۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱
کد خبر: 83273753
T T
۰ نفر

شاليكاران خزانه هاي برنج را هوادهي كنند

۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱
کد خبر: 83273753
شاليكاران خزانه هاي برنج را هوادهي كنند

رشت - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گيلان به كشاورزان استان توصيه كرد كه با توجه به افزايش دما طي روز جاري، نسبت به هوادهي خزانه هاي خود اقدام كنند.

ابراهيم اكبرزاده روز پنجشنبه در گفت وگو با ايرنا بيان داشت: با توجه به پيش بيني هواشناسي در خصوص افزايش دما و وزش باد گرم طي امروز ، به كشاورزاني كه اقدام به احداث خزانه در زير پوشش پلاستيك كرده اند، توصيه مي شود كه حتماً نسبت به برداشتن و كنار زدن قسمتي از پلاستيك دو طرف خزانه و هوادهي خزانه ها بخصوص در ميانه روز اقدام كنند.
خزانه گيري برنج در گيلان از چند روز قبل آغاز شده و طبق اعلام سازمان جهاد كشاورزي استان؛ شاليكاران گيلاني امسال براي توليد يك ميليون و يكصد هزار تن شلتوك، 15 هزار تن بذر در خرانه‌ها مي‌پاشند.
يك هزار و يكصد تن بذر گواهي شده رقم بومي هاشمي و ارقام پرمحصول خزر و گيلانه نيز بين كشاورزان گيلاني توزيع شده است.
گيلان 238 هزار هكتار زمين شاليزار و 300 هزار شاليكار دارد و بيشترين سطح زيركشت برنج در استان در شهرستان‌هاي رشت و صومعه سراست.
از مجموع اراضي شاليكاري گيلان، 180 هزار هكتار از طريق كانال هاي آبرساني از آب سد سفيدرود آبياري مي شوند و بقيه نيز از آب بندان ها و رودخانه هاي داخلي استان استفاده مي كنند.
براي انجام كشت برنج در گيلان ابتدا دو مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتداي دي ماه در زمين هاي شاليزاري تا اواخر فروردين ماه انجام مي شود. پس از انجام اين مرحله شخم، عمليات خزانه گيري از فروردين ماه آغاز مي شود و از پنجم تا هفتم ارديبهشت ماه به بعد نيز زمان انتقال نشاء برنج به زمين هاي آب تخت شده است. از اين مرحله تا نيمه دوم تيرماه نيز زمان داشت برنج است و از اين زمان تا نيمه شهريورماه ، كار برداشت محصول برنج انجام مي شود.
هر سال حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفيد در استان به دست مي آيد؛ ارقام هاشمي، علي كاظمي، صدري، حسني و ديلماني جزو رقم هاي كيفي و ارقام گوهر و سپيدرود جزو رقم هاي پرمحصول است كه در شاليزارهاي گيلان كشت مي شود. بيشترين رقم هاي كشت شده برنج در اين استان، رقم هاي كيفي هاشمي و علي كاظمي است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گيلان را شامل مي شود.
7296/2007/