۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۳۰
کد خبر: 83266665
T T
۰ نفر
كودكان افغان، بیشترین قربانیان بمب‌های دست ساز طالبان

تهران - ایرنا - افغانستان در سال های اخیر به منطقه ای ناامن برای مردم این كشور تبدیل شده است؛ علاوه بر جنگ، خشكسالی و فقر، بمب، مین و مواد منفجره دست ساز طالبان نیز بیش از پیش به آتش این جنگ دامن میزنند و هزینه چنین جنگی را غیرنظامیان افغان به ویژه كودكان با جان خود می پردازند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، بیش از 30 سال است كه كودكان افغانستان از درگیری های فزاینده این كشور رنج می برند. اكثر كودكان افغان با شرایط سخت زندگی در افغانستان مواجه هستند و والدین آنها برای خرید مواد غذایی برای فرزندانشان به شدت به كمك نیاز دارند.
این در حالی است كه مسائل دیگری علاوه بر جنگ، فقر، خشكسالی و بلایای طبیعی، باعث به خطر افتادن جان كودكان افغان می شود؛ به گفته رئیس اداره هماهنگی پاكسازی مین در افغانستان، سال گذشته میلادی (2018) بمب های دست ساز، مین و مواد منفجره باعث كشته شدن یك هزار و 400 تن در افغانستان شدند. معمولا این مواد منفجره دست ساز توسط طالبان ساخته و كار گذاشته می شوند.
به نوشته نشریه نیویورك تایمز، طالبان این مین و بمب های دست ساز را برای مقابله با نیروهای امنیتی و خارجی در افغانستان استفاده می كند اما در بسیاری از موارد این كودكان و غیرنظامیان هستند كه گرفتار چنین تله هایی می شوند كه به قیمت جان آنها تمام می شود یا آنها را مادام العمر با معلولیت مواجه خواهد كرد.
وزارت دولت افغانستان سال 2017 میلادی در گزارشی اعلام كرد كه بیش از 400 كیلومتر مربع زمین در 17 ولایت از چند سال گذشته توسط طالبان مین‌ گذاری شده است. كه با اضافه شدن این مقدار زمین مین‌گذاری شده، مساحت این زمین های خطرناك در سراسر افغانستان به بیش از هزار كیلومتر مربع رسیده است، چنین مین هایی به راحتی می تواند جان كودكان این مناطق را بگیرد.
روزنامه جاكارتا پست نیز نوشت، علاوه بر این كودكان بسیاری در حملات هوایی نیروهای آمریكایی نیز جان خود را از دست می دهند. به گفته سازمان ملل متحد در حملات هوایی ماه مارس نیروهای آمریكایی كه برای پشتیبانی از نیروهای افغان در جنگ با طالبان صورت گرفت دست كم 10 كودك جان باختند.
خبرگزاری آناتولی تركیه هم گزارش داد، در شلیك خمپاره به یك مدرسه پسرانه در ولایت غزنی دست كم 4 دانش آموز جان خود را از دست داده و 13 تن دیگر زخمی شدند.
مقامات محلی اعلام كردند كه جنگی میان نیروهای دولتی و طالبان در جریان بوده است و مشخص نیست این خمپاره از كجا و چه مسافتی پرتاب شده است.
الگوی افزایشی تلفات جنگ افغانستان باعث تشدید نگرانی ها شده است. ساكنان ولایت قندوز افغانستان هفته گذشته در اعتراض به حملات مرگبار كه منجر به كشته شدن غیرنظامیان می شود دست به راهپیمایی زدند.
آمار نشان می دهد كه سال 2018 میلادی سه هزار و 804 غیرنظامی از جمله 927 كودك در درگیری های افغانستان جن باختند كه شاخص روشنی درباره تشدید خشونت است. سازمان ملل ماه گذشته خواستار استفاده سریع از فرصت های صلح افغانستان شد.
**آساق**9470**1663**

سرخط اخبار جهان