۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۲۵
کد خبر: 83261397
T T
۰ نفر
نبرد نهایی احزاب بزرگ تركیه به استانبول كشیده شد

تهران – ایرنا – حزب عدالت و توسعه (AK Party) وابسته به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه به «پانزدهمین پیروزی متوالی» دست یافت اما «حزب جمهوریخواه خلق» نیز خود را جزو فاتحان بزرگ معرفی كرد و نبرد به «آك پارتی» را به استانبول برد، جایی كه هر دو مدعی پیروزی در آن شدند و یك نبرد تمام عیار و جنجالی را برای تصاحب آن شروع كردند.

به گزارش دوشنبه ایرنا، طبق آماری كه خبرگزاری آناتولی منتشر كرده، بیش از 99 درصد از برگه های رای انتخابات شهرداری ها و شوراهای شهر و روستا در تركیه شمارش شده و در مجموع، عدالت و توسعه بیشترین آرا را به دست آورده است.
«اتحاد مردم» كه ائتلاف عدالت و توسعه و حزب حركت ملی است، 51.67 درصد كل آرا را از آن خود كردند. «اتحاد ملت» كه حاصل ائتلاف جمهوریخواه خلق و حزب نیك بود، مجموعا 37.53 درصد آرای مردم را به دست آوردند. اما به صورت تفكیك شده، عدالت و توسعه 44.42 درصد، حزب جمهوریخواه خلق 30.07 درصد، حزب نیك 7.46 درصد، حزب حركت ملی 7.25 درصد، حزب دموكراتیك خلق ها 4.22 درصد و سایر احزاب 6.58 درصد آرا را كسب كردند.
رقابت اصلی میان عدالت و توسعه و جمهوریخواه خلق بود. عدالت و توسعه 16 كلانشهر، 24 شهر بزرگ، 536 ناحیه و 220 شهرستان و از سوی دیگر جمهوریخواه خلق نیز 10 كلانشهر، 10 شهر بزرگ، 192 ناحیه و 34 شهرستان را از آن خود كرده یا پیشتاز هستند. عدالت و توسعه مناطق مهمی از جمله قونیه و شانلی اورفا را از آن خود كرد و حزب جمهوریخواه خلق با پیروزی در آنكارا و چند شهر دیگر شمار شهرداری های تحت كنترل خود را از 14 به 20 افزایش داد.
نفس گیرترین بخش انتخابات مربوط به استانبول است، جایی كه هنوز پیروز نهایی معرفی نشده است اما هر دو نامزد اصلی در این شهر خود را برنده خوانده اند. «اكرم امام اوغلو» نامزد حزب جمهوریخواه خلق تركیه با استناد به آمارهای حزب خود گفت كه با كسب 28 هزار رای بیشتر پیروز انتخابات استانبول شده است. دقایقی بعد، یكی از مقام های بلندپایه استانی حزب عدالت و توسعه به خبرنگاران گفت كه نامزد این حزب یعنی «بنالی یلدریم» با چهار هزار رای بیشتر پیروز شده است.
آماری كه خبرگزاری آناتولی منتشر كرده است، نشان می دهد كه 98.79 درصد برگه های رای در استانبول شمارش شده است. یلدریم با كسب چهار میلیون و 111هزار و 254 رای معادل 48.70 درصد آرا و اكرم اوغلو با كسب چهار میلیون و 107 هزار و 313 رای معادل 68.65 درصد آرا را به دست آورده اند. در حقیقت تفاوت هر دو نامزد حدود چهار هزار رای است.

**اردوغان: 15 بار پیاپی پیروز شدیم
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه كه خود بر محمل حزب عدالت و توسعه و از مبدا استانبول به رده های بالای سیاسی و اجرایی رسید، اظهار داشت : مردم در 15 انتخابات متوالی این حزب را به پیروزی رساندند.
او در سخنانی كه از بالكن دفتر حزب عدالت و توسعه در آنكارا ایراد كرد، گفت كه 56 درصد شهرداری های تركیه توسط این حزب اداره خواهند شد.
وی افزود: از همه شهروندانم به ویژه برادران كُردمان به دلیل حساسیتی كه نشان دادند، تشكر می كنم.
رئیس جمهوری تركیه گفت: حزب عدالت و توسعه از سوم نوامبر 2002 كه به اولین پیروزی اش دست یافت، همواره پیروز انتخابات بوده است.
اردوغان با اشاره به ناكامی عدالت و توسعه در برخی حوزه های انتخابیه گفت كه علت آن این بود كه عدالت و توسعه نتوانست به قدر كافی دیدگاه های خود را برای مردم تشریح كند. او اظهار داشت: از فردا صبح به دنبال شناسایی كاستی ها و رفع آنها خواهیم بود.
رئیس جمهوری تركیه تاكید كرد كه عدالت و توسعه در روزهای آینده تغییر را تجربه خواهد كرد. وی ادامه داد: طی چهار سال و نیم آینده هیچ انتخابات دیگری نخواهیم داشت. پس چه كار خواهیم كرد؟ ما روی مسائل ملی و بین المللی متمركز خواهیم شد و امیدواریم كه كشور را در رده ای بالاتر از هم عصران خود قرار دهیم.
به گفته اردوغان ، اولویت تركیه از این پس، تقویت اقتصاد، حفظ توسعه و ایجاد اشتغال خواهد بود. او با اشاره به تحولات سوریه نیز خاطرنشان كرد كه هدف تركیه بازگرداندن آوارگان سوری و تبدیل منبج و شرق فرات به جایی امن است.

** قلیچدار اوغلو: انتخابات دموكراتیك بود
«كمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوریخواه خلق كه مهمترین حزب مخالف دولت تركیه است در سخنانی بعد از انتخابات گفت كه مردم در این رای گیری با دموكراسی همگام شدند. وی افزود: ما با هر نوع بی عدالتی روبرو بودیم اما مردم با دموكراسی همراه شدند. این برای من بسیار مهم است.
او انتخابات شهرداری ها را یك «موفقیت» خواند و گفت: این انتخابات به صورت دموكراتیك و انسانی برگزار شد. نه فقط ما بلكه همه دنیا از دستاوردهای موفقیت آمیز این انتخابات استقبال خواهد كرد. قلیچداراوغلو همچنین اظهار داشت: ما آماده ایم تا به وظایف خود برای غلبه بر بحران اقتصادی تركیه عمل كنیم. او گفت كه حزبش در سه شهر مهم آنكارا، استانبول و ازمیر پیروز شده است.
«الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان، «محمود عباس» رئیس تشكیلات خودگردان و «الكساندر ووچیچ» رئیس جمهوری صربستان در تماس های تلفنی جداگانه پیروزی عدالت و توسعه را به اردوغان تبریك گفتند.
میلیون ها نفر به پای صندوق های رای رفتند تا شهرداران، اعضای شوراهای شهر، «مختارها» (مقام های محلی) و اعضای شوراهای ریش سفیدان را برای پنج سال آینده انتخاب كنند. میزان مشاركت مردمی در انتخابات دیروز 84.52 اعلام شده است.
شبك**9423**1392