۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰
کد خبر: 83267407
T T
۰ نفر
سامانه اس400روسی علاوه بر تركیه امنیت اروپا و ناتو را تضمین می كند

تهران - ایرنا - سخنگوی حزب عدالت و توسعه تركیه گفت كه دستیابی این كشور به سامانه زمین به هوای روسی اس -400 علاوه بر محافظت از مرزهای این كشور، امنیت كشورهای اتحادیه اروپا و ناتو را نیز تضمین می كند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیك، عمر چلیك، افزود: سیستم های اس-400 روسی در ماه جولای سال جاری عرضه خواهد شد و تركیه قصد ندارد از آنها صرف نظر كند.
وی یادآور شد كه تركیه، مانند یونان كه اس-300 خریداری كرده ، عضو ناتو است. 'چرا این موضوع باید برای ما یك مشكل محسوب شود؟ تركیه یك كشور مستقل است، ممنوع كردن استفاده از اس-400 برای ما كار غلطی است.'
پیش از این روزنامه The Military Times اعلام كرده بود كه خرید اس-400 توسط تركیه می تواند منجر به افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به فناوری جنگنده 'نامرئی' آمریكایی اف-35 و دیگر سیستم های مهم ناتو شود.
به گفته نویسنده مقاله این روزنامه ، اس-400 می تواند برای جمع آوری و انتقال اطلاعات در مورد اف-35 و سایر هواپیماهای ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرد.
ایالات متحده بارها به بهانه تهدید ناتو با این توافقنامه مخالفت كرده و خواستار انصراف تركیه از این سیستم و استفاده از سیستم دفاع هوایی موشكی پاتریوت شده است.
پیشتر وزیر خارجه تركیه اعلام كرده بود كه قرارداد خرید سامانه موشكی اس 400 از روسیه نهایی شده است.
آمریكا در واكنش به این موضوع، انتقال تجهیزات جنگنده رادارگریز اف35 به تركیه را متوقف كرد.
این نخستین گام آمریكا در توقف فروش جنگنده های رادارگریز اف35 به تركیه به عنوان یكی از متحدان واشنگتن در سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) است.
مقام های آمریكایی در روزهای اخیر به همتایان تركیه ای خود گفته بودند كه تجهیزاتی را كه برای ارسال جنگنده های اف35 لازم است، به این كشور نمی فرستند.
ارسال تجهیزات آموزشی و همه محموله های بعدی مرتبط با اف35 به تركیه لغو شده است.
اختلاف آنكارا و واشنگتن برای ارسال جنگنده های اف35 به دلیل برنامه تركیه برای خرید سامانه های دفاع موشكی اس400 از روسیه آغاز شده است.
آمریكا و متحدانش در ناتو نگران آن هستند كه تداوم تولید بخش هایی از اف35 و وجود این جنگنده در تركیه و حضور همزمان كارشناسان روسیه برای فعالیت سامانه های اس400 سبب شود روس ها امكان شناسایی این جنگنده ها در رادار اس400 را داشته باشند.
واشنگتن برای منصرف كردن آنكارا از خرید اس400، پیشنهاد فروش سامانه ضدموشك پاتریوت را كه مقرون به صرفه تر بود، داد، اما تركیه ضمن علاقه مندی به خرید این سامانه، حاضر به انصراف از خرید اس400 نشد.
تنش های بین تركیه و آمریكا ممكن است تشدید شود و چنانچه آنكارا قرارداد خرید اس 400 را با روسیه امضا كند، تركیه احتمالا با تحریم های آمریكا مواجه خواهد شد.
خاورم**1211**1508