۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷
کد خبر: 83252881
T T
۰ نفر
نمایندگان مردم مازندران خواستار اجرایی شدن وعده دولت شدند

ساری - ایرنا - نماینده های مناطق سیل زده مازندران فقدان مدیریت منابع آبی و كوتاهی در كنترل آب های سطحی را به عنوان بزرگ ترین مشكل استان های شمالی به خصوص مازندران عنوان كردند و خواستار اجرایی شدن وعده های دولت برای جبران خسارت مردم شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روز یكشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران كه با حضور معاون اول رئیس جمهوری ، وزیران نیرو ، اقتصاد و جهاد كشاورزی و همچنین مسئولان استانی در ساری برگزار شد نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی به انتقال مشكلات مردم حوزه انتخابی خود پرداختند.
گلایه نمایندگان بیشتر شامل ، فقدان لایروبی رودخانه ها، حریم خواری ، فقدان حضور به موقع نیروهای امدادی، نبود تجهیزات سنگین و امدادی در مناطق سرشاخه ای و بالادست و همچنین طرح های بر روی زمین مانده مدیریت آب همچون سد سازی بود.
سید علی ادیانی یكی از 2 نماینده مردم قائمشهر و سیمرغ در این نشست گفت: تكرار وقوع حوادثی مانند سیل در استان مازندران ، اینگونه حوادث را از غیر مترقبه بودن خارج كرده و نمی توان بهانه ای برای كمبود تجهیزات و مدیریت آب ارائه داد.
وی افزود: شمال كشور نیاز به ردیف بودجه ای ملی برای مهندسی آبراهه های سه استان شمالی كشور دارد و نمی توان فقط با تصویب چند مصوبه آن را اجرایی كرد.
نماینده مردم قائمشهر و سیمرغ راه برون رفت از این مشكل را اجرای طرح های عملیاتی و اختصاص منابع مالی واقعی دانست و افزود: شرایط مالی محدود دولت بر كسی پوشیده نیست ، اما انتظار مردم استان این است كه دولت وعده ای دهد كه به آن عمل كند.
ادیانی همچنین تاكید كرد: باید كسانی كه در این سیل كوتاهی كردند بازخواست شوند و این بحران ها در آینده تكرار نشود.
علی محمد شاعری نماینده شرق مازندران نیز افزود: سیل اخیر نشان از این است كه حال منابع طبیعی مازندران خوش نیست و نشانگر رفتار نامناسبی است كه دهه های گذشته با طبیعت شمال و كشور شده و روند تصاعدی تخریبی كه ادامه دارد.
وی افزود: برآوردهای خسارت سیل اخیر در شرق و مركز مازندران حدود 12 هزار میلیارد ریال بود كه از این میزان پنج هزار و 500 میلیارد ریال در بخش كشاورزی ، سه هزار میلیارد ریال در بخش مسكن و باقی نیز در دیگر بخش ها بود.
به گفته او ، در صورت درست بودن این آمار باید دولت برای جبران آن پای كار بیاید زیرا متاسفانه در سیلی كه سال گذشته در منطقه غرب استان رخ داد تنها 10 درصد از میزان تخریب زیربنایی كمك مالی شد كه كفایت هیچ خسارتی را نمی دهد.
حسین نیاز آذری نماینده مردم بابل نیز اظهار داشت: از حركت و اقدامات مسئولان گله ای نیست زیرا از ابتدای سیل تا به امروز هیچ كوتاهی صورت نگرفت ،اما انتظار مردم این است كه ببینند تا چه برنامه و راه حلی برای جلوگیری این گونه خسارت وجود دارد.
وی افزود: خسارات روانی سیل بیش از خسارات مادی بود و باید راه حلی اتخاذ شود تا اینگونه مشكلات نه تنها برای مردم مازندران بلكه برای هیچ یك از هموطنان ایجاد نشود .
ولی الله نانوا كناری نماینده مردم بابلسر و فریدونكنار در مجلس نیز افزود : سیل احیر با اجرای برنامه های پیشگیرانه كاملا قابل جلوگیری بود كه هزینه های به مراتب كمتری نسبت به جبران آن داشت.
وی گفت: حوادث ناشی از سیل اخیر كاملا قابل پیشگیری بود و مسئولان استانی می توانستند با برنامه ریزی و لایروبی رودخانه ها و آب بندها از سیل جلوگیری كنند.
یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندرود نیز فقدان تخصیص تجهیزات به بخشداری ها و دستگاههای مستقردر بالادست را از كمبودهای مناطق سیل خیز استان دانست.
وی اظهار كرد كه كنترل و مدیریت منابع آبی باید در اولویت استان مازندران قرار بگیرد و سد سازی نیاز فوری رودخانه های استان است .
رضیان نماینده دیگر قائمشهر نیز افزود مردم مازندران چشم به راه تامین نیاز ها و حل مشكلات خود هستند و بهترین دوای درد آنها دادن وعده های عملی است كه بتوان انها را عملیاتی كرد.
وی با بیان اینكه مصوبات بیهوده و غیر كاربردی فقط مردم را ناراضی و ناراحت می كند، گفت، تاسیسات زیر بنایی مازندران باید استاندارد شوند،زیرا برخی از تاسیسات زیربنایی استان غیر استاندارد بوده و با شرایط اقلیمی سازگار نیست.
گفتنی است كه در این نشست به راه كارهای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی پرداخته شد و مسئولان نیز گزارش عملكرد و فعالیت خود را به معاون اول رئیس جمهور دادند.
بارش شدید و درعین حال طغیان رودخانه ها در واپسین روزهای سال 97 ، شهرها و روستاهای مازندران را غرقابی و برخی مناطق استان را بحرانی كرد.
بارندگی شدید و همراه با وزش باد همان گونه كه هواشناسی از هفته گذشته پیش بینی كرده و از عصر روز یكشنبه در مازندران شروع شد بسرعت تمامی مناطق استان را در بر گرفت.
میزان بارندگی به حدی بود كه برابر اظهارات كارشناسان هواشناسی طی 30 سال گذشته بارندگی آخر زمستانه با این میزان سابقه نداشت و به همین دلیل هم زیرساخت های موجود بویژه در روستاهاو شهرها تاب تحمل از دست داد. خسارت این وضعیت در شهرهایی مانند سوادكوه ، سیمرغ و میاندورود بیشتر از سایر مناطق بود.
همچنین بارش سنگین برف در مناطق كوهستانی بخصوص ارتفاعات سوادكوه و كیاسر منجر به آسیب به زندگی افراد محلی و گرفتار شدن خودروها در برف شد.
9919/1899
۰ نفر