۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83252016
T T
۰ نفر

نگاهي به اماكن زيارتي و مذهبي آبادان و خرمشهر

۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83252016
نگاهي به اماكن زيارتي و مذهبي آبادان و خرمشهر

آبادان - ايرنا - آبادان و خرمشهر از قديمي‌ ترين شهرهاي ايران هستند كه از زيبايي هاي طبيعي، تاريخي و معنوي خاصي برخوردار هستند.

آبادان و خرمشهر در جنوب غربي استان خوزستان در محل تلاقي دو رودخانه پر آب كارون و اروند واقع شده اند و با جاذبه هاي گردشگري فراوان هر سال پذيراي خيل عظيم گردشگران، كاروان هاي راهيان نور و مسافران از جاي جاي ايران اسلامي مي باشند.
اين 2 شهر داراي مراكز زيارتي و مذهبي هستند كه در ايام نوروز مورد استقبال مهيمانان نوروزي قرار مي گيرند.
**قدمگاه خضر نبي عليه الاسلام
قدمگاه خضر نبي ( ع) در جنوب آبادان به فاصله 20 كيلومتر تا مركز شهر واقع ميباشد. اين بقعه در سال 920 هجري بنا شده و يكي از زيارتگاه هاي مهم آبادان بشمار مي رود، در بالاي گنبد بقعه لنگري نصب شده كه اهل محل مي گويند مربوط به كشتي خضر بوده و به عنوان تبرك حفظ شده است، اين مكان هر ساله تعداد زيادي از گردشگران را به اين منطقه مي كشاند.
**قدمگاه امام رضا (ع)
قدمگاه امام رضا (ع) در شمال شهر آبادان، پشت بيمارستان آيت‌الله طالقاني و در مسير روستاي فياضيه قرار دارد، براساس مدارك و اسناد تاريخي موجود، اواخر سال 200 هجري قمري پس از عزيمت امام رضا (ع) از آبادان و حركت به سوي مشهد، مردم آبادان جهت زنده نگه داشتن خاطره حضور ايشان اقدام به ساخت بنايي در مكان ديدار با امام رضا (ع) مي‌نمايند. طبق روايات، در اين مكان امام رضا (ع) با مردم آبادان ديدار و براي آنها سخنراني مي‌كردند.
**آرامگاه سيد عباس
سيد عباس يكي از سادات محترم و صاحب كرامت شهرستان آبادان است. او در سال 1298 هجري شمسي در شهر آبادان وفات يافته است. هر روزه به ويژه در اعياد و مناسبت هاي خاص و نيز در پنجشنبه شب ها اين زيارتگاه پذيراي زائرين بسياري از شهرهاي دور و نزديك است.
**زيارتگاه و حسينيه سيد محمد (ابوتاوه)
زيارتگاه وحسينيه سيد محمد ملقب به ابو تاوه در آبادان در خيابان طالقاني(زند سابق ) حد فاصل بين كليسا و حوزه علميه واقع مي باشد. زيارتگاه در دوران دفاع مقدس متحمل خسارات فراواني شد كه پس از پايان جنگ و آغاز دوران سازندگي، بازسازي شد و هم اكنون زائران فراواني از آبادان وشهرهاي اطراف را به خود جذب كرده است و يكي از مكان هاي مقدس آبادان به شمار مي آيد.
(زيارتگاه ها و مكان هاي مذهبي خرمشهر)
**حضرت ارمياء نبي (ع)
اين پيامبر الهي بنا به احاديث و مستندات تاريخي در زمان حكومت بخت النصر مي زيسته و توسط آن حاكم از سرزمين قدس به سمت مدائن كه آن نيز جزء قلمرو بخت النصر بوده و اين سرزمين (بارما) خرمشهر كنوني در منتها اليه آن است، تبعيد و پس از مدتي به قتل رسيده و در اينجا مدفون شده است.
**قدمگاه امام علي (ع)
اين محل در حدود پنج كيلومتري جاده شلمچه قرار گرفته و ابتداي روستاي سوره از توابع بخش مركزي و در قسمت روستاهاي شرقي مي باشد كه داراي يك بناي بسيار قديمي و گنبد مي باشد. قدمت بنا به گفته اهالي و قدماي قوم بيش از 200 سال مي باشد كه در هر چند سال يكبار با مصالح روز تعمير مي شد و تا كنون بدين شكل درآمده است و در دوران جنگ تحميلي آسيب زيادي بدان وارد نشد.
طبق احاديث مستند تاريخي ، امام علي (ع) در سالهاي ولايتشان از مسير عراق وارد اين سرزمين شده اند و در اين مكان استراحت نمودند و نماز بجا آوردند. اين مكان از آن پس تاكنون زيارتگاه شيعيان و شيفتگان آن حضرت مي باشد.
**قدمگاه حضرت علي بن الحسين (ع)
اين مكان در قسمت روستاهاي شرقي و در هشت كيلومتري مسير جاده شلمچه و در سه كيلومتري جنوب غربي و در امتداد رودخانه و نهر فيليه قرار دارد. قدمت بارگاه آخرين ساختمان آن بيش از صد سال است.
قبل از جنگ تحميلي رسم زيارت عاشقان و شيفتگان آن حضرت بدين صورت معمول بوده است آنان كه حاجت گرفته بودند از روز قبل همة لوازم تهية غذا و مواد آنرا آماده و از صبح زود راهي آن مكان مي شدند و در نخلستان اطراف طبخ نموده و پس از زيارت و نماز و حاضر شدن غذا آنرا بين حاجت مندان و مريدان و فقرا توزيع مي كردند. اين روند از ديرباز تا سال 1359 و آغاز جنگ تحميلي ادامه داشته است.
7104/6068