۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۰۹
کد خبر: 83247011
T T
۰ نفر
قطر خواستار امضای توافقنامه تجارت آزاد با عراق شد

بغداد - ایرنا - وزیر بازرگانی و صنعت قطر خواستار امضای توافقنامه تجارت آزاد با عراق شد.

به گزارش ایرنا، 'علی بن احمد الكواری' وزیر بازرگانی و صنعت قطر كه در راس یك هیات به بغداد سفر كرده است، روز یكشنبه در دیدار با 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق، امضای توافقنامه تجارت آزاد میان دو كشور را باعث تبادل، تشویق و حمایت از سرمایه گذاران دو كشور دانست.
الكواری گفت: عراق و قطر فرصت های بسیاری برای كار با یكدیگر و تبادل منافع دارند و عزم قطر افزایش همكاری ها و تقویت روابط با عراق در زمینه های اقتصادی، تجاری، ساختمان، سرمایه گذاری و تبادل سفرهای تجاری و سرمایه گذاران است.
عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار تاكید كرد كه منافع عراق در كنار همسایگانش تعریف می شود و بغداد عزمی جدی برای گسترش مناسبات و همكاری با قطر دارد.
وی گفت: عراق دوست همه كشورها و محل تلاقی دوستان و برادران خود از همه كشورهای جهان است و عراقی ها هرگز دیگر به سراغ سیاست جنگ های ویرانگر و مبتنی بر قطب بندی نخواهند رفت.
نخست وزیر عراق همچنین بر گسترش روابط كشورش با قطر در همه زمینه ها تاكید كرد.
یك هیات قطری به رهبری وزیر بازرگانی و صنعت و حضور مسوولان نهادهای مختلف اقتصادی این كشور امروز یكشنبه به بغداد سفر كرده است.
به باور برخی ناظران عراقی، بسیاری از كشورهای عربی همسایه عراق كه سالها سیاست طرد و بایكوت این كشور را در دوران پس از صدام و نیز حمایت از تروریسم در این كشور دنبال كردند پس از ناكامی در رویكرد آشكارا خصمانه، اكنون با حفظ رویكرد مداخله جویانه خود به ظاهر از در دوستی با عراق وارد شده اند.
هر چند قطر ماههاست رویكرد منطقه ای متفاوتی با همپیمانان سابقش در ریاض و ابوظبی در پیش گرفته است اما تلاش این كشور برای گسترش همكاری ها با عراق با دیگر كشورهای عربی منطقه همزمان شده است.
روابط و همكاری های سیاسی و اقتصادی عراق با اردن نیز طی ماههای اخیر به شكل بی سابقه ای گسترش یافته و به توافق های بسیاری در زمینه همكاری تجاری، صنعتی و معافیت گسترده گمركی منجر شده است، موضوعی كه برخی سوالات را درباره انگیزه دو طرف و چرایی كم و كیف این ارتقای روابط میان محافل عراقی مطرح كرده است.
با این حال، این ناظران تاكید دارند كه جدا از نیتی كه كشورهای عربی منطقه برای نزدیكی یكباره به عراق دارند، سیاست مستقل دولت عبدالمهدی و تلاش برای عادی سازی و تقویت روابط با همه كشورهای همسایه امری بسیار مثبت و در راستای ثبات و امنیت این كشور و منطقه است.
خاورم*4*380**

سرخط اخبار جهان