۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۲۰
کد خبر: 83276012
T T
۰ نفر
باغستان سنتي قزوين بايد در مقابل سيلاب هاي مهيب محافظت شود

قزوين - ايرنا - رييس سازمان مردم نهاد جنبش سبز باغستان سنتي قزوين گفت: باغستان قزوين بايد علاوه بر خشكسالي در مقابل سيلاب ها محافظت شود و نبايد آنرا در مقابل بلاياي طبيعي مانند سيل 12 فروردين همچون سپر بلا دانست.

محمود داوران روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: باغات سنتي قزوين گرچه مي تواند به قدر گنجايش خود و با حضور باغداران و مديريت شهري از سيلاب به نفع سرسبزي و آبخوان ها استفاده كند، اما خود نيز بايد در برابر سيلاب هاي مهيب محافظت شود.
وي اضافه كرد: نقشه هاي هوايي از قزوين كاملا نشان مي دهد كه رشد و توسعه شهرسازي در قزوين به سمت شمال باغستان بوده و هرگز باغستان كه بيشتر آن در ناحيه جنوب واقع شده نمي تواند مانع سيلاب هاي شمالي باشد.
داوران در واكنش به اظهاراتي در خصوص مقابله باغستان با سيلاب مطرح مي شود،اظهار داشت: بايد با واقع بيني با سيلاب برخورد نمود و با توجه به عدم فعاليت باغات نيمه شمالي شهر و نبود آبگيري در محدوده غربي و شرقي پهنه ياد شده و محدوديت نهرهاي خود باغستان امكان پذيرش همه سيلاب در داخل باغستان جنوبي فراهم نيست.
اين فعال زيست محيطي به احداث جاده در كف رودخانه ميسرا (جنوب ميدان تره بار و در امتداد شرقي جاده تاكستان) و ايجاد بندها و كانال هاي غير استاندارد در آن اشاره كرد و گفت: اين عوامل باعث شده كه آب سيلاب به باغات مجاور آسيب هاي متعددي وارد كند و بنابراين به دور از شعارزدگي بايد امكانات لجستيكي و سازه اي و مديريت شايسته در جهت انتقال آب اضافه و استفاده مناسب از آن در باغستان صورت پذيرد.
رييس سازمان مردم نهاد جنبش سبز باغستان قزوين به خسارات وارده در باغات سمت چوبيندر در پي سيلاب اخير اشاره كرد و گفت: درحال حاضر گل و لاي باقي مانده از سيلاب كه در زبان محلي به لات معروف است، روي نهال كاري و محصولات كشاورزان رسوب كرده و باعث خساراتي به باغداران شده است كه بايد ضمن پرداخت خسارات به باغداران تمهيدات لازم براي جلوگيري از چنين حوادثي با ساماندهي رودخانه ها و مسيل ها و آب بند ها فراهم شود.
شهر قزوين داراي 2 هزار و 611 هكتار باغستان سنتي است كه جنوب، شرق و غرب اين شهر را احاطه كرده اند.
در دهه هاي اخير بخش زيادي از باغستان سنتي قزوين به دليل توسعه شهر تخريب و نابود شده اند.
9925*3013