۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 83247275
T T
۰ نفر

آواي خوش ترنم بهار در منطقه آزاد انزلي

۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 83247275
آواي خوش ترنم بهار در منطقه آزاد انزلي

انزلي-ايرنا-بهار و نوروز با جشن و سرور و نمايش هاي آييني و جلوه اي از رنگين كماني فرهنگ و هنر گيلان زمين طرب انگيز مي شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي سازمان منطقه آزاد انزلي به ايرنا، معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد انزلي گفت : همزمان با رونمايي از پوستر جشنواره نوروزي منطقه چهارمين جشنواره نوروزي ترنم بهار، اين جشنواره با رنگين كماني از فرهنگ و هنر گيلان زمين آغاز مي شود.
مجيد فاتحي در خصوص برنامه هاي نوروزي سازمان منطقه آزاد انزلي با بيان اين كه نوروز فرصتي مناسب جهت ارتقاء آگاهي عمومي از ذخاير فرهنگي غني اين منطقه است ، اظهار داشت: برپايي جشن ها و نمايش هاي آئيني مهمترين بخش از جشنواره ترنم بهار است كه از طريق آن گيلانيان و مسافران با آداب، سنت ها و رسوم اقوام و مناطق مختلف گيلان زمين آشنا مي شوند.
وي رويكرد برنامه هاي سازمان منطقه آزاد انزلي را معرفي توانمنديهاي سنتي و آئيني استان اعلام و تصريح كرد: نمايشگاه صنايع دستي، سوغات و غذاهاي محلي بعنوان يكي از جاذبه هاي گردشگري ايجاد شده از سوي سازمان براي نوروز 98 به صورت مستقيم در نوروز بازار عرضه مي شود .
به گفته معاون فرهنگي اجتماعي گردشگري سازمان منطقه آزاد انزلي در اين نمايشگاه جاذبه ها و محصولات صنايع دستي اين منطقه و استان در قالب بيش از 120 غرفه به نمايش گذاشته خواهد شد.
فاتحي با بيان اينكه به اين برنامه ها نواي خوش موسيقي بومي – محلي نيز اضافه مي شود، افزود: در همين راستا موسيقي فولكلور نقاط مختلف استان توسط گروه هاي هنري و تئاتر خياباني هنرمندان بومي در منطقه به اجرا در مي آيد تا بازديد كنندگان علاوه بر ثبت لحظاتي خوش از نواي موسيقي محلي نيز بهره مند شوند و خاطرات خوشي را در نوروز امسال از منطقه آزاد انزلي به يادگار داشته باشند.
وي ايام نوروز را فرصت مناسبي براي شناسايي و معرفي نشانه ها و نمادهاي فرهنگ گيلانيان عنوان و اضافه كرد : اجراي نمايش عروسك هاي غول پيكر اساطيري استان گيلان در قالب 'عروس گولي' و 'عروس بران' از جاذبه هاي نوروزي در نظر گرفته شده است .
فاتحي افزود: گستره برنامه هاي نوروزي سازمان فراتر از محدوده تجاري و گردشگري است و در اين ايام برنامه هاي فرهنگي و هنري در تمامي محدوده منطقه بويژه در پارك هاي جنگلي طالب آباد و چپرپرد به اجرا در خواهد آمد تا امكان سپري كردن اوقاتي خوش براي گردشگران نوروزي فراهم شود.
وي برگزاري جنگ عصرانه با اجراي برنامه هاي شاد و متنوع شامل موسيقي پاپ و سنتي، نمايش، تئاتر خياباني و استندآپ كمدي و برنامه كودك توسط هنرمندان محبوب تلويزيوني را از ديگر برنامه هاي جشنواره امسال به مدت ده روز از روز سوم تا سيزدهم در نوروزخانه منطقه اعلام كرد.
معاون فرهنگي اجتماعي گردشگري سازمان منطقه آزاد انزلي برگزاري جشنواره و كنسرت هاي نوروزي را تكميل كننده خاطرات بازديدكنندگان نوروزي منطقه آزاد انزلي بيان و تصريح كرد : در اين چهارچوب هنرمندان مطرح كشور مانند حسن ريوندي، بهنام باني، حميد هيراد، حامد آهنگي و محمد عليزاده در كنار گروه هاي موسيقي هوروش بند و ماكان بند به روي صحنه خواهند رفت.
فاتحي با بيان اينكه سازمان منطقه آزاد انزلي براي علاقمندان به مطالعه نيز برنامه ويژه اي تدارك ديده، اضافه كرد: براين اساس مسابقات فرهنگي و نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي و محتوايي با بهره گيري از كتابهاي موجود در كتابخانه سيار در محدوده تجاري و گردشگري منطقه و اجراي طرح 'قرآن بخوان جايزه ببر' براي كودكان و نوجوانان، غنا بخش اوقات نوروزي كتابخوانان گرامي خواهد بود.
فاتحي از اجراي طرح آرامش بهاري در برخي مساجد و بقاع متبركه منطقه با همكاري سازمان اوقاف و امور خيريه خبر داد و افزود: در روز ملي طبيعت يعني سيزدهم فروردين 98، به منظور فرهنگ سازي در زمينه اهميت حفاظت از محيط زيست، با همكاري گردشگران و دوست داران محيط زيست جلوه اي از همكاري و علاقمندي جهت حفاظت از زيبايي هاي محيط زيست به نمايش گذاشته مي شود.
فاتحي به پخش برنامه ها و خدمات ارائه شده در قالب چهارمين جشنواره نوروزي ترنم بهار توسط سازمان متبوع خود در شبكه هاي صدا و سيما اشاره و اضافه كرد: توليد و پخش برنامه زنده تلويزيوني ترنم بهار از 'استوديوي ساحلي گنبد آسمان ' منطقه آزاد انزلي به صورت زنده هر شب با حضور هنرمندان ملي و استاني از شبكه باران پخش و در شبكه هاي ملي هم بازپخش مي شود و در عين حال توليد و پخش روزانه برنامه زنده راديويي بنفشه گل و راديو محيطي موج آزاد با حضور گويندگان صدا و سيما و پخش گزارش هاي خبري از امكانات و خدمات گردشگري اين منطقه در شبكه هاي مختلف صدا و سيما و رسانه ها از ديگر برنامه هاي جشنواره نوروزي ترنم بهار است.
از جمله زيرساخت هاي تفريحي و گردشگري منطقه آزاد انزلي مي توان به اسكله تفريحي مارينا، استخر ساحلي، مجموعه تفريحي و گردشگري آكواريوم بعنوان بزرگترين آكواريوم كشور، بهشت پرندگان، پارك ساحلي، پارك هاي جنگلي و امكاناتي همچون اتوبوس دريايي، پاراموتور و جت اسكي و ساير تفريحات دريايي اين منطقه بهمراه نورپردازي ويژه با آب نماي موزيكال در پارك ساحلي، در كنار ظرفيت هاي اقامتي و پذيرايي شامل17 هتل، 120كاشانه مهمان، با قابليت پذيرش6340 نفر تخت و 65 رستوران و اقامتگاه هاي بوم گردي و جاذبه هاي روستايي اشاره كرد، امكاناتي كه مي تواند سفري جذاب و لحظاتي ماندگاري را براي گردشگران منطقه آزاد انزلي در نوروز 98 رقم بزند.
به گزارش خبرنگار ايرنا، منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه خزر است و كشورهاي حاشيه درياي خزر، تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.
قرار گرفتن در مسير كريدور بين المللي شمال - جنوب، دارابودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه، راسنودسك در تركمنستان، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربايجان، دسترسي از طريق راه هاي مناسب، به بازارهاي مصرف كشورهاي CIS، نزديكي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله مزاياي منطقه آزاد انزلي است.
مزاياي قانوني همچون امكان ثبت، مالكيت و مشاركت سرمايه گذاران خارجي تا ميزان 100 درصد در منطقه، امكان فعاليت بانك ها و موسسات مالي - بيمه اي در اين منطقه، معافيت مالياتي 20 ساله بر درآمد و دارايي از تاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي، وحدت مديريت در ارائه كليه خدمات به سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا و معافيت هاي جديد براي فعالان اقتصادي - توليدي، فعاليت بورس كالاي منطقه، رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبه كالاي همراه مسافر و برگزاري پانزدهمين اجلاس اتاق هاي بازرگاني كشورهاي حاشيه درياي خزر زمينه ساز رونق فضاي كسب و كار در محدوده منطقه شده است.
6030