۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۵
کد خبر: 83246205
T T
۰ نفر
نوروز 98 با یك ارتباط فراگیر

تهران-ایرنا- كمیته تامین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی كه در گذشته آن را به نام كمیته تامین ارتباطات اربعین می‌شناختیم، از سال گذشته با دستور وزیر ارتباطات به یك دبیرخانه دائمی تبدیل شد تا در روزهای مناسبتی و شلوغ، با تقویت زیرساخت‌ها كاری كند تا «ارتباط» قطع نشود.

در تمام روزهای شلوغ سال كه موجب تجمع مردم می‌شود زیرساختها باید به گونه ای تامین باشد كه ارتباط افراد برای تماس تلفنی و دیتا قطع نشود.
معاون فنی مدیرعامل شركت زیرساخت روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا تاكید كرد كه قرار است با عزمی جزم در تمام روزهای نوروز و البته روزهای شلوغ دیگر سال كاری كند تا ارتباط لحظه‌ای قطع نشود.
«اسماعیل رادكانی» در خصوص فعالیتهای این كمیته توضیح داد: از سال گذشته یك دبیرخانه دائمی برای تامین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی تشكیل شد كه از آن زمان تاكنون جلسات آن به صورت هماهنگ با حضور تمام اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و استان‌ها تقریبا ماهی مرتبه برگزار می‌شود. البته گاهی شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود كه این جلسات ممكن است حتی به صورت روزانه نیز برگزار شود. بخشی از نیازهایی كه اپراتورها از شركت زیرساخت داشتند، كه از ماه‌ها قبل به ما ابلاغ شد و ما سعی كردیم تمام آن نیازها را تامین كنیم.
او با اشاره به این كه سبك زندگی افراد و به دنبال آن شكل مسافرت‌ها عوض شده است، گفت: امروز ما به نحوی رومینگ دیتا را داریم، یك زمانی بود كه باید حجم تماس‌های تلفنی را كنترل می‌كردیم اما امروزه باید برای حجم دیتا و اینترنت مورد نیاز، ظرفیت‌سازی كنیم و الان می‌توانیم اعلام كنیم این اتفاق رخ داده و مردم برای به اشتراك گذاشتن لحظات شیرین سفرشان با خانواده مشكلی نخواهند داشت.
معاون فنی مدیرعامل شركت زیرساخت در ادامه گفت: با هماهنگی كه امسال بین اپراتورها ایجاد شده، رومینگ ملی در سطح ُویس و دیتا سراسری را در كشور داریم، این كار هیچ هزینه اضافی نیز برای مشتركین نخواهد داشت.
وی درباره پوشش ارتباطی شهر مشهد نیز گفت: تا امسال یك اپراتور در اطراف حرم مطهر رضوی (ع)، پوشش مناسبی برای ارائه خدمات داشت اما نوروز 98 ارتباط در این منطقه با هر دو اپراتور بزرگ كشور برقرار خواهد بود و امیدواریم در این ایام هیچ مشكل خاصی پیش نیاید.
او در ادامه گفت: در این ایام تعامل مناسبی بین مراكز عملیات شبكه اپراتورها (ناك)، مخابرات، مراكز فنی شركت زیرساخت برقرار است و اگر احیانا مشكل و اضطراری برای یكی از اپراتورها به وجود بیاید، تمام مجموعه هایی كه به نوعی درگیر برقراری ارتباط هستند، برای از بین بردن آن مشكل با یكدیگر همراه شوند تا شاهد كمترین افت سرویس باشیم.
وی افزود: برای شرایط خاص ترتیبی اتخاذ شده تا افراد متخصص بتوانند در كمترین زمان هم در جریان موضوع قرار بگیرند و با حضور به موقع‌شان مشكل را حل كنند.
اگر ایام نوروز برای برقراری ارتباط مشكلی داشتید، كافیست با پشتیبانی اپراتورها تماس برقرار كنید. رادكانی با اعلام این خبر گفت: اپراتورها معمولا راه‌های تماس با پشتیبانی را اعلام می‌كنند و مردم می‌توانند با مركز پشتیبانی آن‌ها تماس بگیرند.
اگر مشكل به جاهای دیگری غیر از آن اپراتور نیز برگردد، با تمهیدات در نظر گرفته شده، می‌توان آن‌ها را حل كرد.
افزایش ظرفیتی كه از سوی شركت ارتباطات زیرساخت برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است، بیش از سال‌های قبل است. رادكانی با اعلام این خبر به ایرنا گفت: با توجه به این‌كه پیش‌بینی می‌شود در نوروز 98، مسافرت‌های نوروزی بیشتر به سمت سفرهای داخلی میل كند، هر نیازمندی كه به زیرساخت وجود داشته را از قبل پیش‌بینی و آن را تامین كرده‌ایم. اگر به هر دلیلی نیاز به ایجاد ظرفیت بیشتر باشد، بلافاصله آن را انجام می‌دهیم.
وی افزود: برای ایام نوروز، بوروكراسی‌های اداری معمول را كنار گذاشته‌ایم و سعی می‌كنیم نیازمندی‌‎های اپراتورها را به صورت تلفنی تامین كنیم.
علاوه بر هموطنانی كه سفرهای داخلی می‌روند، تعدادی نیزعازم سفرهای خارجی هستند كه تامین زیرساخت ارتباطی آن‌ها نیز از وظایف شركت زیرساخت به شمار می‌رود. طبق پیش‌بینی‌های ما در آن زمینه نیز مشكلی به وجود نخواهد آمد.
خصوصا این كه تعداد زیادی از هموطنان ما در این مدت عازم عراق هستند و نیاز به برقراری ارتباط بیش از پیش احساس می‌شود.
قطع و وصل شدن‌های اینترنت و تماس تلفنی در جاده‌ها مسئله‌ای است كه معمولا همه آن را تجربه می‌كنند. با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی و شلوغی جاده‌ها، این سوال مطرح می‌شود كه آیا ظرفیت‌سازی مورد نیاز، صورت گرفته است یا نه؟
مسئول كمیته تامین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی در پاسخ به این سوال گفت: ظرفیت‌سازی كه ما انجام داده‌ایم شامل پوشش جاده‌ای هم می‌شود، شاید در برخی نقاط كشور این پوشش‌دهی به اندازه نقاط تمركز مردم مانند جاده‌های منتهی به شمال، جنوب، یا مشهد نباشد. شناسایی نقاط تمركز بر اساس محاسبات و برآوردهای اپراتورهای تلفن انجام می‌شود، ما نیز بر اساس محاسبات آن‌ها، ظرفیت‌های لازم را ایجاد می‌كنیم.
وی با اشاره به این‌كه ظرفیت پوشش‌دهی به حدی است كه به بالن ارتباطی نیازی نیست، گفت: پایداری ارتباط حتی تا نقاط صفر مرزی نیز ایجاد شده است و نیاز به استفاده از بالن‌های ارتباطی نیست، هر چند برای مواقع اضطراری پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم.
او در پایان گفت: مشتركان تلفن همراه كه نیاز به رومینگ دارند، می‌توانند از طریق بسته‌های اینترنت موبایلی كه از اپراتور خودشان خریداری كرده‌اند از سرویس سایر اپراتورها استفاده كنند، البته استفاده از این سرویس، نیازمند فعال‌سازی دیتا رومینگ گوشی مشترك است.
فقط مشتركان باید این نكته را در نظر بگیرند، در مناطقی كه پوشش USO روستایی (طرح خدمات عمومی الزامی) وجود دارد، هزینه رومینگ مشترك بالاتر از تعرفه است.
البته این مسئله از طریق پیامك به مشترك اعلام می‌شود و بهتر است مشتركان زمانی كه تصمیم به استفاده از رومینگ دارند، حتما به این نكته دقت كنند.
علمی **9207** 1055
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد