۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۴۲
کد خبر: 83259208
T T
۰ نفر
57 هزار نفر از سیل زدگان گلستان امدادرسانی شدند

گرگان- ایرنا- رییس جمعیت هلال احمر از امدادرسانی به 57 هزار نفر از سیل زدگان استان گلستان از زمان وقوع سیل و آبگرفتگی در این استان از سوی نیروهای امدادگر و نجاتگر خبر داد و گفت: عملیات امدادرسانی با حضور دائم و حالت تحرك با جدیت در این استان در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، «علی اصغر پیوندی» روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: از روز 25 اسفند 97 تا 10 فروردین به 161 هزار نفر از متاثرین انواع حوادث در كشور امدادرسانی شد كه فقط در استان گلستان 57 هزار نفر از متاثرین سیل امدادرسانی شدند.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت 55 هزار نفر از آسیب دیدگان و متاثرین انواع حوادث در سراسر كشور اسكان اضطراری و عمومی یافتند.
رییس جمعیت هلال احمر خاطرنشان كرد: 13 هزار نفر از آنها از سیل زدگان استان گلستان هستند كه در اردوگاه های اسكان اضطراری و موقت در شهرستان های گرگان، گنبد و آق قلا مستقر شدند.
پیوندی به توزیع 66 هزار بسته مواد غذایی یك ماهه اشاره كرد و گفت: فقط در استان گلستان 40 هزار بسته غذایی بین سیل‌زدگان توزیع شده است و روزانه هشت هزار و 500 امدادگر مشغول امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند.

** مردم بیش از 14 میلیارد تومان كمك كردند
وی با بیان این كه مردم همیشه به هلال احمر كمك كرده اند، اظهارداشت: تاكنون بالغ بر 14 میلیارد تومان پول به حساب هلال احمر واریز شده كه بعد از عملیات گزارش هزینه‌كرد آن را به طور شفاف ارائه می‌دهیم البته تا امروز 25 میلیارد تومان در امدادرسانی به آسیب‌‌دیدگان حوادث جوی از بودجه هلال احمر هزینه كرده ایم.
رییس جمعیت هلال احمر تاكید كرد: در استان گلستان تاحدودی زمان در حال گذر است و باید فكر جدی‌تر كنیم. در همان روزهای نخست حادثه، سیل از گنبد رد شد و به آق‌قلا رسید و به سمت گمیشان رفت و اكنون گمیشان در محاصره آب است و تا ظهر قرار است یك راه ارتباطی زمینی برقرار شود.
پیوندی تصریح كرد: در حال حاضر فقط از طریق هوایی امكان رساندن اقلام امدادی و غذایی وجود دارد و امیدواریم این آب نهایتا مسیر خود را به سمت دریا پیدا كند.
وی یكی از مشكلات در این منطقه را این مساله دانست كه آق‌قلا و گمیشان، ارتفاع زیادی از سطح دریا ندارند و همین باعث شده آب به راحتی تخلیه نشود.
رییس جمعیت هلال احمر درباره ماندگاری آب در آق‌قلا نیز گفت: در آق‌قلا به خاطر ماندگاری آب، خطر ریزش ساختمان‌ها وجود دارد كما اینكه برخی ساختمان‌ها ریزش كردند.
پیوندی ادامه داد: ما خیلی مسئولیتی برای تصمیم‌گیری در ماندگاری آب نداریم، سیل خسارت های زیادی را وارد كرده است. بعضی مواقع آسیب سیل در برخی قسمت‌ها از زلزله هم بیشتر است و كشاورزان و كارگران خسارات زیادی دیدند كه باید هر چه سریع تر جبران شود.

* اتفاقات عجیب و غریب در حوادث
رییس جمعیت هلال احمر درباره برخی خبرها مبنی بر سرقت منازل و احشام سیل‌زدگان توسط افرادی كه لباس هلال احمر به تن دارند، گفت: در بحران و حادثه اتفاقات عجیب و غریب زیاد می افتد و كم و كیف آن را نیروی انتظامی باید گزارش دهد، ولی ممكن است برخی افراد سودجو با استفاده از كاورهای هلال احمر، چنین اعمالی را انجام دهند كه موجب كاهش اعتماد مردم به هلال احمر می‌شود و حتما باید برخورد جدی شود.
پیوندی درباره دستور دادستانی مبنی بر دریافت مجوز از هلال احمر برای كمك به سیل‌زدگان نیز گفت: سابقه این قضیه كه قوه‌ قضاییه وارد شد به زلزله كرمانشاه بازمی‌گردد. در جمع‌‌آوری كمك‌های مردمی توسط برخی اشخاص و چهره‌ها در زلزله كرمانشاه بحث ها و داستان‌هایی رخ داد كه خود قوه قضاییه تصمیم گرفت مسیری را در نظر بگیرد و ما هم تابع سیستم قضایی هستیم و به نظر هم می‌رسد مسیری منطقی است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا تخریب بخشی از جاده برای تخلیه آب موثر بوده یا خیر گفت: به عنوان ارگان امدادی نمی‌توانیم نظر بدهیم و موضعی نداریم و هشدارها و چالش‌ها را مطرح می‌كنیم و امدادرسانی انجام می‌دهیم.

** هشت نفر در استان گلستان جان باختند
وی در ادامه این نشست خبری به خسارات وارده به مناطق مختلف كشور اشاره كرد و گفت: امسال نوروز زیاد خوبی نداشتیم زیرا مردم در بسیاری از استان‌ها درگیر برف، كولاك و سیل شدند؛ به جز جزیره كیش تقریبا تمام مناطق كشور متاثر از بارندگی‌های شدید بود.
رییس جمعیت هلال احمر با یادآوری جان‌باختن 45 نفر از هموطنان بر اثر حوادث جوی اخیر اظهارداشت: تلاش كردیم رقم تلفات را كم كنیم اما سیل و سیلاب چیزی نیست كه به سرعت بتوان با آن مقابله كرد؛ البته در گلستان تلفات ما بسیار كم بود و هر چند نجات جان یك انسان هم بسیار مهم است اما هشت نفر بر اثر سیل در این استان جان باختند.
پیوندی افزود: هلال احمر از لحظات اولیه در همه استان ها با تمام وجود با ظرفیت های استان‌ها و استان‌های معین در خدمت مردم بود و چهار وظیفه عمده امداد و نجات، اسكان اضطراری، تغذیه اضطراری و درمان اضطراری را در دستور كار قرار داده است.
اجتمام**7029**1336
۰ نفر