۲۳ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۱۵
کد خبر: 83274681
T T
۰ نفر
شاد كردن كودكان سيل‌زده با اجراي نمايش عروسكي

تهران- ايرنا- كارگردان نمايش خياباني گفت: كودكان قربانيان اصلي قهر طبيعت هستند و اجراي نمايش عروسكي يكي از راه‌هاي شاد كردن آنان است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، با آغاز سال 98 سيل سين هشتم سفره هاي هفت سين مردم ايران شد و زندگي همه را متاثر كرد؛ چه آنان كه درگير اين حادثه و چه آنها كه دور از مناطق سيل زده بودند.
شهرهاي آق قلا و گميشان در استان گلستان از اولين مناطقي بودند كه سيل، صاحب خانه‌هايشان شد و خودشان مهمان جايي ديگر. در همين روزها هر كس هر كاري از دستش بر مي آمد انجام داد تا بتواند دردي را نه آنكه درمان كند بلكه از شدتش بكاهد.
در اين ميان انجمن تئاتر خياباني در فراخواني از هنرمندان اين عرصه خواست در صورت تمايل خود را به اين مناطق برسانند و نمايشي را در همان شرايط سخت براي از خانه رانده شدگان اجرا كنند.
«رجبعلي فلاح» و همراهانش يكي از اين گروه ها بودند كه با ساخت ابرعروسك هايي با موضوع بزرگان طنز پرداز مازندران خود را به آق قلا و گميشان رساندند.
نويسنده و كارگردان نمايش خياباني «تازه پري» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: با توجه به تجربه هايي كه در حوادث قبلي؛ از جمله زلزله ها داشتيم از ميزان تاثير اجرا براي كودكان در اين وضعيت باخبر بوديم و به همين دليل از رفتن به مناطق سيل زده استقبال كرده و با انجمن تئاتر خياباني تماس گرفتيم.
وي با اشاره به اينكه تمام مصيبت هايي كه ايران را گرفتار خود مي كند از عملكرد خود ما است، تصريح كرد: ما مردم و مسئولان با بي توجهي به طبيعت از جمله قطع درختان يا ايجاد آلودگي در مسيل ها، مشكلاتي در محيط زيست به وجود مي آوريم. قربانيان اصلي اين شرايط هم كودكان هستند كه به جاي آموزش گرفتن براي مهرباني با طبيعت رفتاري را پيش مي گيريم كه دچار قهر طبيعت مي شويم.
وي افزود: اين قربانيان به جاي بازي كردن و برخورداري از محيط نشاط و شادي در شرايط فشار و سختي قرار دارند؛ زندگي خود را از دست داده اند و با زندگي در كمپ ها، آوارگي را تجربه مي كنند و در فشار روحي هستند.
وي با اشاره به محدوديت ها براي كودكان در اين شرايط اظهار داشت: شايد رفاهي نداشتند كه از دست بدهند؛ اما همان امكانات محدود را نيز اين روزها از دست داده اند و حالا در زنداني به نام كمپ كه همه در آن بايد با يك شرايط و اصول رفتار كنند، زندگي مي كنند.

** كودكان بايد خاطره عروسك هاي از دست رفته را فراموش كنند
فلاح با تاكيد بر اينكه كودكان در كنار تحمل چنين شرايطي گاهي با خشم و نامهرباني بزرگ ترها نيز روبرو مي شوند، خاطرنشان كرد: در اين وضعيت بايد با انجام هر فعاليتي از جمله ايجاد فضايي براي بازي و اجراي نمايشي شاد اندكي از آلام را تسكين دهيم تا براي حتي لحظه اي كوتاه ناراحتي خود را فراموش كنند و احساس نكنند تنها مانده اند.
«سيل زدگان نه تنها هموطنان ما هستند؛ بلكه خواهران و برادران و فرزندان ما محسوب مي شوند كه در واقعه اي مانند سيل اسير شده اند».
كارگردان نماي «عروسي باران» با اشاره به سه روز اقامت گروهش در كمپ هاي آق قلا و گميشان گفت: از زمان ورود در بندر تركمن از ما استقبال شد و توانستيم با همكاري ستاد مستقر در اين مناطق 6 اجرا در 6 كمپ مختلف داشته باشيم كه كودكان در اين اجراها به ضرورت بازيگوشي كه در ذات خود دارند، همراهي خوبي با ما داشتند.
وي با بيان اينكه كودكان در زمان اجراي نمايش مشكلات را فراموش كرده و تبديل به انسان ديگري مي شدند، تاكيد كرد: وقتي عروسك ها را براي اجراي نمايش مي برديم چهره عبوس و غم گرفته آنها تغيير مي كرد. چهره اي كه فاجعه در آن نشسته بود با لبخند همراه مي شد؛ طوري كه حتي ما براي ادامه راه خود از آنها توان مي گرفتيم.
فلاح افزود: البته زمان حضور ما در آق قلا و گميشان به دليل آغاز دوباره بارش ها و افزايش سطح كوتاه بود؛ به طوري كه حتي كمپ ها نيز مجبور به انتقال به مناطق ديگر شدند و به همين دليل نتوانستيم در همه اين كمپ ها اجرا داشته باشيم.
فراهنگ*7561*9157*1883