۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 83285985
T T
۰ نفر

نوید تحول در روابط دیرینه ایران و پاكستان

۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 83285985
نوید تحول در روابط دیرینه ایران و پاكستان

زاهدان– ایرنا– هرچند دشمنان با حوادث تلخ تروریستی سال گذشته در مرزهای ایران و پاكستان بارها كام مردم را تلخ كردند اما هم اینك در ابتدای سال جدید، اولین سفر نخست وزیر پاكستان به تهران نویدبخش تحولی عظیم در روابط دیرینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی این دو كشور دوست و همسایه خواهد بود.

به گزارش ایرنا كشور پاكستان یكی از همسایگان جنوب شرقی ایران و هم مرز با استان پهناور سیستان و بلوچستان است. هر چند این استان از طریق مرزهای آبی و خاكی علاوه بر پاكستان با دو كشور افغانستان و عمان نیز هم مرز است اما بیشترین طول نوار مرزی این استان در همجواری با كشور پاكستان قرار دارد بنابراین به دلیل گستردگی مرز مشترك همسایگی با این كشور می تواند برای ایران بسیار مهم و تاثیرگذار باشد اما متاسفانه در طول سال های گذشته به خصوص در سال 97 به جای منافع مرزی مشترك حوادث تلخ تروریستی با سواستفاده از خاك پاكستان سبب شده تا تهدیدات همسایگی با این كشور بیشتر از ظرفیت ها و منافع آن احساس شود.
این شرایط در حالی است كه در چهل سال گذشته حق همسایگی و حسن همجواری از جانب كشور ایران در قبال پاكستان به طور كامل ادا شده و در این باره رساندن خط لوله صلح، فراهم كردن امكانات صادرات برق به این كشور، عدم تجاوز به خاك این كشور با وجود حملات تروریستی متعدد از آن سوی مرز و استقبال بی نظیر از زائران پاكستانی اربعین را می توان مهمترین شواهد بر این مدعا دانست.
توسعه روابط اقتصادی با پاكستان نیز یكی دیگر از سیاست های اصلی ایران است كه در طول سالهای گذشته این نیت از طریق افزایش تعداد بازارچه های مرزی و تقویت زمینه صادرات به این كشور به اثبات رسیده است. همچنین قرابت و نزدیكی فرهنگی و مذهبی مردم ایران و پاكستان سبب شده تا مراودات فرهنگی مردم دو سوی مرز بدون در نظر گرفتن مرزبندی های سیاسی همچنان ادامه داشته باشد و زمینه صلح و دوستی هر چه بیشتر را فراهم كند.
با این حال از آنجایی كه امنیت مهمترین پیش نیاز یا به عبارتی زیرساخت اصلی هرگونه توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با كشورهای دیگر است، نبود آن در مرزهای ایران با پاكستان یا به عبارت بهتر، نبود تضمین برای برقراری امنیت از سوی پاكستان در این منطقه سبب شده است تا دیگر روابط این دو كشور نیز تحت تاثیر قرار گیرد و به مقصد و مقصود اصلی خود نرسد.
ابراز گله مندی سیاستمداران و فرماندهان نظامی ایران از مقامات پاكستانی بعد از هر حادثه تروریستی كه با استفاده از خاك این كشور در مرزهای سیستان و بلوچستان اتفاق می افتد نشان دهنده نبود تضمین عملی در تامین امنیت مرزهای مشترك با ایران از سوی پاكستان است. هر چند پس از هر حادثه تروریستی مقامات پاكستان قول همكاری و پیگیری می دهند اما تكرار این حوادث نشان دهنده عملی نشدن این تعهدات است كه به عقیده برخی كارشناسان روابط بین الملل دلیل این عدم تعهد، نبود اتفاق نظر میان گروه های مختلف داخلی این كشور درباره ایران و همچنین برخی دخالت های خارجی در تصمیم گیری های مقامات این كشور است.

**نوید فصلی جدید در روابط دوستانه دو همسایه
با این حال بعد از وقوع حوادث متعدد تلخ تروریستی در مرزهای مشترك ایران و پاكستان مخصوصا در سال گذشته، سفر نخست وزیر این كشور به تهران به دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 98 نویدبخش فصلی جدید در روابط این دو كشور دوست و همسایه است.
این سفر كه همزمان با هفتادمین سال روابط ایران و پاكستان انجام می شود، فرصتی مناسب برای طرح طیف وسیعی از موضوعات مورد توجه دو طرف از همكاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مرزی و مبارزه با تروریسم گرفته تا برخی موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی خواهد بود كه با توجه به شرایط فعلی دو كشور در حوزه اقتصاد، این موضوع را می توان در اولویت فهرست زمینه های مشترك همكاری میان این دو كشور قرار داد. هر چند نشست خبری روز گذشته وزیر امور خارجه پاكستان در آستانه این سفر حاكی از برنامه امنیتی جدید این كشور برای تامین امنیت مرزهایش با ایران بود و نشان می دهد مقامات این كشور قبل از توسعه روابط اقتصادی با ایران به فكر تهیه زیر ساخت لازم برای روابط تجاری و برآورده كردن انتظارات مقامات ایرانی در تامین امنیت مرزها بوده اند.
در شرایط فعلی روابط بین المللی و تشدید تحریم های آمریكا علیه ایران استفاده از ظرفیت همسایگی پاكستان می تواند مزایای بسیاری برای اقتصاد كشور در جهت تامین برخی نیازها داشته باشد. از طرفی برقراری امنیت در مرزهای ایران و پاكستان منجر به رونق اشتغال مفید و از قوه به فعل در آمدن ظرفیت بازارچه های مرزی می شود كه كسب و كار و اشتغال مرزنشینان دوسوی مرز را در پی دارد.

**پیوند اقتصادی ایران و افغانستان با خواهرخواندگی بنادر گوادر و چابهار
از آنجایی كه توسعه در هر منطقه موجب افزایش امنیت نیز می شود بنابراین ایران به عنوان كشور همسایه پاكستان خواستار توسعه در این كشور است. یكی از محورهای توسعه پاكستان بندر گوادر در این كشور است. كارشناسان و پژوهشگران پاكستان معتقدند با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی در منطقه و آسیای میانه دو بندر چابهار و گوادر به عنوان دو بندر 'خواهر خوانده' در كنار یكدیگر می توانند در بالا بردن سطح زندگی مردم و توسعه اقتصادی و تجاری نقش ایفا كنند. ایران نیز در همین راستا توسعه بنادر چابهار و گوادر را مكمل یكدیگر و موجب برقراری امنیت در هر كشور می داند.
بندر چابهار از سوی مقامات دو كشور خواهر خوانده بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاكستان لقب گرفته است و وزیر كشتیرانی پاكستان نیز با حضور در مراسم افتتاح فاز نخست بندر چابهار این دستاورد را به مقامات ایرانی تبریك گفت. حضور وی در این مراسم نشان می دهد كه پاكستان هیچ گاه بندر چابهار را به عنوان یك رقیب برای بندر گوادر نمی داند .
پیش از این وزارت امور خارجه پاكستان نیز با انتشار بیانیه ای اعلام كرده بود كه بندر گوادر و چابهار برای رشد و توسعه منطقه می توانند مكمل یكدیگر باشند.
'طاهرحسین مشهدی' نماینده مجلس سنای پاكستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با استقبال از راه اندازی فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار گفت: امیدواریم این بندر بتواند در بهبود سطح زندگی مردم منطقه نقش ایفا كند.
وی خاطر نشان كرد: ایران نیز مانند هر كشور دیگری حق دارد با توسعه بنادر و دیگر زیرساخت ها مسیر را برای رشد و پیشرفت مردم خود هموار كند.
وی با رد این دیدگاه كه بندر چابهار رقیب بندر گوادر در پاكستان است، گفت: ایران و پاكستان دو كشور همسایه هستند یقینا هر دو بندرگاه می توانند ظرفیت های بالای منطقه را تامین كنند.
سناتور پاكستانی افزود: هر دو بندر در فضای رقابت سازنده و سالم می توانند پاسخگوی نیازهای منطقه باشند.
پیش از این نیز 'مهدی هنردوست' سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاكستان نیز آمادگی كشورمان برای آغاز همكاریهای مشترك بین بندرگاه چابهار و گوادر با پاكستان را اعلام كرد.
هنردوست گفت: همكاریهای ایران برای توسعه بندر چابهار محدود به كشور هند و افغانستان نیست بلكه جمهوری اسلامی ایران ازظرفیت همه كشورها برای توسعه بندرچابهار استفاده خواهد كرد.
جمهوری اسلامی ایران با اعلام آمادگی برای پیوستن به كریدور اقتصادی چین پاكستان پیشنهاد احداث خط راه آهن بین بندر گوادر و بندر چابهار را با مقامات پاكستانی در میان گذاشته است.
'مشاهد حسین سید' رئیس كمیته روابط خارجی مجلس ملی پاكستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاكستان با استقبال از راه اندازی فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار گفت: دو بندر چابهار و گوادر خواهر خوانده هستند و می توانند در توسعه منطقه نقش مهمی ایفا كنند.
وی بر ضرورت همكاری دو كشور برای محرومیت زدایی مناطق مرزی ایران و پاكستان تاكید كرد.

**فرش قرمز ایران برای افزایش مبادلات مرزی با پاكستان
مدیر كل دفتر جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان با دارا بودن ظرفیت ها و فرصت های فراوان اقتصادی زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری كشورهای منطقه به ویژه پاكستان فراهم كرده است.
ماندانا زنگنه افزود: با وجود ظرفیت های فراوان سیستان و بلوچستان می توان از این توانمندیها و ظرفیت ها در راستای تبادل اقتصادی و سرمایه گذاری مشترك بهره گرفت.
وی با اشاره به موضوعات پیشنهادی سیستان و بلوچستان برای طرح در مذاكرات 2 جانبه اقتصادی ایران و پاكستان گفت:
برگزاری نمایشگاه های اختصاصی برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری، تجاری و تولیدات داخلی 2 كشور، برقراری پروازهای منظم بین شركت های هواپیمایی در چارچوب موافقت نامه دو جانبه، صدور ویزای كثیرالورود 30 روزه و یك ساله بدون در نظر گرفتن محل تولد و تسریع روند صدور ویزای تجاری بین 2 طرف و تهیه تفاهم نامه همكاری سرمایه گذاری و اقتصادی با ایالت سند پاكستان از جمله موارد پیشنهادی بوده است.
وی ادامه داد: همچنین برای افزایش ارتباط سرمایه گذاری مشترك در زمینه محصولات نساجی بین ایران و پاكستان در شركت بافت بلوچ، پیگیری تاسی دفاتر قرنطینه ای در پایانه های مرزی توسط پاكستان، توسعه خطوط ریلی و مسیرهای ارتباطی بین دو كشور، ساخت بنادر زمینی مشترك و بنادر خشك با سرمایه گذاری دو طرف با توجه به اعلام آمادگی كشور پاكستان، تاسیس شعب بانك های تجاری بر اساس قوانین و مقررات مالی و بانكی دو كشور در بنادر و مناطق آزاد چابهار و گوادر و دعوت از اتاق های بازرگانی كراچی و كویته در نشست میز كشوری پاكستان پیشنهاد شده است.
مدیر كل دفتر جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان حمل و نقل، معادن، بنادر و توریست درمانی را از دیگر فرصت های مشترك سرمایه گذاری بین 2 كشور ذكر كرد.
وی بیان كرد: به منظور افزایش تبادلات بین سیستان و بلوچستان و پاكستان می توان از ظرفیت های مختلف با ایجاد خطوط منظم حمل و نقل دریایی مسافری و باری، خواهر خواندگی بنادر گوادر و چابهار، ایجاد مجتمع های مشترك دفاتر تجاری بین بازرگانان، ایجاد شهرك های صنعتی سرمایه گذاری در 2 منطقه آزاد تجاری چابهار و گوادر، سرمایه گذاری در بخش معادن 2 كشور، سرمایه گذاری در زمینه ایجاد شركت های حمل و نقل مشترك اعم از مسافربری و باربری و پذیرش بیماران كشور پاكستان به عنوان توریسم درمانی بهره گرفت.
وی تصریح كرد: همچنین سرمایه گذاری در زمینه تبادل توریسم و گردشگر با توجه به قرابت های قومی، فرهنگی و تاریخی، جذب و پذیرش دانشجویان پاكستانی با توجه به امكانات بالقوه دانشگاهی استان، برگزاری كمیته های مشترك و دائمی به صورت هر6 ماه یكبار بین مسئولان گمركی، پایانه های مرزی، گذرنامه و مرزبانی 2كشور در نقاط مرزی با هدف تبادل اطلاعات تجاری در صورت اعلام هر یك از طرفین و ایجاد تاسیسات متقابل توسط پاكستان در مقابل پایانه ها و بازارچه های مرزی جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان نكات مهم در افزایش تبادلات مورد توجه قرار گیرد.
دكتر زنگنه افزود: تسریع در بازنگری تعرفه های ترجیحی و افزایش تخفیفات تعرفه های موجود بین 2 كشور، بررسی انجام همكاری های سرمایه گذاری اقتصادی بین اتاق های بازرگانی كویته و زاهدان، افزایش حجم تردد واگن های باری و برقراری قطارهای مسافری در مسیر كویته – زاهدان، رایزنی دیپلماتیك برای نظارت كشور پاكستان در جلوگیری از دریافت عوارض غیر قانونی در مسیر كویته از رانندگان ایرانی و ایجاد تاسیسات متقابل از سوی كشور پاكستان در مرزهای ریمدان- گبد و پیشین - مند با توجه به اینكه این موضوع در بند هشت بیستمین اجلاس مشترك اقتصادی ایران و پاكستان به امضای 2 طرف رسیده از دیگر مواردی است كه می تواند مورد توجه قرار گیرد.
وی گسترش مبادلات دریایی و شیلات از طریق تشویق و ترغیب بخش های خصوصی یكدیگر و برگزاری نشست های سالیانه مشترك بین اتاقهای بازرگانی 2 كشور را از جمله پیشنهادات در زمینه افزایش ارتباطات اقتصادی بین سیستان و بلوچستان و پاكستان ذكر كرد.

** توسعه روابط ایران و پاكستان راهكار شكوفایی اقتصادی و امنیتی منطقه
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2 كشور اسلامی و همسایه ایران و پاكستان دارای قرابت های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و منافع اقتصادی بسیاری هستند كه توسعه روابط مشترك می تواند منجر به شكوفایی اقتصادی و امنیتی در جنوب شرق ایران و ایالت بلوچستان پاكستان شود.
محمد هادی مرعشی افزود: نمی توان 2 استان سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاكستان را از هم جدا كرد زیرا در گذشته ها این مناطق یكی بوده و هنوز بسیاری از نسبت های خانوادگی پا برجاست.
وی تصریح كرد: ارتباط دوستانه ایران و پاكستان سابقه دیرینه دارد و مردم این دو كشور روابط نزدیك فرهنگی اجتماعی و حتی خویشاوندی دارند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان كرد: با توجه به اهمیت ارتباطات مرزی بین ایران و پاكستان هر ساله اجلاس های مشترك برگزار می شود كه تاكنون شاهد برگزاری 22 اجلاس این استان و پاكستان بودیم.
مرعشی افزود: عمده مطالب قابل طرح در این اجلاس های مشترك موضوعات مرزی بین دو كشور به ویژه حوزه امنیتی بوده است.
وی بیان كرد: سال گذشته شاهد فصل جدید در ارتباطات مرزی بودیم به طوری كه از سوی مسئولان سیستان و بلوچستان كمیته اقتصادی زیر مجموعه این اجلاس ها مطرح شد كه مورد استقبال مسئولان پاكستانی قرار گرفت.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این راستا تا سه ماه آینده كه اجلاس مشترك در كویته پاكستان برگزار می شود موضوعات كمیته اقتصادی نیز پیگیری خواهد شد تا شاهد توسعه بیش از پیش منطقه باشیم.
مرعشی استرداد گروگان ها و مجرمین، مرمت میله های مرزی، تعیین خطوط مرزی در مكان های كه تعرضی صورت گرفته، جانمایی بازارچه های مرزی مشترك و انسداد مشترك مرز را از جمله دستاوردهای اجلاس های مشترك در سالهای اخیر ذكر كرد.
وی تصریح كرد: سیستان و بلوچستان تنها استان كشور بوده كه هم مرز پاكستان است اجلاسیه های كه در رده های عالی برگزار می شود از موضوعات مطرح شده در اجلاس های مشترك این استان با آن كشور نشات می گیرد.
مرعشی تاكید كرد: با توجه به ظرفیت های فراوان اقتصادی در هر دو كشور این مسائل از جمله نكات مورد توجه در نشست های مشترك است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت های خود توانسته بخشی از مشكلات كشور پاكستان در حوزه نیروگاهی در بخش های گوادر و تفتان را مرتفع كند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح كرد: همچنین خط انتقال گاز به هندوستان كه از طریق خط انتقال صلح قرار بود انجام شود در این اجلاس استان مطرح شد.
مرعشی با اشاره به سفر عمران خان نخست وزیر پاكستان به ایران گفت: یكی از موضوعات قابل طرح در سفر نخست وزیر پاكستان برنامه ریزی برای ابقای مرزنشینان در 2 سوی مرزهاست.
وی افزود: برای نگه داشتن مرزنشینان در مرزها باید حتما به معیشت آنان به صورت مشترك رسیدگی شود كه در این زمینه مراودات اقتصادی و تجاری مورد توجه قرار خواهد گرفت.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان كرد: از آنجایی كه افزایش ارتباطات تجار محلی با یكدیگر زمینه ساز رونق اقتصادی مرزنشینان 2 كشور است باید این زمینه تسهیل ارتباطاعات فراهم شود.
مرعشی افزود: بخش دیگر محورهای مورد گفت و گو مسئولان عالی 2 كشور در تهران درباره مسائل امنیتی برای جلوگیری از نفوذ دشمنان است.
وی با اشاره به نقش بازارچه های مرزی در افزایش تبادلات مرزی ایران و پاكستان گفت: بازارچه های مرزی تنها در ایران برای كمك به اقتصاد مرزنشینان و تسهیل در تجارت تعریف شده است كه در اجلاسیه اخیر استان با پاكستان پذیرفتند بازارچه های مرزی را در دولت خود جابیاندازند تا مراودات مرزی تسهیل شود.
مرعشی با بیان اینكه مسئولان پاكستانی در زمینه بازارچه های مرزی به یك جمع بندی رسیدند گفت: امیدواریم قول هایی كه دبیر كل ایالت بلوچستان پاكستان در اجلاسیه مشترك مرزی دادند یكی از مباحث اصلی دیدار اخیر مسئولان عالی رتبه دو كشور باشد.
وی با بیان اینكه هم اینك چهار بازارچه مشترك مرزی میرجاوه، كوهك و جالق سراوان و ریمدان چابهار در مرز ایران با پاكستان وجود دارد گفت: برای افزایش تجارت بین 2 كشور سه بازارچه موقت مرزی با حدود 90 درصد اجرایی شدن مورد توجه قرار گرفته است به طوری كه هم اینك هفت بازارچه مرزی مشترك بین این استان و كشور پاكستان وجود دارد.

**رشد 153 درصدی صادرات سیستان و بلوچستان به پاكستان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: صادرات كالا در 11 ماه سال گذشته از استان به كشور پاكستان به ارزش بیش از 530 میلیون و 580 هزار و 997 دلار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 153 درصد رشد نشان می دهد.
نادر میرشكار اظهار داشت: هم مرز بودن با 2 كشور پاكستان و افغانستان و ظرفیت های بی نظیر سیستان و بلوچستان در حوزه تبادل كالا از جمله موارد مهم در توسعه این استان به حساب می آید.
وی بیان كرد: سابقه ارتباطات اقتصادی در كنار فرهنگ و دین مشترك ایجاب می كند مبادلات با این 2 كشور دوست و همسایه بیش از پیش افزایش داشته باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان مجموع صادرات از گمركات و بازارچه های مرزی این استان به كشور پاكستان در این مدت را بیش از 530 میلیون دلار عنوان كرد و ادامه داد: میزان صادرات در این مدت از گمركات این استان به كشور پاكستان دارای ارزش 137 میلیون و 345 هزار و 363 دلار و از بازارچه های مرزی نیز به ارزش 393 میلیون و 235 هزار و 634 دلار بوده است.
وی از جمله اقلام مهم صادراتی به كشور پاكستان را مصالح ساختمانی ( سیمان )، خرما، صیفی جات، سیب درختی و محصولات سرامیكی ذكر كرد.

** ایران می تواند نیاز افغانستان به گاز و برق را تامین كند
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایران و پاكستان برای پیشبرد اهداف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید به دنبال سرمایه گذاری های مشتركی باشند.
احمد علی موهبتی در دیدار دی ماه سال گذشته با سفیر پاكستان در تهران كه در محل استانداری سیستان و بلوچستان(زاهدان)برگزار شد اظهار داشت: صاحبان زر و زور نمی خواهند كه ایران و پاكستان به قدرت و شكوه برسند و باید همواره به این موضوع توجه داشت.
وی بیان كرد: دولت ها برای سرمایه گذاری تنها می توانند بخشی از زیرساخت ها را فراهم كنند كه نیاز است تا تجار و بازرگانان ایران و پاكستان در این زمینه ورود كنند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پاكستان در بندر گوادر سرمایه گذاری های بسیار زیادی انجام داده كه برای بهره برداری واحد های پتروشیمی در این بندر نیاز به گاز و برق دارد كه ایران می تواند این نیاز را برطرف كند.
وی بیان كرد: چنانچه زیرساخت های مرزهای ریمدان و پیشین از سوی پاكستان فراهم شود این كشور زودتر می تواند از بندر گوادر بهره برداری كند.
موهبتی ادامه داد: پاكستان می تواند از طریق مرزهای ریمدان و پیشین به كشورهای آسیای میانه دسترسی داشته باشد.
وی تاكید كرد: راه اندازی بازارچه های ریمدان، پیشین و كوهك به افزایش مبادلات تجاری بین ایران و پاكستان و در نتیجه اشتغالزایی مردم دو سوی مرز كمك شایانی می كند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: راه اندازی بازارچه های مرزی بین ایران و پاكستان برای اینكه مردم بتوانند از مدار قانون به تبادلات تجاری خودشان بپردازند بسیار تاثیر گذار است.
وی تاكید كرد: با قانونی كردن بازارچه های مرزی می توان جلوی افرادی كه از راههای غیر قانونی و قاچاق مبادلات تجاری انجام می دهند را گرفت.
موهبتی اظهار داشت: ایران و پاكستان از قاچاق زیان می بینند بنابراین ابتدا باید بستر ورود قانونی كه همان بازارچه هاست را فراهم كرد.
وی تصریح كرد: زیر ساخت های راه اندازی بازارچه های مرزی ریمدان و پیشین از سوی ایران در حال انجام است انتظار می رود پاكستان نیز در این زمینه ورود جدی تری داشته باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این آمادگی را داریم كه مصالح ساختمانی برای ساخت این بازارچه ها را در اختیار پاكستان قرر دهیم.
وی اظهار داشت: خط سوم ریلی برای رفت و آمد قطار های پاكستانی از میرجاوه تا زاهدان تا یكسال آینده راه اندازی خواهد شد.
موهبتی همچنین تاكید كرد بزودی حد و مرز كنسولگری پاكستان در زاهدان مشخص خواهد شد.

**روابط ایران و پاكستان در بهترین وضعیت است
سفیر پاكستان در تهران نیز گفت: روابط ایران و پاكستان برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهترین وضعیت قرار دارد كه از این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی باید استفاده كرد.
رفعت مسعود اظهار داشت: دولت های ایران و پاكستان تمایل بسیار زیادی دارند كه در تمام زمینه ها با همدیگر كار كنند و هم اینك نوبت به عملی كردن این خواسته هاست.
وی بیان كرد: مردم دو سوی مرز ایران و پاكستان با هم مشتركات زیادی دارند كه باید از این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی استفاده كرد.
سفیر پاكستان در تهران گفت: عمران خان نخست وزیر پاكستان تاكید بسیار زیادی دارند كه روابط خودمان را با ایران، افغانستان و هندوستان افزایش دهیم.
وی ادامه داد: همچنین نخست وزیر پاكستان همواره تاكید بر این دارند كه هر مشكلی در زمینه اقتصادی با ایران است باید برطرف شود.
مسعود اظهار داشت: مرزهای ریمدان و پیشین برای افزایش تجارت و تبادلات مرزی در هر دو سوی مرز ایران و پاكستان باید هر چه سریعتر راه اندازی شود.
وی بیان كرد: مسئولان ایران و پاكستان و مردم این كشورها در مرز ریمدان گرد هم بیایند و این بازارچه را به صورت رسمی افتتاح كنند.
سفیر پاكستان در تهران گفت: ما می خواهیم مرز ریمدان و پیشین به طور همزمان افتتاح شود اما خوب این كار عملی نیست ابتدا باید مرز ریمدان افتتاح شود.
وی تاكید كرد: مبادلات تجاری بین ایران و پاكستان تنها از طریق زمینی نباید انجام شود بلكه باید پروازهای بین كویته - زاهدان - كراچی افزایش یابد تا بتوان به نتیجه دلخواه رسید.
مسعود با اشاره به تحریم های ایران گفت: برخی از بانك های پاكستان برای تبادلات می ترسند بنابراین باید به دنبال حذف دلار و جایگزینی واحد پولی دیگری بود.
وی با اشاره به تامین امنیت مرزهای ایران و پاكستان اظهار داشت: در مرزها برای تامین امنیت باید كارهای مشتركی انجام داد.
سفیر پاكستان در تهران همچنین بر مشخص شدن حد و مرز كنسولگری این كشور در زاهدان تاكید كرد.
7316**9908 **6081
۰ نفر