۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۰
کد خبر: 83282251
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

میزان افزایش ضریب حقوق كاركنان دولت در سال 98 مشخص شد

۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۰
کد خبر: 83282251
میزان افزایش ضریب حقوق كاركنان دولت در سال 98 مشخص شد

تهران- ایرنا- هیات دولت در جلسه امروز- چهارشنبه- كه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد، میزان افزایش ضریب حقوق كاركنان دولت را در سال 1398 تعیین كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، براساس تصمیم هیات وزیران، حداقل حقوق شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات كشوری و كارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت مبلغ 15میلیون و 630 هزار ریال تعیین شد به طوری كه حداقل افزایش حقوق نسبت به سال 1397 از مبلغ چهار میلیون و 400 هزار ریال كمتر نباشد.
برهمین اساس، افزایش حقوق كاركنان مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و شركت‌های دولتی دارای مقررات خاص و همچنین بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، در سال 1398 به میزان 18 درصد تعیین شد.
طبق این مصوبه، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشتركان صندوق‌های بازنشستگی كشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح امسال 18 درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد به طوری كه حداقل افزایش حقوق نسبت به سال 1397 از مبلغ چهار میلیون و 400 هزار ریال كمتر نباشد.
همچنین حداقل حقوق بازنشستگان به میزان 15 میلیون و 785 هزار ریال و حداكثر حقوق آنان نیز هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگی تعیین شد.

**اصلاح مصوبه پرداخت كمك بلاعوض و تسهیلات بانكی برای جبران خسارات ناشی از سیل
هیات دولت در ادامه این جلسه، مصوبه پرداخت كمك بلاعوض و تسهیلات بانكی برای جبران خسارات بخش كشاورزی ناشی از سیل را اصلاح كرد.
براساس مصوبه امروز هیات دولت، كمك‌های بلاعوض دولت و هم‌چنین تسهیلات بانكی ارزان قیمت به بخش كشاورزی در موضوعات زراعت، آبزی پروری، دامداری، ایستگاه پمپاژ آب و واحد مرغداری آسیب‌دیده اصلاح شد.
با تصمیم هیات وزیران در جلسه امروز، موارد زیر به مجموعه كمك‌های بلاعوض دولت در بخش‌های آسیب دیده از سیل افزوده شده است:
- زراعت: هر هكتار آبی تا مبلغ 50 میلیون ریال؛
- زنبور عسل: هر كلنی تا مبلغ دو میلیون ریال
- آبزی پروری: هر تن تولید مزرعه آبزی پروری سردابی تا مبلغ 80 میلیون ریال؛
- ایستگاه پمپاژ آب: تا 80 میلیون ریال (مبلغ فوق جهت احداث هر ایستگاه پمپاژ گروهی بزرگ با برداشت آب بیش از صد لیتر در ثانیه براساس تصمیم ستاد بازسازی و نوسازی استان)؛
- واحد مرغداری: به ازای هر واحد مرغداری 100 درصد تخریب شده تا 200 میلیون ریال.
گفتنی است، براساس تصمیم دولت كمك بلاعوض برای هر هكتار آبی، متناسب با نوع محصول و متوسط عملكرد در واحد سطح با تأیید كارگروه بررسی و ارزیابی خسارت استان تا 30 درصد قابل افزایش است.
همچنین، مصوبه پیشین دولت درخصوص تسهیلات بانكی ارزان قیمت بر طبق موارد زیر اصلاح شد:
- دامداری: هر واحد كوچك عشایری و روستایی مبلغ تا 100 میلیون ریال؛
- آبزی پروری: هر هكتار گرم آبی مبلغ تا 50 میلیون ریال و هر هكتار سردابی تا مبلغ 500 میلیون ریال؛
- ایستگاه پمپاژ آب: تا 50 میلیون ریال؛
- به ازای هر واحد مرغداری گوشتی تا مبلغ 200 میلیون ریال.
همچنین دولت مقرر كرد، برای آن دسته از اراضی زراعی و باغی و واحدهای تولیدی كه بر اثر سیل یا رانش زمین كاملاٌ شسته شده و یا به طور كامل نابوده شده اند، پس از بررسی میدانی به پیشنهاد وزارت جهادكشاورزی و تصویب ستاد بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده كشور تصمیم گیری خواهد شد.
همچنین، ساخت و بازسازی سردهنه های برداشت آب تخریب شده، براساس نظر ستاد بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان صورت می‏گیرد.
با تصویب هیات دولت، بانك مركزی از طریق بانك‌ها، مبلغ 50 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به خسارات دیدگان اختصاص می دهد.
همچنین در جلسه امروز دولت، گزارش جمع‌بندی معاون اول رییس جمهوری بر پایه گزارش ستاد مدیریت بحران درباره ارزیابی میزان خسارات به واحدهای مسكونی، صنفی، صنعتی، مزارع، باغات، دام‌پروری‌ها و آبزی پروری‌ها ارائه شد و به مسئولیت دستگاه‌های اجرایی در تامین سریع مبالغ كمك‌های بلاعوض و اعطای تسهیلات بانكی با استفاده از ظرفیت‌ موجود دولت و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تاكید شد.

**ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1398 كل كشور تصویب شد
هیات وزیران در ادامه جلسه امروز خود به بررسی و تصویب ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1398 كل كشور پرداخت.
به موجب ضوابط یاد شده، دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی كه به نحوی از انحاء از بودجه كل كشور استفاده می‌نمایند، موظفند عملكرد خود درخصوص قانون بودجه سال‌های 1397و 1398 كل كشور را مطابق نظام جامع نظارت به سازمان برنامه و بودجه كشور ارائه كنند.
دولت همچنین دستگاه‌های اجرایی را مكلف كرد اجرای مصوبات ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی (اعم از بسته‌ها، برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌ها) را در سال 1398 در اولویت برنامه‌های اجرایی خود قرار داده و منابع لازم برای مدیریت و اجرای آن‌ها را از محل اعتبارات خود شامل منابع داخلی و مصوب ابلاغی و تسهیلات بانكی با رعایت قوانین و مقررات مربوط تأمین كنند.
هیات وزیران به منظور دستیابی به ارتقای بهره‌وری و زمینه‏‌سازی رشد تولید ملی، دستگاه‌های اجرایی را مجاز كرد تا سه درصد از اعتبارات پژوهشی هزینه‌ای خود را به پژوهش‌های كاربردی در زمینه ارتقای بهره‌وری، اختصاص دهند.
همچنین دولت به منظور كاهش مصرف انرژی، ایمن‌سازی، كاهش آلودگی محیط زیست و انتقال دانش فنی، كلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله دانشگاه‌ها و مدارس را موظف كرد در مناطق دارای شبكه گاز طبیعی در صورت نیاز به خرید (یا جایگزینی) تجهیزات گرمایشی (بخاری) از انواع بخاری‌های هوشمند با بازده (راندمان) بالا (حداقل بازدهی (85) درصد) استفاده كنند.
افزون براین، هیات وزیران احداث و خرید ساختمان‌های جدید اداری توسط دستگاه‌های اجرایی از جمله شركت‌های دولتی، بانك‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت (به استثنای موارد تغییر سطح تقسیمات كشوری، تجمیع ساختمان‌های اداری موجود بدون ایجاد بار مالی جدید، تمركززدایی و خروج از كلانشهرها بدون ایجاد بار مالی جدید و همچنین طرح‌های خرید یا احداث در طرح‌های مصوب قانون و حوادث غیرمترقبه) را ممنوع اعلام كرد.
دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری كل كشور) را مكلف كرد به منظور اطلاع‌رسانی برای شفاف‌سازی اعتبارات دریافتی دستگاه‌های اجرایی از محل بودجه عمومی دولت و تكریم حقوق شهروندی، تمامی اعتبارات پرداختی از محل بودجه عمومی دولت شامل اعتبارات هزینه‌ای، تملك دارایی‌های سرمایه‌ای (به تفكیك طرح) و تملك دارایی‌های مالی به دستگاه‌های اجرایی (به استثنای اعتبارات دفاعی و امنیتی و سازمان انرژی اتمی ایران) را به تفكیك ملی و استانی در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر كنند.

**تعیین فهرست شركت‌های دولتی ملزم به انجام حسابرسی عملیاتی در طول سال‌های برنامه ششم توسعه
در جلسه امروز هیات وزیران، فهرست 50 شركت دولتی ملزم به انجام حسابرسی عملیاتی در طول برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.
براساس این مصوبه، شركت ها مكلفند حداقل یك بار در طول سال های اجرای برنامه توسعه از طریق سازمان حسابرسی و یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در جهت افزایش صرفه اقتصادی، كارآیی و اثربخشی فعالیت شركت ها و افزایش قابلیت اعتماد گزارش های مالی، نسبت به انجام حسابرسی عملیاتی و ارائه آن به مجمع عمومی اقدام كنند.
سیام*3061**1336
۰ نفر