۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83251824
T T
۰ نفر

بالندگي در اوج تحريم تجربه شيرين البرز 97

۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83251824
بالندگي در اوج تحريم تجربه شيرين البرز 97

كرج- ايرنا - استان نوپاي البرز يا سرزمين اقوام با وجود فشارهاي بدخواهان ملت ايران، اوج بالندگي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و ... را در سال 97 به نمايش گذاشت و اين سال با دستاوردهاي فراواني براي ساكنان اين خطه رقم خورد.

به گزارش ايرنا، سال 97 شايد از جهاتي متفاوت از سال هاي گذشته بود چرا كه ارديبهشت ماه اين سال دشمن قسم خورده ملت ايران با بدعهدي مسير جديدي پيش روي اين ملت گذاشت.
با اينكه فروردين ماه 97 با سفرهاي ميليوني نوروزي در استان البرز سپري شد كه طبق آمار شمار خودروهاي عبوري از جاده هاي استان به مرز 35 ميليون تردد رسيد اما در ابعاد سياسي و اقتصادي با وجود تلاش هاي سخت و وافر تيم ديپلماسي كشورمان ، اين بار بدعهدي رئيس جمهوري آمريكا سبب شد تا سال 97 به لحاظ اقتصادي و سياسي براي مردم ايران و ساكنان البرز با گذشته ها كمي تفاوت داشته باشد.
نوروز 97 ركورد به يادماندني در جاده هاي استان البرز ثبت شد ، ركوردي كه بيانگر عمق تحرك و شادابي مردم ايران براي ديد و بازديد و نظاره زيبايي هاي كشور بود.
جاده هاي پرترافيك اين استان ، حكايت از جنب وجوشي وصف ناپذير براي زدون خستگي سال 96 و آغاز يك سال پركار داشت.
ثبت 35 ميليون تردد كه بيش از 30 درصد بيشتر از مدت مشابه سال هاي قبل بود در جاده هاي استان البرز نشان داد كه بخش زيادي از گوشه و كنار ايران اسلامي براي تفرج ، راه هاي البرز را انتخاب كرده اند .
هرچند كه اين تردد ميليوني با خود ترافيكي نفس گير ايجاد كرده بود اما نشان داد كه ايرانيان تفرج و سرگرمي در گوشه و كنار كشور را بر سفرهاي خارجي ترجيج داده و اندوخته هاي سال قبل خود را صرف آباداني همين سرزمين مي كنند.
با اين اوصاف همانطور كه نوشته شد، البرز ماه فروردين را شاداب و پرميهمان سپري كرد اما رويدادهاي ديگر در بستر زمان تجارب جديدي پيش پاي ساكنان اين استان گذاشت كه توصيف هريك در ابعاد سياسي ،اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي و ورزشي به شرح زير مي آيد.
مسائل سياسي :
مهمترين موضوع سياسي را بايد از ديوانگي و بد عهدي كاخ سفيد شروع كرد كه ارديبهشت ماه 97 با پشت پا زدن رئيس جمهوري آمريكا به يك پيمان مهم بين المللي آغاز شد، رئيس جمهوري كه حتي براي محيط زيست و نفس كشيدن بشريت اهميتي قائل نبود و پيمان زيست محيطي پاريس را هم به سخره گرفت.
با اين اوصاف مردم استان البرز همچون ساير هموطنان خود را براي مبارزه با يك تهديد و فشار شديد سياسي اقتصادي دشمن آماده كردند هر چند كه در پاره اي مواقع مشكلاتي ديده شد و برخي هم قصد موج سواري داشتند اما مردم و جوانان اين استان در تمام عرصه ها به ويژه فعاليت هاي علمي و اختراعات پاي كارآمدند و شايستگي خود را به نمايش گذاشتند.
از مهم ترين پيامدهاي اين حركت دشمن در ابعاد سياسي اغتشاشات و موج سواري عده اي فريب خورده دشمنان بود كه با صبر و خويشتنداري پليس و همراهي قاطبه مردم استان البرز با نظام اسلامي و ارزش هاي الهي اين حركت فريبنده و ايزايي دشمنان به شكست انجاميد.
مردم با اينكه فشارهاي جديد اقتصادي را تجربه مي كردند اما صبر و متانت پيشه كردند هرچه كه برخي افراد سود جو با احتكار كالاهاي اساسي و مايحتاج عمومي و افزايش قيمت ها سوت گراني را زدند.
با اين حال مسئولان سياسي و اقتصادي استان البرز براي غلبه بر مشكلات اقتصادي كه ازنيمه تابستان كليد خورد فعاليت گسترده اي را آغاز كردند و گام موثري برداشته شد.
در بعد سياسي انتصاب استاندار جديد البرز موضوعي بود كه با اعلام بازنشستگي محمدعلي نجفي رقم خورد و عزيزاله شهبازي به عنوان استاندار جديد اين مسئوليت را در اوايل نيمه دوم امسال عهده دار شد.
آنچه در بخش سياسي حائز اهميت فراوان است، شركت گسترده مردم استان البرز به رغم تهديدها و تحريم هاي دشمنان در راهپيمايي هاي روز قدس و يوم الله 22 بهمن است كه حضور پرشور و گسترده مردم دراين راهپيمايي ها خط بطلان بر افكار پليد دشمنان كشيد.
مردم استان البرز با اينكه در سال جاري شاهد موج گراني و تورم بودند اما پرشورتر از گذشته راهپيمايي چهلمين سال پيروزي انقلاب را با حضور گسترده خود به نمايش اقتدار و صلابت تبديل كردند.
حضور وزراي دولت دوازدهم در استان البرز و سركشي از پروژه هاي عمراني مانند آزاد راه تهران - شمال ، بزرگراه شهيد همت ، آزاد راه آبيك - چرمشهر - البرز ، قطار شهري كرج ، پروژه هاي بهداشتي و درماني و اقتصادي از رويدادهاي مهم استان بود.
سفر 6 وزير دولت دوازدهم به البرز براي پيگيري وضعيت پروژه هاي عمراني و زيربنايي از مهم ترين رويدادهاي سال 97 البرز بود كه با دستاوردهايي همراه شد.
***حوزه اقتصادي و تحقق بسياري از مطالبات
راه اندازي بخش هاي مختلف باري و مسافري فرودگاه پيام گام بلند دولت تدبير و اميد در استان البرز بود كه پس از سال ها انتظار مردم در سايه تحريم و فشار سنگين اقتصادي محقق شد.
با اينكه بخش باري اين فرودگاه از اوايل دهه 70 راه اندازي شده بود اما در سال هاي اخير بر اثر برخي كاستي ها پروازهاي آن متوقف شد.
راه اندازي دوباره پروازهاي باري براي انجام واردات و صادرات با حمايت دولت موجب خوشحالي و اميدواري مردم البرز به ويژه توليد كنندگان محصولات كشاورزي و صنعتي شد.
همچنين تجهيز و آماده سازي فرودگاه پيام براي پرواز هواپيماهاي پهن پيكر مسافري در شهريورماه امسال به اتمام رسيد و نخستين پرواز مسافري بين كرج - مشهد مقدس برقرار شد.
اين پروازها نيز بين كرج - كيش نيز برقرار شد و اكنون مسئولان در تلاش هستند تا دامنه پروازهاي فرودگاه پيام را در سطح كشور گسترش دهند.
فعاليت هاي باري اين فرودگاه موجب شده تا بخشي از صادرات كالاهاي ايراني از طريق فرودگاه پيام انجام شود.
امسال با وجود تحريم و مشكلات اقتصادي بخشي از صنايع راكد استان البرز به فعاليت توليدي باز گشت و با اهتمام كارگروه رفع موانع توليد استانداري بيش از يكصد واحد توليدي و صنعتي نيمه فعال وارد چرخه توليد و اشتغالزايي شدند.
همچنين حضور چند هيات اقتصادي و تجاري خارجي به ويژه از كشورهاي تركيه ، چين ، عراق و افغانستان در البرز و بازديد از توانمندهاي توليدي و صنعتي استان از رويدادهاي جالب در استان بود كه برخي از اين ديد و بازديد ها با امضاي تفاهم نامه هاي اقتصادي و تجاري همراه شد.
سال 97 بيش از 100 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي در استان البرز نهايي شد.
تسريع دراحداث بزرگراه شهيد همت و آزادراه تهران - شمال دراستان البرز يكي ديگر از اقداماتي بود كه امسال البرزي ها با جنب و جوش عمراني خاصي در اين محورها همراه شد.
بزرگراه شهيد همت كه از حدود پنج سال پيش در محدود هفت كيلومتري شرق كرج متوقف شده بود ،عمليات توسعه آن از سر گرفته شد و موانع و معارضان اين مسير برداشته شده است.
اكنون اين پروژه در حال احداث واتصال به بزرگراه در دست احداث شمالي كرج و جاده كرج - چالوس است كه انتظار در سال جديد سوت پاياني آن زده شود.
آزاد راه تهران - شمال كه بخشي از آن در استان البرز واقع شده در سال 97 جهش عمراني خاصي به خود گرفت و طبق پيش بيني ها تا خرداد ماه سال 98 قطعه نخست آن به طول حدود 35 كيلومتر زير بار ترافيك مي رود.
اجراي 38 هزار هكتار عمليات آبخيزداري از محل صندوق توسعه ملي در 20 منطقه بحراني استان البرز حركت ديگر اقتصادي در استان البرز است كه به منظور تقويت پوشش گياهي، اشتغال روستائيان وتقويت آبخوان ها با مشاركت جوامع محلي به سرانجام رسيد.
آزاد سازي حدوود 600 هكتار از اراضي تغيير كاربري شده كشاورزي و برگشت به حالت اوليه رويداد ديگري بود كه با هدف حفظ اراضي كشاورزي با حكم قضايي و همكاري دستگاه هاي اجرايي در البرز محقق شد.
وجود موسسات بزرگ تحقيقاتي كشور در استان البرز به عنوان يك مزيت براي استان و كشور است كه در سال 97 فعاليت برخي از اين موسسه ها با خبرهاي خوش همراه شد.
اصلاح نژاد ملكه زنبور عسل و افزايش سه برابري توليد عسل در كشور از جمله دستاوردهاي موسسه تحقيقات علوم دامي مستقر در البرز بود.
رونمايي از نقشه كربن آلي خاك هاي كشور در البرز رويداد ديگري بود كه در سال 97 البرز به ثبت رسيد.
در بخش كشف محموله هاي قاچاق استان البرز در سال 97 از برجستگي خبري خاصي برخوردار شد كه كشف يك هزارو 700 ميليارد ريال انواع كالاي قاچاق و كشف بيش از سه هزار ميليارد ريال ارز خارجي قاچاق از مهم ترين رويدادهاي اقتصادي استان به شمار رفت.
مهم ترين رويداد اقتصادي و زيست محيطي استان البرز بارش هاي مناسب و نزول رحمت الهي در فصول پائيز و زمستان 97 بود كه ميزان اين بارش ها از 310 ميلي متر فراتر رفت .
اين بارش ها موجب شد تا كام تشنه اراضي كشاورزي و مرتعي استان البرز سيرآب شود و طي چند سال اخير ركورد خوبي به ثبت برسد.
بارش برف و باران در استان البرز كه كم بارشي و خشكسالي چند سال اخير سبب تهي شدن سفره هاي زير زميني و خشكيدگي بيشتر رودخانه هاي فصلي شده بود با خوشحالي وصف ناپذير مردم به ويژه كشاورزان و باغداران همراه شده و نويد بخش سال آبي پرمحصولي براي ساكنان اين استان است.
استان البرز با جمعيتي حدود سه ميليون نفر ، حدود 68 هزار هكتار زمين كشاورزي و باغي است.
همچنين در سال 97 در بخش پروژه هاي عمراني و اقتصادي بيش از يك هزار پروژه عمراني ، توليدي و زيربنايي با اهتمام دولتمردان و بخش خصوصي در استان البرز به بهره برداري رسيد.
با بهره برداري از اين پروژه ها در زمينه آموزشي ،بهداشت و درمان ، گازرساني ، مخابرات ، راه سازي ، آبرساني ، برق رساني ، كشاورزي ، باغباني ، دامي ، صنعت و توليد ، ورزشي ، فرهنگي و ... صدها خانوار از مزاياي آنها بهره مند شدند.

**حوزه اجتماعي
در حوزه اجتماعي استان البرز نيز شاهد رويدادهاي مختلفي مانند دستگيري چند باند بين المللي مواد مخدر، سرقت ، جعل اسناد و جرائم فضاي مجازي بود .
كشف 14تن انواع مواد مخدر سنتي و صنعتي از جمله فعاليت ها در عرصه اجتماعي استان البرز در سال 97 بود كه با تلاش ماموران انتظامي به نتيجه رسيد.
در حوزه اجتماعي امسال دولت تدبير واميد گام هاي بلندي براي اجراي عدالت اجتماعي و حقوق شهروندي در استان البرز برداشت كه نمونه آن اختصاص بخشي از مديريت هاي اداري به بانوان است.
تلخ ترين حادثه سال 97 سقوط هواپيماي 707 ارتش جمهوري اسلامي ايران در مشكين دشت كرج بود كه اين 15 سرنشين اين هواپيما جان باختند اما مهندس پرواز به طرز معجزه آسايي نجات يافت.
اين هواپيما روز 24 دي ماه حامل بار گوشت از كشور قزاقستان به مقصد فرودگاه پيام كرج بود كه در فرودگاه فتح مشكين دشت فرديس اقدام به فرود اضطراري كرد و دچار حادثه شد.
** حوزه فرهنگي :
برگزاري سي وهفتمين دوره مسابقات قرآني در استان البرز با شركت هزاران تن از نوجوانان و جوانان اين استان مهم ترين رويداد فرهنگي استان در سال 97 به شمار مي رود.
همچنين حضور افتخار آفرين دانش آموزان و دانشجويان استان البرز در چند رويداد بزرگ علمي بين المللي از جمله مسابقات رياضي ، شيمي ، زيست شناسي و مدال آوري براي البرز و كشور از خبرهاي خوش در اين بخش است.
اجرايي شدن طرح مرمت و بازسازي آثار تاريخي مانند كاخ تاريخي مرواريد مهرشهر كرج ، كاروانسراي ينگي امام شهرستان ساوجبلاغ با مشاركت يونسكو ، احياي بخشي از باغ تاريخي و 300 هكتاري سيب مهر كرج و ديگر آثار تاريخي البرز از رويدادهاي قابل ذكر در سال 97 به شمار مي رود.
استان البرز 550 اثر تاريخي و طبيعي شناسايي شده، دارد كه تاكنون 271 اثر آنها ثبت ملي شده است.
برگزاري جشنواره هاي فرهنگي ، هنري و ادبي با حضور هنرمندان كشوري و استاني در البرز به مناسبت هاي مختلف از جمله دهه مبارك فجر از رويدادهاي ديگر فرهنگي سال 97 البرز است .
***حوزه ورزشي
برگزاري مسابقات قايقراني آب هاي خروشان آسيا در رودخانه كرج و رقابت هاي بين المللي بدمينتون جام فجر در البرز از مهم ترين رويدادهايي بود كه در سال 97 در البرز رقم خورد.
اين رقابت ها كه براي نخستين بار به ميزباني استان البرز برگزار شد ، دستاوردهاي فراواني براي استان داشت.
7410/ 6155