۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۱۲
کد خبر: 83260693
T T
۰ نفر

سیلاب 1720 میلیارد ریال خسارت به عشایر وارد كرد

۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۱۲
کد خبر: 83260693
سیلاب 1720 میلیارد ریال خسارت به عشایر وارد كرد

شاهرود- ایرنا- رئیس سازمان امور عشایری كشور گفت: سیلاب های چند روز گذشته در 12 استان كشور حدود یك هزار و 720 میلیارد ریال خسارت به عشایر وارد كرد.

كرمعلی قندالی روز یكشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع دستی شاهرود در جمع خبرنگاران افزود: خسارت های سیلاب شامل تلفات دام، زیرساخت ها از جمله منابع آبی و راه های عشایری و محل های استقرار عشایر و دام ها است.
قندالی با بیان این كه گزارش این خسارت ها به ستاد مدیریت بحران ارسال شده است اظهار داشت: هیات دولت در استان گلستان تصویب كرد به ازای هر راس دام سبك پنج میلیون ریال كمك بلاعوض و پنج میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت كند و برای دام سنگین هم به ازای هر راس 30 میلیون ریال بلاعوض و 30 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شود.
وی تصریح كرد كه برای محل نگهداری دام ها هم مبالغی در نظر گرفته شده كه بعد از تخصیص اعتبار به عشایر پرداخت می شود.
رئیس سازمان امور عشایری كشور خاطر نشان كرد علاوه بر مصوبه های دولت، سازمان امور عشایری اقدام به ارسال چادر، پتو، مواد غذایی و اقلام مورد نیاز از استان های همجوار به مناطق سیل زده كرده است.

** اعطای تسهیلات به عشایر خسارت دیده
قندالی با بیان این كه برای عشایری كه خسارت های زیادی متحمل شدند مبلغ 500 میلیون ریال وام قرض الحسنه در نظر گرفته شده، افزود: به كسانی هم كه خسارت كمتری دیدند از 100 میلیون ریال تا 500 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت اعطا می شود.

** اقدام های سازمان امور عشایری در خشكسالی سال گذشته
رئیس سازمان امور عشایری كشور با بیان این كه در خشكسالی سال گذشته با 2 موضوع ضعیف شدن دام ها و كمبود نهاده ها روبرو بودیم، اظهار داشت: درباره نهاده های دامی با تخصیص ارز 42 هزار ریالی دولت توانستیم 255 هزار تن نهاده جو را با قیمت حداكثر تا كیلویی 15هزار و 500 ریال توسط تشكل ها تامین كرده و بین عشایر توزیع كنیم.
قندالی با بیان این كه توزیع نهاده ها مدیریت شد و مشكل كمتری پیش آمد گفت: در حوزه دام سعی شد طرح زنجیره ای تولید اجرا شود كه 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات با سود 10 درصد و با دوره بازگشت یكساله پرداخت شد تا عشایر بتوانند دام را بصورت پروار در بازار عرضه كنند.

** نقش عشایر در حوزه گردشگری
رئیس سازمان امور عشایری كشور با بیان این كه این سازمان یكی از اعضای فعال ستاد ملی سفر است، تصریح كرد: سعی شده با برپایی چادرهای عشایری در مسیرهای پرتردد هموطنان بیشتر با زندگی عشایری، دستپخت ها، دستبافت ها و سایر فرآورده های آنها آشنا شوند.
قندالی افزود: امسال در كل كشور حدود 600 چادر عشایری در مسیر های پر تردد برپا شده است.

** بیماری دام های عشایری شایعه است
قندالی با بیان این كه مطالبی درباره شیوع بیماری در شبكه های مجازی وجود دارد، تصریح كرد: تاكنون هیچ گزارش خاصی بر شیوع بیماری برای این سازمان ارسال نشده و در صورت وجود بیماری همه همكاران تجهیز شده و اقدام های لازم را انجام می دهند.
عشایر استان سمنان متشكل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری كشور را شامل می شوند، این عشایر كه هشت و 2 دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشكیل می دهند، بیش از یك میلیون و 74 هزار راس دام سبك و چهار هزار و 700 راس دام سنگین دارند و سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می كنند.
عشایر شاهرود، با تولید 2 هزار و 84 متر مربع دست بافته ، 21.1 درصد از تولید صنایع دستی استان سمنان را به خود اختصاص داده اند.
1023/6167/7408