۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83276183
T T
۰ نفر
تمهیدات مسئولان كرمان برای مهار طغیان احتمالی رودخانه ها

كرمان - ایرنا - با توجه به اعلام ورود سامانه بارشی جدید تمامی دستگاه های اجرایی استان كرمان در حالت آماده باش هستند كه در این راستا شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان كرمان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، با توجه به هشدارها و پیش بینی های اداره كل هواشناسی استان كرمان مبنی بر طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب در سطح استان كرمان؛ بخشداران و دهیاری های كرمان برای هماهنگی هر چه بیشتر برای مواجهه با خطرهای احتمالی در فرمانداری كرمان گرد هم آمدند تا تدابیر لازم، به موقع و در كمترین زمان ممكن اتخاذ و عملیاتی شود.
**سیل بندهای بخش ها باید به سرعت بازدید، ترمیم و تقویت شوند
فرماندار كرمان در این رابطه با اشاره به اینكه براساس گزارشات هواشناسی سامانه بارشی اخیر، جنوب شرق كشور را تحت تاثیر قرار می دهد افزود: به دلیل پایین بودن سطح بارندگی های استان در سال های اخیر، مسیرهای سیل و حریم رودخانه ها مورد غفلت قرار گرفته اند كه سیل های اخیر در شمال و جنوب كشور تذكر جدی را در این زمینه برای همه داشت.
علی بابایی با اشاره به بارندگی پنج میلیمتری باران در هفته گذشته در بخش ماهان كه سبب شكستگی در سیل بند و جاری شدن سیل در روستای قناتغستان شد؛ گفت: سیل بندهای بخش ها باید به سرعت بازدید، ترمیم و تقویت شوند كه البته در برخی بخش های شهرستان این كار آغاز شده است.
فرماندار كرمان تصریح كرد: در شهر كرمان نیز عملیات اجرایی سیل بند مملكت آغاز شده است كه این سیل بند به وسعت 43هزار هكتار از اراضی كرمان را باید پوشش دهند.
**در صورت بارندگی های شدید بافت فرسوده و تاریخی كرمان در معرض خطر است
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان كرمان گفت: در شهر كرمان یكهزار و 500 هكتار بافت فرسوده و 500 هكتار هم بافت تاریخی در معرض خطر هستند كه در صورت بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب دچار مشكل جدی خواهند شد لذا شهرداری باید نسبت به بازگشایی كانال های آب و بازگشایی مسیر روان آب ها اقدام كنند.
بابایی با اشاره به اینكه در سیل خوزستان، كرمان به عنوان معین شهر حمیدیه انتخاب شده است تصریح كرد: بخش زیادی از امكانات و ماشین آلات دهیاری های شهرستان به این شهر اعزام شده است باید تدبیر شود كه در صورت بروز مشكل در شهرستان كرمان بتوانیم از كمك سپاه و بخش خصوصی استفاده كنیم لذا باید خلاء ها و مشكلات برآورد و اعلام شوند تا با بحران مواجه نشویم.
وی بیان داشت: بارندگی های سال های گذشته نشان داده كه تا 24 میلی متر بارندگی مشكل جدی را برای شهر كرمان ایجاد نخواهد كرد اما در بخش های شهرستان در نقاطی كه ساخت و سازهایی در حریم رودخانه ها مسیرهای سیلاب ایجاد شده و خطر سیل آن ها را تهدید می كند.
فرماندار كرمان با اشاره به وجود آثار تاریخی فراوان در شهر كرمان تصریح كرد: برخی از این بناها متولی خاصی ندارند و یا متعلق به بخش خصوصی هستند كه باید توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری پیگیری لازم انجام شود كه آبراهه های آنها بازرسی و در صورت نیاز لایروبی و ترمیم شوند.
**لزوم آمادگی 100درصد دستگاه های اجرایی و اعضای مدیریت بحران
معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری كرمان نیز با تاكید بر لزوم آمادگی 100درصدی دستگاه های اجرایی و اعضای مدیریت بحران گفت: تمامی امكانات و تجهیزات لازم باید آماده نگه داشته شوند تا در صورت بروز حادثه در هر نقطه از استان بتوان با سرعت به آن رسیدگی كرد.
علی سلاجقه افزود: طی 2 روز گذشته نشتسی با شهرداران 13 شهر شهرستان در فرمانداری تشكیل شده و شهرداران ملزم شدند تا امروز فهرست كاملی از اماكن و مستحدثاتی كه در حریم رودخانه ها و مسیر سیلاب ایجاد شده اند یا سدها و بندهای خاكی كه در صورت تخریب منجر به بروز حادثه برای شهر می شود را برای فرمانداری ارسال كنند.
وی افزود: بیشترین بارش ها برای شهرستان كرمان برای روز یكشنبه پیش بینی می شود.
** اختصاص 20میلیارد ریال از صندوق ذخیره ارزی برای احداث سیل بند مملكت شهر كرمان
مدیر منابع طبیعی و گردشگری كرمان نیز با بیان اینكه شهر تحت تاثیر سیلاب هایی كه از پشت سیل بند 'مملكت' جاری خواهند شد؛ قرار دارد تصریح كرد: با عنایت مقام معظم رهبری مبلغ 20 میلیارد ریال از صندوق ذخیره ارزی برای احداث سیل بند مملكت اختصاص یافت كه یكی از بندهای مهم و حساس شهرستان به شمار می رود.
باقری ادامه داد : بدون انجام كار كارشناسی نمی توان هر جا احساس نیاز شد یك بند یا سازه مصنوعی ایجاد كرد چرا كه همین سازه ها گاهی سبب تشدید بحران و سیلاب می شوند.
وی خاطرنشان كرد: سیل بندهای ما اثر تعدیلی دارند یعنی سرعت و شدت سیلاب را كاهش می دهد و درحقیقت برای متوقف كردن سیل و جلوگیری كامل از ورود آن نیست لذا باید اقدامات تكمیلی در پایین دست صورت پذیرد.
در این نشست نیز بخشداران شهرستان كرمان به بیان مشكلاتی در خصوص بسته شدن مسیر رودخانه ها و مسیل ها و یا ایجاد پل ها و ساخت و سازهای غیركارشناسی شده در حوزه استحفاظی خود پرداختند.
با ورود سامانه پرفشار جوی به كشور دومین نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان كرمان در سال جاری تشكیل شد.
9895/ 5054