۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبر: 83277434
T T
۰ نفر

پای دغدغه های هنری

۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبر: 83277434
پای دغدغه های هنری

تهران- ایرنا- همزمان با هفته هنر انقلاب (20 تا 26 فروردین) هنرمندان عرصه های مختلف كشور از كارگردان تا شاعر، نویسنده و عكاس و بازیگر از دغدغه های هنری خود سخن گفتند.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا نشست هم اندیشی هنرمندان بسیجی با سردار «محمدحسین سپهر» جانشین سازمان بسیج مستضعفین شب گذشته در پادگان ولی عصر (عج) برگزار شد. جمال شورجه، محمدتقی فهیم، كوروش زارعی، جمشید جم، رضا اسماعیلی، كمالدین شاهرخ، حسین اسرافیلی، مصطفی محمدثی‌خراسانی و بسیاری دیگر از چهره‌های سرشناس هنری و ادبی كشور در این نشست حضور داشتند.

** حسینی: پیشنهاد اجتماع 20 هزار نفری در حمایت از سپاه
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست ضمن تاكید برجریان‌سازی فرهنگی توسط هنرمندان درباره بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: وظیفه جریان هنری فقط پرداختن به مسائل اقتصادی، علمی و پژوهشی نیست بلكه هنرمندان باید جریان‌سازی فرهنگی داشته باشند تا بیانیه گام دوم مورد فراموشی قرار نگیرد.
سید محمد حسینی خاطرنشان كرد: بیانیه گام دوم ابعاد مختلفی دارد؛ ابتدا آرمان بزرگی را گفته‌اند كه تشكیل تمدن نوین اسلامی است. اصلاً هنرمندان چه ایده و نگاهی نسبت به تمدن اسلامی دارند؛ آنچه در قرن چهار و پنجم بوده و آنچه باید در آینده وجود داشته باشد.
وی به هفت دستاورد مورد اشاره در بیانیه گام دوم پرداخت و عنوان كرد: تك تك این دستاوردها می‌تواند سوژه برای كار هنری باشد. در ایام دهه فجر بمباران تبلیغات و تحریف بود، بی‌بی‌سی و دیگران با نگاه خودشان 40 سال انقلاب را تحلیل می‌كردند و می‌خواستند همان نگاه را القا كنند. گذشته تیره و تار و آینده‌ای كه معلوم نباشد چیست.
حسینی دلیل صدور بیانیه گام دوم را ضعف فعالیت‌ مجموعه‌های فرهنگی عنوان كرد و گفت: شاید یكی از دلایلی كه رهبری تصمیم به صدور بیانیه گام دوم گرفتند، ضعف و كم كاری مراكز پژوهشی ما بود. تك تك واژه‌های ایشان در بیانیه حساب شده است و انتظار دارند روی این مسائل كار كنیم. امیدواریم در همه زمینه‌های تئاتر، موسیقی، هنرهایی جسمی، شعر و داستان و سایر زمینه‌ها بتوانیم در این زمینه كار كنیم و صاحبان فكر ایده بدهند و هنرمندان نیز تولیدات داشته باشند.
وی تاكید كرد: یك مورد كه رهبری خیلی مشخص به آن تاكید فرمودند «سبك زندگی» است. چیزی كه خیلی واضح است مربوط می‌شود به هنرمندان و در همین سریال‌ها و بازی‌های رایانه‌ای می‌بینیم كه چگونه فرهنگ و سبك زندگی غربی القا می‌شود. هنرمندان ما متقابلاً باید كار كنند و از ابزارهای جذاب برای این موضوع استفاده شود.
حسینی به نام‌گذاری سال 98 اشاره و گفت: در زمینه تولید كالاهای هنری باید تحرك بیشتری داشته باشیم، زیرا نیروهای جوان فارغ‌التحصیل زیادی وجود دارند كه باید طرحی برانداخت تا از این ظرفیت‌ها بهتر استفاده شود.
وی به موضوع سیل در چند استان اشاره و تاكید كرد: خیلی‌ها در سیل، خانه‌هایشان را از دست دادند و نیازهای مختلفی دارند. هنرمندان متعهد در این مناطق باید مستقر و حضور فعال داشته باشند.
وی در پایان به اقدام نابخردانه ترامپ اشاره كرد و گفت: اعلام تروریستی خواندن سپاه باعث شد انسجام و شوری در كشور شكل گیرد. الان گرایش به سپاه بیشتر شده پیشنهاد می‌كنم با اینكه انجام هماهنگی یك اجتماع 100 هزار نفری در استادیوم آزادی سخت باشد، حداقل یك اجتماع 20 هزار نفری را در حمایت از سپاه با حضور اقوام و نمادهای مختلف برگزار كنیم كه نمایندگان حشدالشعبی، حزب‌الله لبنان، انصارالله، فاطمیون، زینبیون و جاهای مختلف حضور داشته باشند.

** سینما خاكریزی در دست سكولارها و لیبرال‌هاست
جمال شورجه در ادامه ضمن هم‌دردی با سیل‌زدگان اظهار داشت: بخش عمده‌ مردم ما در جنوب كشور همچنان درگیر سیل هستند؛ همه مردم مثل زمان دفاع مقدس آستین‌ها را بالا زده‌اند و جنگ با آب را شروع كرده‎‌اند.
وی با تاكید بر اینكه صحبت از قبیله سینما خیلی زیاد است، گفت: من از قبیله سینما هستم و خودم را كمترین و بی هنرترین این عرصه می‌دانم ولی نزدیك به 40 سال است در این حوزه دستی بر آتش دارم.
این كارگردان سینما اهتمام بسیج در فعالیت‌های سینمایی را موجب بازپس گیری سنگرهای از دست رفته فرهنگی دانست و افزود: بدون برنامه، نگاه و راهبرد نمی‌توان در حوزه سینما فعالیت كرد. امروز به قدری سینما پیشرفت كرده كه اگر با برنامه و سیاست‌گذاری و آموزش كار نكنیم، قطعاً موفق نمی‌شویم. سپاه و بسیج باید برای رسیدن به هنر متعالی و پیشرو تلاش و اهتمام ویژه داشته باشد.
وی افزود: امروز چندگانگی در مدیریت فرهنگی ما وجود دارد كه به دلیل مدیریت‌های جزیره‌ای است. اگر بتوانیم روی بچه بسیجی‌های مذهبی در شهرستان‌ها سرمایه‌گذاری كنیم زودتر به نتیجه می‌رسیم. در شهرستان‌ها نیاز به آموزش و تولید هست.

** عكاسان در معرض ناتوی فرهنگی‌اند
در ادامه كمال‌الدین شاهرخ عكاس و استاد دانشگاه در سخنانی گفت: در 32 مركز استانی بسیج هنرمندان حدود 9 هزار عكاس حضور دارند كه حرفه‌ای و آماتور آماده فعالیت هستند. ما از سال 90 سه دوره دوسالانه عكاسی برگزار كردیم كه به دلیل ركودی كه وجود داشت این اتفاق رخ نداد.
وی گفت: معرفی آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی، ارتباط بیشتر هنرمندان عكاس سراسر كشور، معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی، استعداد یابی، حفظ انسجام هنرمندان عكاس بسیجی و فعالیت‌های فردی و اجتماعی بسیجیان و خدمات‌رسانی اردوهای سازندگی، تولید هدفمند، تعلیم و تربیت و ایثار و مقاومت از جمله اهداف انجمن عكس سازمان بسیج هنرمندان بوده است.

** برای مطالبات ادبی رهبر انقلاب برنامه‌ریزی نشده است
رحیم مخدومی در ادامه این نشست گفت: برای رصد صحیح جریان فرهنگی باید به سیره رهبر معظم انقلاب تاسی داشت. متاسفانه متولیان فرهنگی جریان‌های انقلابی از سیره خیلی دور هستند. بعد از گذشته 2 سال كه رئیس جدید سازمان بسیج منصوب شده‌اند چرا ما نباید ایشان را ببینیم تا حرف‌هایمان را بشنوند. ما در این خصوص به سیره حضرت آقا تاسی داشته باشیم قطعاً زودتر و بهتر به نتیجه خواهیم رسید.
این نویسنده افزود: توقع رهبری درباره دفاع مقدس 100 برابر فعالیت‌های فعلی دفاع مقدس بود و اینكه ادبیات داستانی انقلاب و دفاع مقدس به قله‌ای مانند كتاب «جنگ و صلح» باشد. كدام دستگاه انقلابی به این موضوعات فكر، سیاست‌گذاری و چشم‌اندازی برای رسیدن به این جایگاه داشته است؟
مخدومی ادامه داد: رمان همانند بسیاری موضوعات فرهنگی و هنری در دست جریان انقلابی نیست؛ زیرا موضوعات مهم انقلاب هنوز سیاست‌گذاری نشده است. بعد از 40 سال هنوز هیچ سیاست‌گذار فرهنگی برای نوشتن یك كتاب بزرگ از امام خمینی (ره) برنامه‌ریزی نكرده است و مداوم برای شش ماه و یك سال آینده برنامه‌ریزی می‌كنیم.
وی ادامه داد: ما در جنگ نرم هستیم و در این جنگ ابزار، فرهنگ و هنر است كه انتظار می‌رود قوی‌ترین و كارآمدترین بخش این جبهه باشد در حالی كه امروز بخش فرهنگی بسیج كه متولی فرهنگ و هنر است ضعیف‌ترین بخش‌هاست. ما در بسیج هنرمندان قدرت تصمیم‌گیری نداریم.

** هشت هزار خواننده بسیجی در استان‌ها وجود دارند
جمشید جم خواننده كشور در سخنانی با بیان اینكه كمی از جریان موسیقی سهم جریان انقلابی شده، گفت: با چنگ و دندان تلاش می‌كنیم سهمی از موسیقی كشور داشته باشیم تا موسیقی اصیل ماندگار شود. ما جوانان نسل‌های گذشته هستیم كه بلد بودیم چطور خوشحالی كنیم اما امروز ما بعد از 40 سال هنوز كاری برای شادیانه‌ها و جشن تولیدها نداریم.
وی به برگزاری چهارمین دوره جشنواره سرود بسیج اشاره كرد و گفت: حدود هشت هزار هنرمند ثبت شده در رشته موسیقی در استان‌ها وجود دارند كه سرشار از نیرو، عشق و انقلاب هستند. حیف است این هنرمندان رها شوند در حالیكه در تالارهای تهران آثار تهی از هنر و كلام ارائه می‌شود.
جم به بودجه‌های كلان خانه موسیقی اشاره كرد و ادامه داد: خانه موسیقی بودجه كلان دارد، ما اگر بودجه داشته باشیم می‌توانیم هنرمندان درجه یك به دنیا تحویل دهیم. كشورهای مختلف هنرمندان استان‌های مرزی ما را جذب می‌كنند و خودمان بی خبریم.

** نیازمند پوست‌اندازی در هنر هستیم
كوروش زارعی هنرمند عرصه نمایش در سخنانی رقم خوردن اتفاقات بزرگ در عرصه فرهنگ و هنر را نیازمند كمك دانست و گفت: هنرمندان بسیجی و تحصیل كرده ما حمایت نمی‌شوند. اگر حمایت شوند می‌توانند قله‌های بزرگ فرهنگی و هنری را فتح كنند. دو سال است جشنواره هنری و ادبی ما برگزار نمی‌شود درحالی كه 10 سال است این تیم‌ها تربیت شده‌اند و جبهه مخالف استعدادهای ما را جذب می‌كند.
وی به ضرورت بازگشایی جشنواره‌های هنری بسیج پرداخت و گفت: 200 گروه تئاتر بچه‌های مسجد وجود دارند كه رها شده‌اند. این گروه‌ها می‌توانند جریان تئاتر در مساجد را راه ‌اندازند. ما بعد از 40 سال باید پوست‌اندازی عجیبی در تئاتر، سینما، ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی به وجود آوریم و خودمان را برای گام دوم انقلاب كه صدور انقلاب به جهان است آماده كنیم.
این هنرمند خاطرنشان كرد: نه‌تنها در سینما و موسیقی؛ بلكه در تئاتر نیز سنگر در دست جبهه مقابل است درحالیكه تمام ظرفیت‌های سخت‌افزاری در دست ماست. جبهه مقابل پول و بودجه ما را استفاده می‌كند و اهداف خودش را پیش می‌برد.

** نیازمند احیای «كنگره سراسری شعر بسیج» هستیم
رضا اسماعیلی شاعر و مسئول انجمن شعر بسیج نیز در این نشست اظهار داشت: تمام انجمن‌های بسیج نیازمند نشست‌های مستقل برای صحبت درباره مشكلات و مسائل هستند. باید جایگاه شورای شعر سازمان بسیج ارتقا یابد زیرا چهره‌های شاخص ادبیات معاصر در این شورا وجود دارند.
وی گفت: ما یك برند با عنوان «كنگره سراسری شعر بسیج» داشتیم كه هم‌‌پای كنگره‌های بزرگ كشوری برگزار می‌شد كه به خاطر مشكلات مالی برگزار نشد و امروز جریان هنری بسیج مطالبه احیای آن را دارد كه با رویكرد جدید برگزار شود.

** تولید سه هزار فیلم سینمایی در چهار دهه انقلاب
هوشنگ توكلی در ادامه این نشست گفت: مقدار زیادی از نارسایی‌های امروز به خاطر عدم تخصص و آگاهی مسئولان بالادستی است؛ زیرا عرصه فرهنگ و هنر عرصه بسیار پیچیده ای است. در چهار دهه انقلاب نزدیك به سه هزار فیلم سینمایی تولید شده برای كشوری كه سینما نداشته است. در حوزه تئاتر نزدیك به 10 هزار اجرای خوب داشته‌ایم. امروز تئاتر شهرستان‌ها با تئاتر مركز هم‌سو هستند و نزدیك به 200 هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های هنری داریم كه تلاش می‌كنند.

**جبهه فرهنگی سپاه و بسیج را نجات دهید
انسیه شاه‌حسینی در بخش دیگر این مراسم گفت: یك حادثه فقط با سینمایی شدن ماندگار خواهند شد درحالی كه در همه مشكلات بسیج و سپاه جانشان را می‌گذارند اما در مساله فرهنگی ضعیف عمل می‌شود.
این كارگردان سینما تاكید كرد: جبهه فرهنگی ما دست صهیونیست‌هاست و مرتب برای ما شهرك‌سازی می‌كنند و فیلم‌هایی می‌سازند كه از آن‌ها حمایت می‌شود. من از مانور موشك‌هایمان خوشحال می‌شوم اما امسال برای اولین بار گفتم ای كاش هزینه چند موشك را به بچه بسیجی‌هایی بدهند كه به دلیل عدم وجود بودجه خانه نشین هستند و هیچ فیلمنامه مورد حمایت نمی‌گیرد.
شاه‌حسینی گفت: ما با ارزش‌های فرهنگی رسانه را نمی‌فهمیم یا اینكه درحال خیانت هستیم؛ زیرا رسانه به قدری تاثیرگذار است كه تعاریف را عوض می‌كنند. در رسانه‌های فرهنگی تعریف مظلوم و ظالم عوض شده است و ظالم كسی است كه به مردم اطلاعات غلط می‌دهد و مظلوم كسی كه اطلاعات غلط را باور می‌كند.
وی خطاب به مسئولان گفت: اگر انگیزه ندارید و هنر را دوست ندارید؛ از صندلی مسئولیت بلند شوید. امیرالمومنین تنها یك نفر را نفرین كرد و آن كسی است كه بر صندلی بنشیند كه لیاقت آن را نداشته باشد و بر نشستن اصرار كند. جبهه فرهنگی بسیج و سپاه را نجات دهید. هر وقت سیل و فتنه و چیزی در خطر است بسیج و سپاه جلودار هستند اما در مساله فرهنگ لال، ذلیل و عقب افتاده است. چرا باید كشوری كه در منطقه می‌درخشد در مساله فرهنگی خاموش و لال باشد.

** بودجه بسیج هنرمندان در سال 98 افزایش 100 درصدی دارد
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در سخنانی گفت: اگر به منظومه فكری مقام معظم رهبری در بحث الزامات تحقق دولت، جامعه و تمدن اسلامی توجه كنیم؛ ایشان می‌فرمایند یكی از ضرورت‌های تحقق تمدن اسلامی انتقاد صحیح با حضور اساتید و صاحبان خرد است. انتقاداتی كه موجب باز شدن گره‌ها و مشكلات می‌شود.
سردار محمدحسین سپهر خاطرنشان كرد: اگر ما روحیه انتقاد پذیری را از خود دور كنیم؛ قطعاً در تحقق آرمان‌ها و رسالت‌های اجتماعی و ملی موفق نخواهیم شد؛ لذا از نقد و تذكر با روی باز استقبال می‌كنیم.
وی به حادثه سیل در استان‌های مختلف اشاره كرد و ادامه داد: بیشترین سهم و حضور، هزینه و حمایت و سختی در مساله سیل بر عهده برادران و خواهران بسیج بوده است.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان كرد: طی جلسه‌ای مقرر شد تمام خانه‌های مناطق سیل‌زده توسط بسیج ساخته شود. حجم كمی و كیفی، تنوع عرصه‌های مختلف كه پیش‌ روی ماست موجب می‌شود در برخی از موضوعات با سختی حمایت روبرو شویم.
سردار سپهر افزود: امروز تمام اندوخته‌های بسیج برای كمك به سیل‌زدگان به كارگرفته شده است. این اتفاق برای ما پیش‌بینی نشده بود لذا اگر كم‌كاری در جاهایی وجود دارد بخاطر كمبود اعتبارهای ماست. ما با وجود اینكه كمتر از 40 درصد بودجه در سال گذشته دریافت كرده‌ایم؛ 100 درصد كار انجام داده‌ایم.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین از تجمیع تمام ساختارهای هنری و فرهنگی بسیج تحت مدیریت سردار آزادی خبر داد و گفت: مدیران سازمان بسیج مستضعفین معتقد به حمایت از كارهای فرهنگی و هنری هستند. اعتبارات بسیج هنرمندان در سال 98 با افزایش 100 درصدی همراه خواهد بود تا در زمینه‌های مختلف هنری بحث آموزش و تولید آثار هنری انجام شود تا هنرمندان جوان انقلابی وارد عرصه شوند و زمینه تمدن‌سازی اسلامی در گام دوم انقلاب محقق شود.
فراهنگ**3009

سرخط اخبار فرهنگ