۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۵۷
کد خبر: 83281210
T T
۰ نفر
نبود مرجع رسمی خبر در مواقع بحران‌‌ها خطرناك است

تهران - ایرنا - مدیر كل پژوهش خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به این كه هنگام بروز بحران و بلایا ی طبیعی انتشار اخبار نادرست و فیك سرعت می گیرد، گفت: نبود مرجع رسمی خبر در این اینگونه مواقع بحران‌‌ها خطرناك است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگار ایرنا، «داریوش جهان بین» عصر سه شنبه در نشست تخصصی هم اندیشی با عنوان «نقش رسانه در مدیریت بحران» كه در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با تاكید بر این كه جریان اطلاع رسانی با خبررسانی متفاوت است، اظهارداشت: در شرایط بحرانی، اطلاع رسانی و خبررسانی درست می تواند بازویی برای مدیریت و كاهش خسارات ناشی از بحران ها به شمار آید.
وی با اشاره به تجربه حضور خود برای مستند سازی پس از زلزله بم در استان كرمان، گفت: متاسفانه بسیاری از این جلسات با حضور كارشناسان برگزار می شود، اما نتایج آن در دستور كار و سیاستگذاری ها قرار نمی گیرد و این تجربیات و دانسته ها به فراموشی سپرده می شود.
مدیر كل پژوهش و بررسیهای خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به ظرفیت و تاثیرگذاری رسانه ها در كشور ، اظهارداشت: رسانه ها می توانند به خلاف واقع، بسیاری از فراوانی ها را كمبود و برعكس كمبودها را به شكل فراوانی نشان دهند.
جهان بین ادامه داد: درعصر جدید دوره روزنامه نگاری و حتی خبرگزاری های بزرگ به پایان رسیده و فضای مجازی جای آنها را گرفته است ازاین رو پنهان كردن خبر میسر نیست و البته مخاطب دیگر همه اخبار را باور نمی كند.
وی در عین حال یادآورشد: امروز هر فردی در هركجایی از دنیا با داشتن یك تلفن همراه می تواند به عنوان یك شهروند خبرنگار با تهیه عكس ،خبر و گزارش و ارسال آن به دیگران خود یك خبرنگار محسوب شود لذا درچنین جامعه ای با توجه به بروز و ظهور تكنولوژی های نوین ارتباطی و ارسال لحظه به لحظه همه رخدادها و وقایع در جهان ، چیزی به نام پنهان كاری و عدم انتشار معنایی ندارد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: هم اكنون شرایط اخبار و اطلاع رسانی در كشور هوشمندانه اما غیر حرفه ای شده است.
وی افزود: در شرایط كنونی نیاز جامعه برای كسب خبر به صدا و سیما و رسانه های مكتوب كمتر از 2 درصد است.
جهان بین همچنین در ادامه نبود رسانه های مرجع در شرایط بحران را نگران كننده دانست و گفت: در این شرایط فیك نیوز و دروغ پراكنی رواج زیادی پیدا كرده و این موضوع به ویژه در مواقع بحران ها برای كشور یك آسیب بزرگ محسوب می شود.
وی با اشاره به وجود دفاتر محلی ایرنا در تمامی استان ها و برخی شهرسهای كشور هم ،گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی با آغاز وقوع بحران فعالیت های خبری خود را آغاز كرد و لحظه ای انتشار و اطلاع رسانی خبری همراه با پوشش تصویری و عكس در طول ایام تعطیلات عید نوروز متوقف نشد بلكه تلاش ها چندبرابر شد.
این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود با تاكید بر این كه ایرنا در طول بحران همواره سعی داشت، اخبار صحیح را با سرعت و دقت كافی به مخاطبان خود منتقل كند، گفت: ایرنا صحت بسیاری از اخبار و شایعات را از مراجع رسمی و مطلع پیگیری و اخبار درست را به مردم منتقل كرد.
جهان بین یكی دیگر از فعالیت های ایرنا در این دوره را، اطلاع رسانی های صحیح از وقایع اعلام كرد و افزود: تلاش شد با كلیپ های تصویری كوتاه آموزش و اطلاع رسانی به مردم را در دستور كار روزانه خود داشته باشد.
وی در ادامه با بیان این كه در شرایطی كه سرمایه اجتماعی كشور كاسته شد، نباید امید دادن به مردم ر فراموش كرد، گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی تلاش كرد تا در حوادث و بحران سیل اخیر رسانه دولت و ملت باشد و تا حد ممكن با استفاده و به كارگیری همه ظرفیت های موجود خود اعم از بسیج نیروی انسانی ، استفاده از سیستم های مورد نیاز و... به بهترین نحو ممكن برای انجام رسالت خطیر خود در زمینه اطلاع رسانی جامع و كامل به افكار عمومی از هیچ تلاشی دریغ نكند و همچنان این تلاش ها ادامه داشته باشد.
به گزارش ایرنا ،نشست هم‌اندیشی تخصصی «نقش رسانه‌ در مدیریت بحران» عصر سه‌شنبه 27 فروردین ماه 1398 با محورهای چالش‌ها و راهبردهای رسانه ‌برای اطلاع رسانی در بلایای طبیعی ، مدیریت پوشش اخبار در مواقع بحرانی ، آشنایی با اقدامات رسانه‌ها در مقابله با حوادث طبیعی ، بررسی كاركرد رسانه‌ها و شبكه‌های مجازی در مواقع بحران با حضور اكبر نصر‌اللهی، هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مركز ، زهرا كشوری، روزنامه‌نگار و حمید ضیایی‌پرور، مدیر كل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.
دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین نشست خود در سال جدید را در ادامه سلسله نشست های تخصصی سال 97 برگزار كرد. این نشست ها تا پایان سال جاری با عناوین و موضوعات مختلف تخصصی و حضور كارشناسان و صاحبنظران با توجه به برنامه ریزی این دفتر برگزار و زمان آن برای حضور عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.
فراهنگ ** 3377 ** 1355
۰ نفر