميانگين دريافتي‌اي حدوداً 1.8 برابر يك كارشناس تازه‌كار در حوزه كاري مشابه را دارد.

**دولت مدرك‌گراتر است!
در مورد تأثير مدرك تحصيلي، به نظر مي‌رسد تأثير مدرك تحصيلي در بخش دولتي بيشتر باشد. تفاوت دريافتي يك مدير ارشد فوق ليسانس بخش دولتي 25 درصد بيش از همتاي داراي مدرك كارشناسي خودش است. اين ميزان در بخش خصوصي تنها 13 درصد است. اين اتفاق را مي‌توان نشانه مثبتي از تمايل بيشتر بخش خصوصي به مهارت‌گرايي و سنجش افراد بر اثر توانمندي و اثربخشي آنها و نه صرفا مدرك تحصيلي دانست.
اطلاعات موجود در اين گزارش با استفاده از آمار موجود در سرويس حقوق و دستمزد iransalary.com گردآوري و مورد تحليل قرار گرفته و بر مبناي «ميانگين» حقوق و دستمزد در رده‌هاي سازماني و مجموعه‌هاي مختلف است.
علمي**9207**1485
۰ نفر