۲۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰
کد خبر: 83274831
T T
۰ نفر

روسیه: ایران می تواند از آمریكا شكایت كند

۲۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰
کد خبر: 83274831
روسیه: ایران می تواند از آمریكا شكایت كند

مسكو - ایرنا - سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام كرد كه جمهوری اسلامی ایران می تواند از آمریكا به خاطر اقدام های این كشور علیه تهران به دادگاه های بین المللی شكایت كند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، ماریا زاخارووا در جلسه پرسش و پاسخ به خبرنگاران، در واكنش به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص راه های مقابله ایران با اقدامات خصمانه آمریكا این مطلب را بیان كرد واظهار داشت: آمریكا و سایر كشورهای غربی اقدامات غیرقانونی زیادی را در نقاط مختلف جهان انجام می دهند و مردم كشورهایی كه هدف این اقدامات قرار می گیرند و حقوق شان ضایع می شود می توانند شكایت كنند.
خبرنگار ایرنا در ادامه از زاخارووا پرسید آیا تصمیم ترامپ درباره سپاه را بی اساس می دانید و آیا دورنمایی برای شكایت ایران علیه آمریكا به دادگاه جنایی بین المللی بخاطر سرنگون كردن هواپیمای ایرباس 300 ایران ایر در روز 2 ماه جولای 1988 كه منجر به كشته شدن 290 نفر ازجمله 66 كودك بر فراز خلیج فارس شد و تروریست شناختن فرماندهی مركزی آمریكا می بینید؟
زاخارووا در پاسخ گفت: شما سه سوال پرسیدید اول این كه آیا تروریست شناختن سپاه پاسداران از سوی آمریكا بی اساس است، بله ازنظر ما بی اساس است و من موضع روسیه را اعلام كردم.
وی ادامه داد: یكی از اجزای رویكرد دولت آمریكا علیه ایران، سیاه نمایی این كشور است و اقدامات این كشور برای چنین هدفی محاسبه شده است تا از بخش های كوچك یك تصویر واحد درست كند كه ایران در همه عرصه ها بد است و هر روز شاهد هستیم كه اتهامات جدیدی از طرف آمریكا به ایران زده می شود.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: اما این را نباید به صورت جز مورد توجه قرار داد بلكه یك تصویر واحد است كه دولت آمریكا دربرابر ملت و دولت ایران ایجاد می كند.
زاخارووا افزود: سپس شما سوال كردید كه آیا امكان شكایت به دادگاه جنایی بین المللی وجود دارد؟؛ تهران باید به این پرسش پاسخ دهد كه آیا قصد دارد و چطور می خواهد اقدام كند.
وی ادامه داد: آمریكا و سایر كشورهای غربی اقدامات غیرقانونی زیادی را در نقاط مختلف جهان انجام می دهند و مردم كشورهایی كه هدف این اقدامات قرار می گیرند و حقوق شان ضایع می شود می توانند شكایت كنند.
زاخارووا خاطرنشان كرد: امروز شاهد هستیم كه كشورهای غربی به اذعان اقدامات غیرقانونی خود در عراق می پردازند و عذرخواهی می كنند.

**سیاه نمایی ایران را نمی پذیریم
رجب صفراف رئیس مركز مطالعات ایران معاصر در روسیه نیز به عنوان خبرنگار از زاخارووا پرسید كه آیا روسیه اقدام آمریكا علیه سپاه را محكوم می كند یا اقدام غیرقانونی می داند؟
زاخارووا پاسخ داد: ما سیاه نمایی ایران از طرف آمریكا را نمی پذیریم این بخشی از سیاست های واشنگتن علیه تهران است.
وی افزود: اگر در كنفرانس های مطبوعاتی من بیشتر شركت كنید شاهد خواهید بود كه روسیه سیاست های تحریمی آمریكا علیه ایران را بارها محكوم كرده است.
صفراف در ادامه سوال خود گفت: تركیه، چین، عراق و حتی قطر این تصمیم ترامپ را محكوم كردند با توجه به اینكه روسیه با ایران روابط ویژه دارد در این كشور بسیاری انتظار دارند كه روسیه با صدای محكم این اقدام آمریكا را محكوم كند.
زاخارووا گفت: ما با قاطعیت سیاست سیاه نمایی ایران را غیرقابل قبول می دانیم و این را بطور مستمر و اصولی تكرار می كنیم.

**تصمیم ترامپ بر فرمت آستانه تاثیر نمی گذارد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به این پرسش كه آیا گام آمریكا علیه سپاه بر فرمت مذاكرات آستانه تاثیر می گذارد، خاطرنشان كرد كه تاثیر نمی گذارد و چند هفته دیگر نشست آستانه در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.
وی تصریح كرد: با ایران روابط داریم و ایرانی ها دارای یك كشور مستقل با دولت قانونی هستند، به همین خاطر اقدامات آمریكا علیه ایران ازجمله تحریم ها و خروج از برجام را نمی پذیریم.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تلاش های ضد ایرانی آمریكا كم نخواهد شد و نه فقط درباره ایران بلكه علیه سایر كشورهای جهان بكار گرفته می شود، ما روابط با ایران را تغییر نمی دهیم و بیانات نادرست مقام های آمریكایی رویكرد ما درباره این كشور را تغییر نخواهد داد.
اروپام*391*1346*

سرخط اخبار جهان