۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۳۵
کد خبر: 83275772
T T
۰ نفر
رویترز: هزینه تحریم نفتی آمریكا علیه ایران و ونزوئلا را اروپا می پردازد

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز به نقل از منابع تجاری و با استناد به آمار گزارش داد: پالایشگاه های نفت اروپا هزینه تحریم های آمریكا علیه ایران و ونزوئلا را می پردازند زیرا تلاش می كنند نفت خام ترشی را كه واشنگتن از ورود به بازار جهانی منع كرده، با نفت گرانقیمت روسیه جایگزین كنند.

این خبرگزاری روز گذشته (جمعه) در گزارش خود افزود: اعضای كشورهای صادر كننده نفت (اوپك) در اقدامی كه تاثیر تحریم ها را وخیم تر كرده، عمدتا تولید نفت ترش را كاهش داده اند. این اقدام بخشی از قراردادهای آنها با تولید كنندگان متحدشان است كه افزایش قیمت نفت را هدف قرار می دهد. این در حالیست كه به تازگی یك پالایشگاه بزرگ و جدید نفت برای پالایش نفت ترش در تركیه راه اندازی شده است.
نفت ترش به نفت خامی گفته می‌شود كه مقدار گوگرد آن بیش از نیم درصد است. در مقابل نفت شیرین به نفتی گفته می شود كه كمتر از نیم درصد گوگرد داشته باشد.
رویترز نوشت: تولید نفت آمریكا در حال افزایش است و در آینده، با ایجاد زیرساختارهای جدید، صادرات این محصول افزایش خواهد یافت اما با توجه به سبك و شیرین بودن این نفت نمی تواند جایگزین نفت خام ترش باشد.
در نتیجه، پالایشگاه های نفت اروپایی چاره ای ندارند جز اینكه تا حد ممكن برای دستیابی به نفت خام ترشِ اورال روسیه رقابت كنند كه این امر تغییراتی قیمت این نوع از نفت را به سطحی رسانده كه از سال 2013 تاكنون بی سابقه بوده است.
یك منبع تجاری از یك پالایشگاه بزرگ نفتی گفت: اورال در مقابل نفت برنت (كه نفتی سبك و شیرین است) در وضعیت مثبتی قرار دارد و نشانه ای دال بر كاهش قیمت آن در آینده نزدیك وجود ندارد.
تغییر قیمت نفت خام اورال روسیه، در مدیترانه به طور معمول دستكم یك دلار پایین تر از برنت معامله می شود اما از اوایل نوامبر گذشته تاكنون این سطح افزایش یافته و اكنون 70 سنت گرانتر از نفت برنت معامله می شود.
این افزایش برای 600 هزار بشكه نفت اورال به معنای هزینه بیشتری معادل 1.35 میلیون دلار است.
بواسطه همین افزایش قیمت ها، روسیه توانست در ماه مارس 140 میلیون دلار بیشتر، از حمل و نقل دریایی و خطوط نفتی در مقایسه با اكتبر - یعنی قبل از اجرایی شدن تحریم های واشنگتن - درآمد كسب كند.
رویترز افزود: بدنبال تحریم نفت ایران در اوایل نوامبر، اروپایی ها به نفت ترش و سنگین ونزوئلا روی آوردند اما بعد واشنگتن این كشور آمریكای لاتین را نیز در اواخر ماه ژانویه سال جدید میلادی و در تلاش برای سرنگون كردن دولت «نیكلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در معرض تحریم ها قرار داد.
هرچند تحریم نفت خام ونزوئلا تا پایان ماه آوریل (فروردین جاری) اجرایی نمی شود، دسترسی به نفت این كشور غیرممكن است زیرا وزارت امور خارجه آمریكا به طور مستقیم شركت های خارجی را برای توقف معاملات نفتی این كشور تحت فشار قرار داده است.
دو دور تحریم دستكم باعث خارج كردن 800 هزار بشكه نفت در روز از بازار جهانی شده است. كشورهای عضو اوپك درباره كاهش این مقدار از نفت از بازار توافق كرده بودند.
رویترز افزود: آمریكا درباره تحریم نفت ایران دستور معافیت 6 كشور را صادر كرده كه شامل سه كشور ایتالیا، یونان و تركیه می شود اما فقط تركیه توانست به خرید نفت از ایران ادامه دارد. هنوز معلوم نیست كه معافیت های كنونی در ماه مه (اردیبهشت) تمدید می شود یا نه.
رویترز پیش بینی كرده این وضعیت وخیم تر شود زیرا تولید كنندگان نفت خام ترش در خاورمیانه به شكل فزاینده به آسیا روی می آوردند كه ظرفیت پالایشگاه ها در كوتاه مدت افزایش می یابد.
به نوشته این خبرگزاری، عربستان به عنوان اصلی ترین تولید كننده نفت ترش، بیشترین بار كاهش تولید نفت را بر اساس توافق اوپك و كشورهای غیرعضو اوپك به دوش می كشد.
بر اساس آمار پلتفورم «ریفینیتیو ایكون» بین اكتبر 2018 و مارس 2019 (مهر 97 تا فروردین 98) عربستان صادرات نفت خود به اروپا را به نصف رساند.
عراق حجم قراردادهای خود با پالایشگاه های اروپایی را در سال 2019 كاهش داد و از طریق مناقصه نفت خود را با بالاترین قیمت به فروش می رساند.
علاوه بر این پالایشگاه «استار» جمهوری آذربایجان با ظرفیت 200 هزار بشكه در روز در تركیه به آرامی ظرفیت خود را افزایش می دهد و رقیب جدیدی برای كاهش نفت ترش خواهد بود.
آمار «ریفینیتو ایكون» نشان می دهد كه این پالایشگاه كه برای پالایش نفت ترش اورال روسیه، كركوك و بصره عراق طراحی شده است در مارس گذشته 184 هزار بشكه نفت اورال را خریداری كرد.
یك تاجر نفتی اروپایی گفت انتظار می رود آغاز فعالیت «استار» بازارها را به طور جدی تكان دهد.
یك تاجر نفتی دیگر از یك شركت تجاری بین المللی گفت: همه پالایشگاه ها بدنبال جایگزینی نفت ترش با اورال یا یافتن جانشینی برای اورال روسیه هستند.
اروپام ** 9158 ** 1071
۰ نفر