۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۲
کد خبر: 83263820
T T
۰ نفر
آخرين وضعيت خدمت‌رساني به سيل‌زدگان و جبران خسارت‌هاي كرمانشاه

كرمانشاه- ايرنا- استانداري كرمانشاه پس از اقدام هاي گسترده‌اي كه پيش از سيل و در زمان وقوع آن براي كاهش خسارت‌ها انجام داد، اكنون در حال جمع‌بندي ضررهاي وارده شده به مردم استان و مطالبه آن‌ها از دولت است.

مديركل مديريت بحران استانداري كرمانشاه بيشترين خسارت‌هاي سيل اخير در استان كرمانشاه را مربوط به راه‌ها و پل‌ها و نيز زيرساخت‌ها و خدمات شهري دانست و گفت: در حوزه توليد هم بيشترين زيان به بخش كشاورزي(زراعت، دام و شيلات) وارد شده كه با دستور معاون اول رئيس جمهوري و استانداري كرمانشاه، در حال جمع‌بندي است.
جليل بالايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با دستور استاندار كرمانشاه همه دستگاه‌هاي استان موظف شده‌اند تا روز يكشنبه فرم‌هاي 18 گانه برآورد خسارت را تكميل و به استانداري ارسال كنند تا براي جبران به هيات دولت ارائه شود.

**نحوه محاسبه خسارت‌ها
او گفت: محاسبه جبران خسارت سيل زدگان استان كرمانشاه همانند استان‌هاي سيل‌زده گلستان و فارس صورت مي‌گيرد و تصميم هيات دولت در باره آن 2 استان، قابل تعميم به ساير استان‌هاي سيل‌زده نيز هست.
بالايي همچنين با اشاره به درس‌هاي سيل اخير براي استان گفت: به همه مديران بخش‌هاي مختلف ابلاغ شده كه تا روز دوشنبه هفته آينده تمام اقدام هاي پيشگيرانه و مقابله‌اي درباره حوادث مشابه و نيز تجربيات كسب شده از سيل اخير به ويژه در حوزه مشاركت همگاني و ظرفيت‌هاي بين‌بخشي را در اختيار استانداري كرمانشاه قرار دهند.

**مطالبه حق سيل‌زده‌ها، معيار ارزيابي دستگاه‌ها
مديركل مديريت بحران استانداري كرمانشاه درباره ديگر اقدام استانداري براي پيگيري حقوق سيل‌زدگان گفت: وزارتخانه هاي مختلف و موسسات و نهادهاي كشوري تصميمات مختلفي براي حمايت از سيل‌زدگان گرفته‌اند كه دستگاه‌هاي زيرمجموعه آن‌ها در استان بايد اين موضوع را پيگيري و سهم كرمانشاه را مشخص و مطالبه كنند.
به گفته بالايي، استاندار كرمانشاه يكي از موارد ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي مختلف استان در سيل اخير را مطالبه حقوق سيل‌زدگان دانسته است.

**آخرين وضعيت مناطق سيل‌زده
بالايي در ادامه از فروكش كردن سطح آب رودخانه‌هاي استان خبر داد و گفت: با اين حال براساس آخرين گزارش تا ساعت 10 صبح امروز پنج روستاي شهرستان هرسين و شهرك كرناچي در شهر كرمانشاه همچنان مشكل آبگرفتگي داشته‌اند.
به گفته او، خدمت رساني غذايي به سيل‌زدگان و اسكان اضطراري آنان همچنان ادامه دارد اما تاكنون از هزار و 350 مكان مهيا شده براي اسكان سيل‌زدگان تنها 120 مكان هلال احمر استفاده شده كه در مجموع 689 خانوار در آن‌ها اسكان يافته‌اند؛ در واقع بيشتر سيل‌زدگان به منزل اقوام و آشنايان خود رفتند.

**آبرساني سيار به 35 روستا
بالايي با بيان اينكه در زمينه برق رساني، گازرساني و مخابرات مناطق سيل‌زده استان هيچ مشكلي وجود ندارد، اظهار كرد: قطعي آب شرب برخي مناطق شهري هم مرتفع شده اما همچنان آب شرب 35 روستاي استان با تانكر يا آب معدني تامين مي شود.
او افزود: از اين تعداد 28 روستا در حوزه شهرستان ثلاث و باباجاني قرار دارد كه مسير ارتباطي آنها تخريب شده است.

**بازگشايي محور كرمانشاه به ايلام
بالايي با اشاره به باز بودن همه راه‌هاي اصلي استان عنوان كرد: تنها راه اصلي مسدود شده، محور كرمانشاه به ايلام از مسير حميل بود كه بازگشايي آن به دستور استاندار آغاز شده و تا ساعتي ديگر تردد در آن جريان پيدا مي كند.
مديركل مديريت بحران استانداري كرمانشاه در عين حال بيان كرد: 32 راه روستايي استان به دليل شكستگي پل يا تخريب جاده مشكل دارند.
اين مسئول ابراز اميدواري كرد كه با فروكش كردن سطح آب رودخانه‌ها و تامين آب شرب همه روستاهاي سيل‌زده شرايط هر چه زودتر به حالت عادي برگردد.
يك سامانه بارشي قوي از يكشنبه شب وارد آسمان استان كرمانشاه شد كه طي 24 ساعت بارش سراسري سبب آبگرفتگي و سيل و خسارت گسترده به زيرساخت‌هاي استان بويژه در حوزه كشاورزي و راه شد.
شدت بارش‌ها و سيل در شرق و جنوب شرقي استان بويژه شهرستان‌هاي هرسين، كنگاور و صحنه بيشتر بود.
استان كرمانشاه با 2 ميليون نفر جمعيت داراي 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
مصاحبه از عبدالله الماسي