۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۵۳
کد خبر: 83257320
T T
۰ نفر

سيل و طوفان 620 ميليارد ريال به عشاير گلستان خسارت زد

۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۵۳
کد خبر: 83257320
سيل و طوفان 620 ميليارد ريال به عشاير گلستان خسارت زد

گنبدكاووس - ايرنا - رييس سازمان امور عشايري كشور، خسارات وارده به عشاير مستقر در استان گلستان در بارندگي، تندباد و سيلاب اخير را 620 ميليارد ريال اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، كرمعلي قندالي روز چهارشنبه در حاشيه بازديد از سكونتگاه هاي عشاير شهرستان مراوه تپه در منتهي اليه شمال شرق گلستان، افزود: اين ميزان خسارت براساس ارزيابي هاي صورت گرفته از سوي كارشناسان، به دام، زيرساخت هاي مرتبط با امور دامپروري و زندگي عشاير وارد شده است.
وي از پرداخت تسهيلات قرض الحسنه با بازپرداخت پنج ساله به عشايرخسارت ديده از سيل و طوفان در استان گلستان خبرداد و گفت: منابع اين اعتبار در هيات دولت مشخص و پرداخت آن به عشاير تصويب شده است.
به گفته رييس سازمان امور عشايري كشور، اين تسهيلات در بخش هاي دام ، تامين و تجهيز لوازم زندگي و زيرساخت هاي امور عشايري با ضمانت زنجيره اي در اختيار عشاير قرار مي گيرد.
قندالي از اقدام براي جمع بندي و تنظيم مستندات خسارات وارده به عشاير براي ارائه به دولت خبر داد و گفت: با توجه به نوع زندگي عشاير، حوادث طبيعي مختلف آنان را تهديد مي كند كه به منظور پيشگيري از اين تهديدات، عشاير نياز به خانه و سرپناه مطمئن دارند.
وي ادامه داد: براين اساس لازم است سازمان هاي منابع طبيعي و حفاظت محيط زيست مجوز لازم را براي احداث محل زندگي وجايگاه دام به عشاير ذيحق بدهند.
رئيس سازمان امور عشايري كشور اعلام كرد: با همكاري مجموعه جهادكشاورزي و فراكسيون امور عشايري در نظر داريم طرحي را به مجلس ارائه كنيم كه با تصويب آن،اطراق گاه هاي عشاير را همراه با زيرساخت هاي لازم به صورت قانوني ساماندهي كنيم.
دراستان گلستان يك هزار و 978 خانوار عشاير كرد از استان هاي خراسان شمالي و رضوي و يك هزار و 556خانوار عشاير بومي تركمن ايام قشلاق خودرا مي گذرانند.
شهرستان مرزي مراوه تپه با بيش از 62هزار نفر جمعيت درمنتهي اليه شمال شرقي استان گلستان واقع است.
7478/1860