۸ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۱۹
کد خبر: 83258243
T T
۰ نفر
افزايش حجم روانآب ها به علت ذوب شدن برف در جنوب غرب

تهران- ايرنا - بر اساس پيش بيني سازمان هواشناسي انتظار مي رود حجم روانآب هاي حوضه آبريز رودخانه هاي بزرگ جنوب غرب به علت ذوب شدن برف و بارندگي افزايش يابد.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، سازمان هواشناسي روز - پنجشنبه- در اطلاعيه اي اعلام كرد: سامانه بارشي از اواسط روز يكشنبه 11 فرودين تا اواخر دوشنبه 12 فروردين طي 36 ساعت در غرب و جنوب غرب كشور شامل استان هاي كرمانشاه، ايلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال وبختياري و كهگيلويه و بويراحمد موجب بارش باران با شدت قابل ملاحظه و در برخي ساعات همراه با رگبار و رعد وبرق خواهد شد.
بر اين اساس بيشينه شدت بارش از صبح تا اواخر دوشنبه پيش بيني مي شود و حجم بارش تجمعي در ميانگين حوضه رودخانه هاي بزرگ جنوب غرب كشور شامل كرخه، دز و كارون حدود 70 ميليمتر برآورد مي شود.
انتظار مي رود به سبب بارش باران و ذوب برف، حجم روانآب و سيلاب در رودخانه هاي منطقه از ظهر دوشنبه تا صبح سه شنبه به بيشينه مقدار خود برسد.
سازمان هواشناسي براي بعد از ظهر و شب يكشنبه - ١١ فروردين- رگبار باران گاهي همراه با رعدوبرق و سيلابي شدن مسيل ها در استان هاي خوزستان، ايلام، كرمانشاه، جنوب غرب آذربايجان غربي، غرب كردستان، لرستان، چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بوير احمد پيش بيني كرده است.
در اين روز همچنين در استان هاي همدان، آذربايجان شرقي و زنجان بارش باران، گاهي با رگبار ورعدوبرق و آبگرفتگي معابر با احتمال سيلابي شدن مسيل ها پيش بيني شده است.
بر اين اساس سازمان هواشناسي براي روز دوشنبه هم در استان هاي خوزستان، بوشهر، ايلام، كرمانشاه، كردستان، لرستان، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بوير احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نيمه شمالي بوشهر و جزاير شمالي خليج فارس رگبار باران همراه با رعدوبرق، برخي نقاط بارش تگرگ و وزش باد شديد و سيلابي شدن مسيل ها و طغيان رودخانه ها پيش بيني كرده است.
اين در حالي است كه سازمان هواشناسي براي استان هاي مركزي، همدان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، زنجان و دامنه هاي البرز در شمال استان هاي تهران، البرز، قزوين وسمنان بارش باران گاهي با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شديد با احتمال آبگرفتگي معابر و سيلابي شدن مسيل ها پيش بيني كرده است ضمن اينكه براي معابرعمومي در گيلان و غرب مازندران احتمال آبگرفتگي داده است.
همچنين از يكشنبه شب تا اواخر روز دوشنبه مسيرهاي كوهستاني و گردنه هاي برفگير دامنه هاي البرز در شمال و زاگرس در شمالغرب و غرب كشور، با بارش برف پيش بيني مي شود.
سازمان هواشناسي به هموطنان توصيه كرده است سفرهاي نوروزي در روزهاي يكشنبه تا سه شنبه هفته آتي با كسب اطلاع از آخرين وضع هوا در مسير سفر برنامه ريزي و انجام شود.
همچنين با توجه به پيش بيني بارش برف در مسيرهاي كوهستاني شمال، شمال غرب و غرب كشور و همچنين سيلابي شدن مسيل ها احتياط لازم به عمل آيد و در طول سفر از توقف در حاشيه و بستر رودخانه ها و مناطق مستعد سيلاب جدا خودداري شود.
سازمان هواشناسي هشدار داده است:احتمال وقوع بارش هاي سيل آسا از يكشنبه شب تا اواخر دوشنبه و سيلابي شدن مسيل ها و طغيان رودخانه ها از اواسط دوشنبه تا سه شنبه در جنوب غرب و غرب كشور بسيار بالا است و بر اين اساس توصيه مي شود تمهيدات لازم از سوي مديريت منابع آب، مديريت بحران و سازمان هاي امدادي آب به عمل آيد.
سازمان هواشناسي در اطلاعيه خود تصريح كرده است:به سبب پيش بيني رگبار و رعدوبرق و وقوع آذرخش بخصوص در مناطق كوهستاني و همچنين احتمال وقوع بهمن، صعودهاي كوهستاني توصيه نمي شود.
علمي** ٩٠١٤ **2021**