۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۲۶
کد خبر: 83286501
T T
۰ نفر
عادی سازی روابط سوریه با اعراب محور مذاكرات مقامات روسی با اسد

مسكو - ایرنا - وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام كرد كه در دیدار هیات روسی با رئیس جمهوری سوریه، عادی سازی روابط بین سوریه و كشورهای عربی در مركز توجه قرار داشت.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای به دیدار اخیر هیات روسی به سرپرستی آلكساندر لاورنتیف فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در سوریه با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اشاره كرد.
در این دیدار كه سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه نیز در قالب هیات روسی حضور داشت، دو طرف مسائل مربوط به تامین راهكار پایدار برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه مطابق با تصمیمات كنگره مذاكرات ملی سوریه در سوچی و قطعنامه 2254 شورای امنیت را بررسی كردند.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: دو طرف در این دیدار به تشكیل و آغاز بكار كمیته قانون اساسی سوریه توجه خاص كردند.
هیات روسی با رئیس جمهوری سوریه بطور مفصل در خصوص بازسازی سوریه و بهبودی و عادی سازی روابط سوریه و كشورهای عربی گفت و گو كرد.
لاورنتیف فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه پیش از سفر به سوریه در راس هیات روسی از عربستان سعودی نیز دیدار كرد.
وی در ریاض با ولیعهد عربستان سعودی سوریه دیدار و در راستای تلاش های مسكو برای فراهم آوردن زمینه بازگشت دولت قانونی سوریه به اتحادیه عرب گفت وگو كرد.
وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در گزارشی اعلام كرد: 'الكساندر لاورنتیف' كه در راس هیاتی متشكل از مقام های عالیرتبه روس ازجمله سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه این كشور و چند مقام وزارت دفاع به ریاض سفر كرده است، به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفت وگو كرد.
اگر چه در گزارش وزارت امور خارجه روسیه، گفته شده است كه دستیابی به حل و فصل پایدار مساله سوریه برمبنای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل و كمك لازم به بازسازی سوریه در مركز توجه دو طرف قرار داشت اما كارشناسان معتقدند كه هدف از گفت وگوی روس ها با مقامات عربستان، عادی سازی روابط این كشور با دولت قانونی سوریه است تا زمینه مشاركت آن دسته از مخالفان دولت قانونی سوریه كه به پشتوانه حمایت عربستان همچنان در روند مذاكرات آستانه مانع تلاشی می كنند، فراهم شود.
گفتنی است فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه روز پنجشنبه نیز در چارچوب برنامه سفر خود، با 'نصر الحریری' رئیس هیات مذاكره كننده مخالفان سوری در ریاض دیدار و گفت و گو كرده بود.
اروپام*391*1346**