۱۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۸
کد خبر: 83264676
T T
۰ نفر
مازندران در سال 97؛ شروع با آتش سوزی و برف و پایان با سیلاب

ساری - ایرنا - سال 97 برای مازندرانی ها مصداق ضرب المثلی بود كه می گوید «سالی كه نكوست از بهارش پیداست»؛ سالی كه با آتش سوزی پیاپی مراتع در دهه نخست فروردین و برف بهاری پس از آن آغاز شد و با سیل و سیلابی كه اواخر اسفند دامنگیرش شد، به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با این وصف، یك سال 365 روز است و هر روزش می تواند برای تك تك افراد روزی نو باشد تا تخلكامی ها را پشت سر گذاشته و به روزهای خوش هم برسند، چنان كه برای مازندرانی ها هم این گونه شد و روزهای خوش برایشان كم نبود، از پر بركت شدن كشت و كار كشاورزی و باغداری گرفته تا تجربه كردن استاندار بومی پس از سال ها انتظار، و حسرت دیدن فردی در سكانداری بالاترین منصب اجرایی كه همزبان باشد و همدل و به قول معروف وقتی شهروندان می گویند «ف» او بفهمد كه منظورشان «فرح آباد» است.
شاید این نعمت سیاسی كه در واپسین ماه های سال نصیب مازندرانی ها شده، بیش از همه نمودش را در سیل و سیلاب آخرین روزهای سال 97 نشان داد، آنجا كه استاندار بومی از لحظه اول بحران كاور و لباس مدیریت بحران پوشید و در نقطه نقطه مناطق بحرانی حضور یافت و علاوه بر هدایت و مدیریت امور اجرایی و عمرانی ، با زبان مازندرانی با آسیب دیدگان همدلی كرد و دست برقضا همین هم زبانی بیشترین تاثیر را در كنترل تنش های پس از بحران داشت به گونه ای كه رییس جمهوری و معاون اولش در سفری دلجویانه و جداگانه به مناطق آسیب دیده از سیل ، قدردان این منش مدیریتی شدند.
** آن سوی تخلكامی ها
مازندران به واسطه برخورداری از جاذبه های گردشگری جنگل و دریا همچون سال های گذشته ، نخستین روزهای فروردین 97 را با حضور زیاد مسافران و گردشگران آغاز كرد و تقویم تعطیلات نوروزی در این استان در سال گذشته با میزبانی از 15 میلیون گردشگر ورق خورد ، آماری كه دستكم 20 درصد بیشتر از تعطیلات نوروزی 96 بود.
** انتصاب بیست و سومین استاندار مازندران
معرفی احمد حسین زادگان به عنوان بیست و سومین استاندار مازندران مهمترین رخداد مهم سیاسی این استان در سال 1397 بود ، استانداری بومی كه پیش از این در سِمت معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران فعالیت می كرد .
این انتصاب و جا به جایی استاندار مازندران در حالی رقم خورد كه محمد اسلامی ، استاندار سابق از سوی رئیس جمهور به سمت وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد .
قطار انتصاب های سال 97 در مازندران در جهاد كشاورزی ، نمایندگی وزارت امور خارجه ، بنیاد شهید و امور ایثارگران ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، دانشگاه علوم كشاورزی مازندران ، میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دانشگاه پیام نور ، راه و شهرسازی ، ثبت اسناد و املاك ، مخابرات و معاونت سیاسی استاندناری ایستگاه داشت و پست های مدیریت این ادارات در طول سال مدیران جدیدی را به خود دیده و بسیاری از مدیران قبلی هم یا به وزارتخانه ها در تهران كوچ كردند و مناصب مدیریتی بالاتری گرفتند و یا بازنشسته شدند.
** مازندران كانون رفت و آمد پرشمار مسئولان اقتصادی خارجی
هدفگذاری كاری مسئولان مازندران برای گسترش ارتباطات اقتصادی و بازرگانی با كشورهای دیگر سرانجام در سال 1397 به بار نشست و علاوه بر حضور هیات های تجاری و بازرگانان كشورهای همسایه ، حضور فعالان اقتصادی از كشورهای اروپایی در این استان رقم خورد .
سفر سفیر ازبكستان در تهران به مازندران ، نخستین برنامه همكاری های فی مابین مازندران و دیگر كشورها بود كه در اردیهشت سال 97 رقم رخ داد.
سفیر ازبكستان كه طی 6 سال قبل از این 2 بار به مازندران آمده بود ، در سال 97 با حضور در این استان ضمن دیدار با مدیران دستگاههای اجرایی ، مدیران بنگاهها و فعالان اقتصادی ، از واحدهای تولیدی ، صنعتی ، كشاورزی و پرورش ماهیان خاویاری نیز بازدید كرد .
حضور هیات اقتصادی ولگاگراد روسیه در مازندران به سرپرستی 'ولادیمیر شكارین ' معاون همكاری های بین المللی استاندار ولگاگراد ، امضای تفاهم نامه همكاری میان مازندران و استان سارتف روسیه ، حضور ' سارا دبی ' رایزن اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی در تهران و بررسی زمینه های همكاری های مشترك این كشور و استان مازندران، حضور ' یانگ یو ' قائم مقام استاندار جیانگشی جمهوری خلق چین و هیات هفت نفره ، حضور ' آئوگوستو دی جاچینتو ' مدیر توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا در ایران و نشست با اتاق بازرگانی و بازرگانان مازندران ، از جمله این فعالیت های اقتصادی بود كه سال گذشته در مازندران اتفاق افتاد .
برگزاری دویست و سی و چهارمین نشست شورای نمایندگان دائم اكو در ساری با حضور سفرای كشورهای ایران ، تركیه ، پاكستان، افغانستان، قرقیزستان، ازبكستان، تركمنستان، قزاقستان، آذربایجان ، تاجیكستان هم سال 97 را برای مازندران از بعد روابط بین المللی پررنگ تر و پربارتر كرد.
نشست شورای سران هر 2 سال یك بار برای اتخاذ رهنمودهای كلی برگزار می‌ شود و شورای وزیران كه بالاترین ركن تصمیم‌گیری و سیاستگذاری سازمان است، سالی یك بار تشكیل جلسه می‌دهد و شورای نمایندگان دائم بازوی اجرایی شورای وزیران است و هر ماه در سطح سفرا عمدتا در تهران تشكیل جلسه می‌دهد و تنها در صورتی كه نیازمند شناخت ظرفیت های منطقه ای باشد نشست خود را در مناطق مختلف كشور برگزار می كنند .
این سفرا در مدت حضورشان در مازندران از بندر امیرآباد واقع در بهشهر یكی از مناطق اقتصادی مازندران بازدید كردند .
** تلخ و شیرین های طبیعی
استان مازندران در سال 97 ، اتفاق های طبیعی خوشایند و ناخوشایندی از جنس بارش نعمات الهی باران و پرآب شدن سدها ، طوفان و سیلاب را پشت سرگذاشت و با هر یك از این اتفاق ها این كام مازنی ها بود كه شیرین یا تلخ می شد .
بهار كم بارش و خالی ماندن بیش از 40 درصد ظرفیت آبگیری سدهای مازندران از آن جمله مسائلی بود كه شركت آب منطقه ای مازندران در این باره گزارش داد .
در حالی ظرفیت سدهای مازندران در بهار سال 97 روی درجه 172 میلیون متر مكعب ایستاد كه ظرفیت سدهای فعال استان بیشتر از 350 میلیون متر مكعب بود و در سال ماقبل در همین زمان 282 میلیون متر مكعب بود .
مازندران 2 سد بزرگ و 6 سد كوچك دارد .
این وضعیت كم آبی باعث شد تا كشاورزان مازنی روزهای نخست شالیكاری پر استرسی را پشت سر بگذارند و البته در ادامه سال این استرس دامن گیر بخشی از شالیزارها استان شد ، به طوری كه در این سال كم آبی استان مازندران باعث شد تا هشت هزار هكتار برنجكاری در این استان كمتر شود و از 213 هزار هكتار سال 96 به 205 هزار هكتار كاهش یابد . در واقع هشت هزار هكتار از زمین های مناطق پایین دست حوضه آبریز سد شهید رجایی ساری در سال گذشته به زیر كشت نرفت ضمن این كه در شرق مازندران هم وضعیت خشكسالی بسیاری از برنجكاران را از كشت این محصول منصرف كرد.
هرچند بارش بموقع و مناسب برف همواره به عنوان نعمت الهی از آن یاد می شود اما بارش نابهنگام این نعمت در فصل بهار 97 باعث شد تا به كشاورزان مازندران خسارت وارد شود .
بارش غافلگیر كننده برف بهاری در مازندران كه در روزهای 26 و 27 فروردین رخ داده بود ، باعث خسارت به باغات سیاه ریشه همچون هلو ، شلیل ، گردو ، گیلاس و آلوچه شد و رقم خسارت در شهرستان های شرق مازندران به رقم 300 میلیارد ریال رسید . همچنین بارش این برف به یكهزار و 400 هكتار باغ گیلاس و 412 هكتار باغ گردو مناطق بالادست هزار جریب ، كجور ، بلده و لاریجان آمل نیز خسارت زد .
این رفتار غافلگیركننده شرایط جوی مازندران حتی در آخرین روزهای سال 97 نیز دست از سر مردم استان بر نداشت و بارش شدید و سیلاب كه از 26 اسفند شروع شد و تا چند روز ادامه داشت خسارت 15 هزار میلیارد ریالی به زیر ساخت ها وارد كرد .
** سال 97 و زنانه شدن مدیریت ها در استان
در راستای اجرای سیاست ابلاغی دولت مبنی بر سپردن 30 درصد پست های مدیریتی سازمان ها به زنان تا پایان برنامه ششم توسعه ، در سال 97 اجرای این سیاست در مازندران حركت رو به جلو داشته است به طوریكه نخستین ها در این سال رقم خورد .
پوپك محمدی كه پیش از این مسئولیت دفتر اجتماعی فرمانداری بابلسر را برعهده داشت به عنوان نخستین بخشدار مركزی فریدونكنار انتخاب و معارفه شد و بدین طریق ریل گذاری برای انتصاب مدیران زن در این استان صورت گرفت .
كبری اسفندیاران ، به عنوان نخستین زن در سطح ادارات بهزیستی مازندران و همچنین اولین زن در سطح ادارات شهرستان آمل به سمت مدیریتی دست یافت . او پیش از این در سمت معاون بهزیستی همین شهرستان فعالیت می كرد .
همچنین نخستین انتصاب زنانه در مدیریت ورزش مازندران رقم خورد و سید لیلا موسوی به سمت رئیس اداره ورزش و جوانان بخش دابودشت آمل انتخاب شد .
همچنین در استانداری مازندران كه نهاد نظارت كننده بر روند اجرای این سیاست است ، پست های مدیریتی به زنان سپرده شد و سعدیه سهرابی ، به عنوان معاون تشكیلات و مشاركت های اجتماعی اداره كل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران و اكرم صمدی به عنوان معاون اداره كل امور انتخابات و تقسیمات كشوری استانداری مازندران منصوب شدند .
براساس این سیاست دولت در مازندران در دولت تدبیر و امید ، 223 بانوی مازنی در سمت های رئیس گروه، رئیس اداره شهرستان و معاون اداره كل، معاون فرماندار و دهیار حكم مدیریتی دریافت كردند .
** رونق اجرای پروژه های بزرگ
مازندران در سال 97 روزهای پرترافیكی از نظر تعداد اجرا و بهره برداری پروژه ها را پشت سر گذاشت به طوری كه در دهه فجر و هفته دولت یكهزار و 321 طرح به بهره برداری رسید كه به طور میانگین روزانه حدود چهار طرح برای استان بود.
در میان این طرح ها ، پروژه هایی همچون آغاز عملیات برقی سازی راه آهن شمال به طول 495 كیلومتر قرار داشت . این مسیر كه از گرمسار در استان سمنان تا اینچه برون در استان گلستان امداد دارد قرار است با پرداخت تسهیلات بانك روسیه ای به مبلغ یك میلیارد و 200 میلیون یور در مدت 40 ماه برقی سازی شود.
یكی دیگر از پروژه های بزرگ مازندران كه در سال 97 به ثمر نشست ، از سرگیری ساخت نیروگاه 460 مگاواتی غرب استان مازندران بعد از حدود یك دهه با ظرفیت تولید برق 310 مگاوات بود. اضافه شدن خطوط پروازی جدید به فرودگاههای مازندران از جمله سه پرواز جدید به فرودگاه ساری ( مشهد به ساری و برعكس ) ، رفع موانع 50 ساله پروازهای فرودگاه ساری با برداشتن سه دكل 52 متری و جایگزین كردن 9 دكل 24 متری ، اجرای شبكه جمع آوری فاضلاب شهری شرق مازندران شامل شهرهای بهشهر ، نكا و گلوگاه با اعتبار 250 میلیارد تومان و بهره مندی270 هزار نفر از جمعیت این شهرها ، افتتاح یكهزار و 58 طرح حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با صرف هزینه چهار هزار میلیارد ریالی و راه اندازی نخستین خط پرواز بومی با عنوان وارش ایرلاین در فرودگاه ساری هم بخشی از طرح هایی بوده كه در این سال به بهره برداری رسید .
** مازندران و بازار گرم جشنواره ها
برگزاری جشنواره ها برای معرفی محصولات كشاورزی و تولیدی استان مازندران آن هم در قالب شهرستانی ، استانی و منطقه ای از جمله اقداماتی بود كه در سال 97 در مازندران رونق داشته است ،
به طوری كه هر شهرستان شاخص در زمینه تولید یك یا چند محصول این جشنواره ها برگزار شد تا علاوه بر برند سازی این تولیدات ، زمینه و بازار برای فروش آنها فراهم شود .
برگزاری جشنواره های ملی مركبات ، اقوام و عشایر در قائمشهر با حضور افرادی از 15 استان ، جشنواره ملی سه روزه گل نرگس در جویبار ، چهارمین جشنواره ملی گل اركیده در نوشهر با حضور 46 تولید و صادركننده اركیده كشور ، جشنواره ملی انار اشرف در بهشهر ، جشنواره ملی انجیر در گلوگاه و دومین جشنواره پرندگان مهاجر (كاكایی ها ) در تنكابن از جمله این برنامه ها بود كه زمینه معرفی این ظرفیت ها و شناسایی فعالان در این زمینه را فراهم كرد .
** غروب غم انگیز در حوزه فرهنگ
دو خبر غم انگیز استان مازندران در سال 97 درگذشت ' آقاجان فیوج زاده ' استاد ' لله وا ' و ' سورنا ' ی مازندران و ' رمضان شكارچیان ' معروف به ' ارزمون ' خواننده و موسیقیدان سنتی بود.
این استان همچنین سال 97 شاهد مرمت و سبك سازی پل 300 ساله محمدحسن خان بابل، راه اندازی بنیاد علمی فرهنگی عبدالحمید داراب از خیران به نام مازندران در ساری بود.
آغاز فعالیت خانه سینمایی مازندران، شكسته شدن قفل 35 ساله بازدید از ساختمان تاریخی دانشگاه علوم پزشكی بابل و رونمایی موسسه تحقیقات برنج كشور از 2 رقم جدید برنج با نام های «رشت» و «تی سا» برای كشت در استان های گیلان و مازندران از دیگر تحولات حوزه علم و فرهنگ مازندران در سال 97 است.
سال 97 هم سرانجام با همه تلخی و شیرینی هایش به پایان رسید ، اگر چه سیلابی كه از 26 اسفند در مناطق جلگه ای مركزی و شرقی و برف سنگین یك و نیم متری در مناطق كوهستانی مازندران بارید كام مازنی ها را تلخ كرد و تبعاتش همچنان ادامه دارد ، ولی زندگی با نگاه به آینده با همه شیرینی هایش ادامه دارد و بارندگی ها و برف سنگین این نوید را به كشاورزان و باغداران می دهد كه سال پرخیر و بركتی را در پیش رو دارند.
2096/1654
۰ نفر