۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۱۰
کد خبر: 83255919
T T
۰ نفر

ساكنان بجنورد و نگراني از دست اندازي سيل

۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۱۰
کد خبر: 83255919
ساكنان بجنورد و نگراني از دست اندازي سيل

بجنورد - ايرنا - ساكنان اطراف خندق و كال پسته بجنورد نگرانند و دلهره دارند كه مبادا بارندگي هايي كه از ديشب آغاز شده، تبديل به سيلاب شده و مانند آنچه در برخي از ديگر استانهاي كشور ديده ايم، به تخريب منازل و تهديد جان و مال آنان بينجامد.

به گزارش ايرنا اين بارندگي ها كه همچنان ادامه دارد و هنوز ميزان دقيق آن اعلام نشده سبب ايجاد آب گرفتگي در برخي از نقاط بجنورد، به ويژه نواحي مركزي شهر شده و تردد خودروها و رفت و آمد شهروندان را با مشكل مواجه كرده است.
هم اكنون و با توجه به استمرار چندساعته بارندگي اطراف پل 19 مهر بجنورد با آب گرفتگي شديدي مواجه است و ميدان كارگر و قسمتي از چهارراه باسكول مملو از آب است و همه آب هاي سطحي به سمت خندق، كال پسته و مسيل هاي اطراف بجنورد روان مي شود.
در عين حال اگر رد پاي آب هاي سطحي را از مركز شهر در امتداد جوي ها دنبال كنيم نيز به همين خندق مي رسيم كه اين روزها پر شده است از زباله و علف هايي كه گاه ارتفاع آن به چند متر مي رسد.

*خندق يا علفزار
يكي از ساكنان اطراف خندق بجنورد در انتهايي ترين كوچه هاي خيابان گلستان و در مجاورت خندق مي گويد: شيب اين محل صفر و داخل خندق مملو از زباله و علف هاي بلندي است كه مسير آب را مسدود مي كند.
فاطمه تقديمي مي افزايد: ساكنان محل نگران آن هستند كه با افزايش بارندگي ها و آنچنان كه در ديگر شهرهاي كشور اتفاق افتاده است، سيلاب در اينجا نيز حادثه ساز شود.
صفرمحمد باغچقي يكي از ساكنان صادقيه در اطراف ميدان ميوه و تره بار بجنورد هم گفت: متأسفانه وضعيت خندق در محل ميدان بار نيز شرايط خوبي ندارد و برخي از ساكنان و كسبه، خندق را به محل ريختن زباله و ضايعات تبديل كرده اند.

شرايط كاسه اي بجنورد
يك كارشناس ارشد جغرافياي برنامه ريزي شهري در مورد وضعيت قرار گرفتن بجنورد در مسير سيلاب ها گفت: با نگاهي به وضعيت توپوگرافي بجنورد درمي يابيم اين شهر مانند كاسه اي است كه به يك سمت خم شده باشد و شيب اراضي از سمت جنوب به شمال غرب است.
احسان ايزانلو ادامه داد: سيل كه جاري شود با توجه به بالا بودن ديواره كاسه در سمت جنوب به سمت شمال غرب مي رود و آب هايي كه از جنوب غرب به هم مي پيوندد به شمال غرب و كلاغ آشيان در شرق بجنورد حركت مي كند.
وي افزود: رودخانه هاي بازخانه، چناران و درصوفيان در جنوب شرق، غرب و جنوب قرار دارند و به سمت شمال جاري مي شوند و آب رودهاي بيدك هم به سمت ميدان بار و دوبرار جاري و سپس به سمت حاشيه و مركز بجنورد مي روند و لازم است به هدايت و ساماندهي آنها توجه لازم شود.
وي ادامه داد: سيلاب هايي كه به سمت بجنورد مي آيند بيشتر از سمت جنوب و غرب مي آيند و بعد از طي مسيري به سمت فرودگاه مي روند كه اگر كانال ها و مسيل ها با زباله و نخاله پر شوند، خطرساز خواهد بود.
وي در تشريح نقاط خطرپذير بجنورد گفت: 4 مسير آب داريم كه بايد براي كنترل اين مسيرها كانال هايي ساخته شود، يكي شاهجوب است كه از سمت بش قارداش مي آيد و تا شهرك فرهنگيان و ينگه قلعه ادامه دارد و چندين مرتبه شاهد بروز سيل در اين مناطق بوده ايم.
ايزانلو افزود: كانال هدايت اين رود از صندل آب تا حمزانلو ادامه دارد و لازم است از اين مسير تا مهنان بهسازي شود و كانال دوم از ملكش آغاز مي شود كه سيلاب رود فيروزه را هدايت مي كند و از سمت بوستان آفرينش به پشت استانداري هدايت مي شود و كانال 50 ساله شهر را دور مي زند تا به جواديه و باقرخان و سپس اترك برود و اين كانال هم بايد بهسازي و لايروبي شود.

*آماده باش ستاد بحران
با وجود نگراني هاي مردم در مورد وقوع سيل در بجنورد، مديركل دفتر مديريت بحران استانداري خراسان شمالي از تشكيل ستاد بحران شهرستان و آمادگي لازم براي مقابله با خطرات احتمالي وقوع سيلاب خبر داده و مي افزايد: مسيل هاي شهر بجنورد، كه احتمال حادثه خيزي بالاتري دارند از 2 روز قبل شناسايي و قرار شده از آنها بازديد شود.
جواد نظري اظهار داشت: در مورد سامانه جديدي كه وارد منطقه شده اطلاع رساني لازم به مردم و دستگاهها صورت گرفته و در بجنورد نيز تقسيم كار انجام شده است.
معاون امور عمراني فرماندار بجنورد نيز از آغاز لايروبي كال هاي بجنورد خبر داد و افزود: اين اقدامات از چند روز قبل آغاز شده است.
هادي خودنيا، از بسيج تمام دستگاه هاي اجرايي شهرستان براي مقابله با سيل احتمالي خبر داد و گفت: مهمترين اين مسيل ها براي هدايت آب هاي سطحي كال پسته است كه ادامه آن به فرودگاه مي رسد.
وي افزود: اكنون در خروجي اين مسيل در سمت باباامان، در حال كار و لايروبي هستيم.
وي در مورد خندق بجنورد نيز گفت: در اين مورد نمي توان 100 درصد اطمينان داد اگر چه اطلاع رساني شده است اما اگر بحث افزايش حجم آب در سرمنشا رودها پيش بيايد اميدواريم اين خندق جوابگوي حجم سيلاب باشد اما در حال حاضر وضعيت عادي است و نگراني در اين مورد وجود ندارد.
معاون فرماندار بجنورد گفت: از سويي به ساكنان اطراف اين مناطق هشدارهاي لازم داده شده كه در صورت نياز آماده ترك محل باشند.
وي با اشاره به بوستان هاي آفرينش و آسايش نيز گفت: نتيجه جدي نگرفتن اقدامات پيشگيرانه قبل از بحران ها، ساخت پارك در مسير هدايت آب هاي سطحي مي شود و يقينا خود شهرداري، به عنوان دستگاه مسئول در اين زمينه پااسخگوي تبعات احتمالي اين اقدام خواهد بود.
اداره كل هواشناسي خراسان شمالي، شدت بارش هاي اين استان را مربوط به سه شنبه شب تا صبح چهارشنبه و در نواحي جنوبي و شرقي استان اعلام كرده است كه با توجه به رگباري بودن بارش ها، در اين مناطق وقوع سيلاب با احتمال آبگرفتگي معابر قابل انتظار است. شهر بجنورد، مركز استان خراسان شمالي 220 هزار نفر جمعيت دارد.
ب/5132