۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۲۲
کد خبر: 83282568
T T
۰ نفر

ابن هيثم دانشي بر پايه علوم حسي و منطقي است

۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۲۲
کد خبر: 83282568
ابن هيثم دانشي بر پايه علوم حسي و منطقي است

كرمان - ايرنا- رئيس دانشگاه شهيد باهنر كرمان با اشاره به اينكه ابن هيثم يكصد اثر نگارش كرده كه بيش از نيمي از آن ها از بين رفته است گفت: ابن هيثم دانشي بر پايه علوم حسي و منطقي است.

به گزارش ايرنا، محمدعلي طاهر روز چهارشنبه در دومين همايش بين المللي ابن هيثم و نور با بيان اينكه ابن هيثم تنها يك دانشمند و محقق كم نظير نيست افزود: ايشان سبك بيان روشن و بي شبهه است و جزيي از يك كل بزرگ تر است.
وي گفت: ابن هيثم رياضي دان، فيزيكدان و ستاره شناس است و در دانشگاهي همچون كلام، فلسفه و منطق علوم پزشكي در دنياي اسلام و جهان مشهور است.
رئيس دانشگاه شهيد باهنر كرمان تصريح كرد: ابن هيثم پيشگام دانشمندان اهل تجربه است و در نظريات علمي خود به درستي از استدالال و تمثيل استفاده مي كرد.
طاهر با بيان اينكه ابن هيثم از ديدگاه هاي مختلف از جمله شخصيت و جايگاه، روش علمي و نظريات اخلاقي و انسان شناسي قابل بررسي و تحقيق است تصريح كرد: جايگاه والا علمي ابن هيثم ريشه در منش و روش اخلاقي دارد.
وي با تاكيد براينكه ابن هيثم دانشي است كه بر پايه علوم حسي و منطقي است خاطرنشان كرد: ابن هيثم زندگي راحتي نداشته است به گونه اي كه با هنر خطاطي و كتابت امرار و معاش مي كرد.
رئيس دانشگاه شهيد باهنر كرمان با اشاره به اينكه ابن هيثم 100 اثر نگارش كرده كه بيش از نيمي از آن ها از بين رفته است گفت: وي اولين دانشمند فيزيك نور در جهان است و 700 سال قبل از نيوتن به بررسي ويژگي هاي نور پرداخت.
طاهر يادآورشد: ابن هيثم داراي انديشه و اخلاقي نو است و در نوشته هاي خود رويكرد فضائل و رذايل اخلاقي را مورد بحث قرار داده است.
ابن هيثم نامش ابوعلي حسن بن حسن و از مردم بصره بود و تشيع بودن وي را از نام و كنيه اش مي توان به روشني دريافت. وي در دوران سلسله شيعي فاطميان، به مصر رفت و تقريبا' همه آثار خود را تحت حمايت اين خلفاي شيعه فاطمي نوشت.
همايش بين المللي 'ابن هيثم و نور' در تالار وحدت دانشگاه شهيدباهنر كرمان با حضور علي اكبر ولايتي مشاور رهبر انقلاب در امور بين الملل و رئيس همايش، محمدجواد فدائي استانداركرمان، حجت الاسلام عليمرادي و محمدمهدي زاهدي از نمايندگان مردم در مجلس خبرگان و شوراي اسلامي و جمعي از مديران، پژوهشگران، استادان و دانشجويان آغاز به كار كرد.
اين همايش با محورهاي ابن هيثم، نورشناسي و رويت، ابن هيثم ، هنر و زيباشناسي، ابن هيثم، مكانيك و نجوم، ابن هيثم و فلسفه علم، ابن هيثم و علوم پزشكي و ابن هيثم و رياضي در دانشگاه شهيد باهنر كرمان امروز (28فرودين ) آغاز به كار كرد و تا 29 فرودين ادامه دارد.
9895/ 5054