۴ اسفند ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 8324740
T T
۰ نفر
ینی زمان: فشار آمریکا به باکو برای واگذاری قره باغ افزایش یافته است # باکو ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/12/84 خارجی.سیاسی.جمهوری آذربایجان.آمریکا.قره باغ. روزنامه روسی زبان "ینی زمان" روز پنجشنبه نوشت : فشار واشنگتن به باکو برای تسلیم منطقه قره باغ به ارمنی ها افزایش یافته است . این روزنامه به نقل از نماینده آمریکا در گروه میانجی مینسک افزود: غرب از بی نتیجه ماندن مذاکرات اخیر سران باکو و ایروان در پاریس ، نگران است.
منبع مزبور با اشاره به طرح غرب برای حل مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تصریح کرد: طبق این طرح باکو باید در قبال تخلیه 5 شهرستان اشغالی آن از سوی ارمنستان ، منطقه قره باغ را به ارمنی ها واگذار کند. گذشته از آن ، دو شهرستان اشغالی دیگر شامل "لاچین" و "کلبجر" نیز قرار است به عنوان پل ارتباطی بین ارمنستان و قره باغ ، زیر کنترل ارامنه باشد.
به نظر ینی زمان ، دلیل نگرانی آمریکا آن است که با شکست طرح این کشور ، باکو مجددا به سوی روسیه روی خواهد آورد. این روزنامه افزود: مسکو می تواند از نفوذ خود به نفع باکو برای حل مناقشه قره باغ استفاده کند ، ولی این کشور به جمهوری آذربایجان اعتماد ندارد . این منبع نوشت : برخلاف گرجستان که سیاست خارجی غربگرایانه ای را در پیش گرفته است ، تلاشهای جمهوری آذربایجان برای ایجاد تعادل در سیاست خود چندان موفقیت آمیز نیست . ینی زمان افزود: باکو با این که همگرایی با غرب را پیش روی خود قرار داده ، از حمایت آمریکا برای تامین تمامیت ارضی خود در مساله قره باغ برخوردار نیست و تا زمانی هم که این کشور به سوی غرب و ناتو می شتابد ، موضع کرملین تغییر نخواهد کرد . به نوشته این روزنامه ، روسیه در زمان حاضر دست به تحرکات جدی برای تحکیم نفوذ اقتصادی خود در جمهوری آذربایجان زده است. رییس جمهوری آذربایجان چندی پیش تصریح کرد :تا من مسوولیت دارم هیچ طرحی را که متضمن واگذاری قره باغ باشد امضا نخواهم کرد. بر اساس آنچه از طرح صلح و مذاکرات بسته مربوط به قره باغ بر می آید طرح اروپا و آمریکا همراه روسیه بر این بنیان است که در مراحل اولیه پنج شهرستان آذری اطراف قره باغ از سوی ارامنه عودت داده شود. در مقابل مسئله تعیین سرنوشت قره باغ که موضع طرفین در مورد آن کاملا مغایر است و هم اکنون اداره این منطقه در اختیار ارامنه است و ساکنین آذری آن نیز کوچانده شده اند ، به سالهای آتی احاله شود، که این مسئله از دید افکار عمومی جمهوری آذربایجان ، به معنای از دست دادن دائمی این منطقه تلقی می شود. دولت ایروان و ارامنه ساکن قره باغ بیشتر بر روی استقلال این منطقه و پیاده شدن مدلی شبیه "کوزوو" تاکید می کنند. ارامنه ساکن ایالت خودمختار قره باغ کوهستانی در قلمرو جمهوری آذربایجان، پس از فروپاشی شوروی ،با حمایت ارمنستان جدایی خود را از دولت باکو اعلام کردند. اقدامات جدایی طلبانه در قره باغ کوهستانی موجب درگیری نظامی طی سالهای 1992 الی 1994 میلادی میان نیروهای ارمنی و جمهوری آذربایجان و خارج شدن این منطقه و 7 شهرستان آذری اطراف آن از نظارت دولت باکو شد. بر خلاف اعلام آتش بس در سال 1994 میلادی در میان طرفین درگیر، تلاش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه به نتیجه نرسیده است . گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در سال 1992 میلادی بمنظور میانجیگری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مناقشه قره باغ کوهستانی تشکیل شده و در زمان حاضر آمریکا، روسیه و فرانسه ریاست مشترک آن را بر عهده دارند. مذاکرات اخیر صلح قره باغ بین روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که به ابتکار "ژاک شیراک" در پاریس برگزار شد و اروپا و آمریکا اظهارات خوشبینانه بسیاری درباره آن مطرح کرده بودند ، در روز دوم خود با ترک جلسه توسط رییس جمهوری ارمنستان ، نافرجام ماند. خاورم/2402/245/1366
۰ نفر