میانگین رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳ برابر بقیه بخش‌ها بوده است

تهران - ایرنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارمین همایش بین المللی صندوق توسعه ملی محورهای همکاری و مشارکت وزارت ارتباطات با این صندوق را برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه در اقتصاد دیجیتال را اعلام کرد و گفت: میانگین رشد بخش ICT در ۷ سال گذشته ۳ برابر بقیه بخش‌ها بوده است.

به گزارش ایرنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در چهارمین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی با اشاره به تعریفی از اقتصاد دیجیتال و لایه های مختلف آن، گفت: لایه سوم و مهم این اقتصاد بحث هوشمند سازی و استفاده از فناوری های جدید در حوزه های مختلف صنعتی برای افزایش بهره وری است.

وی با اشاره به تکالیف بسیاری که در برنامه هفتم توسعه با همکاری مجلس شورای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال مصوب شده، افزود: این برنامه نوید بخش آینده درخشان در ۵ سال آینده است که صندوق توسعه ملی نیز می تواند در این مسیر کمک کند.

زارع‌پور با اشاره به عزم جدی دولت در این حوزه با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، تصریح کرد: این کارگروه با اختیارات هیات دولت برای رفع موانع این حوزه برای نخستین بار در دولت سیزدهم تشکیل شد.

وی با اشاره به اختصاص یک فصل برای در برنامه پیشرفت برای اقتصاد دیجیتال، افزود: بین ۵ تا ۷ درصد احکام برنامه هفتم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مرتبط با این موضوع است و حدود ۱۰ ماده نیز به صورت مستقیم مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات داریم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: این فناوری در لایه های زیرساخت خود نسل پنجم و G۵ پلاس، فیبرنوری و در لایه های بالاتر اینترنت اشیا، کلان داده، هوش مصنوعی و رباتیک و واقعیت افزوده و فناوری های دیگر است که فناوری های توانمند ساز در این حوزه به شمار می‌روند.

وزیر ارتباطات زیرساخت‌های امن، داده و سکو ها و کاربران را کمک کننده برای پیشبرد اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و افزود: در لایه بالا نیز کشور را به سمتی باید پیش ببریم که در سیاستگذاری و تنظیم گری کشور به سمت استفاده حداکثری از فناوری های نوین ارتباطی و در یک کلمه هوشمند سازی یا اقتصاد دیجیتال برویم.

زارع پور به سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی در دنیا اشاره کرد و گفت: این سهم در دنیا به صورت میانگین ۱۵ درصد از تولید ناخاصل کشورها را دارد در صورتی که در کشور ما در سال ۱۴۰۱ ۹/۷ و در سال ۱۴۰۲ نیز هنوز ارزیابی نشده ولی در حدود ۵/۸ درصد پیش بینی می شود این در حالی است که در برخی از کشورها این عدد به ۴۰ یا ۴۵ درصد هم می رسد.

وی به هدف گذاری ۱۰ درصدی مجلس برای برنامه هفتم توسعه در بخش اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و افزود: ما آمادگی این را داریم که این عدد را به ۱۵ درصد در پایان برنامه هفتم توسعه برسانیم و این عدد را بر اساس نمودار رشد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند سال گذشته اعلام کردیم که میانگین رشد ۳ برابری در ۷ سال گذشته نسبت به بقیه بخش ها داشته است.

وزیر ارتباطات به وجود نیروی انسانی ماهر و اکو سیستم شکل گرفته در ایران به عنوان ظرفیت‌های مهم این حوزه اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها پلتفرم های غالب برای خدمت رسانی خارجی هستند اما در ایران بسیاری از سرویس ها و خدمات از طریق سکوهای داخلی ارائه می شود که این خود یک سرمایه برای کشور است.

میانگین رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳ برابر بقیه بخش‌ها بوده است

وی به پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به عنوان یک لایه مهم زیرساختی در این حوزه اشاره کرد وافزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه تمام ساختمان های کشور بر مبنای فیبرنوری باید به شبکه متصل شوند و این کار بسیار سنگینی است که در حدود ۱۴۵۰ شهر باید این پروژه اجرا شود.

زارع پور تصریح کرد: تاکنون یک سوم کشور تحت پوشش این شبکه قرار گرفته است و تکلیف ما بر اساس برنامه هفتم غیر از پوشش، اتصال ۸۰ درصد مردم در شهرها به این شبکه است.

وی به ایجاد مراکز پردازش سریع به عنوان یکی از زیرساخت های هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: در ۳ نقطه اساسی تهران، مشهد و اصفهان در حال راه اندازی قطب داده هستیم و زیرساخت ها برای این کار آماده شده و در این پروژه و پروژه فیبرنوری نیاز به کمک صندوق توسعه ملی داریم.

وزیر ارتباطات به رسمیت شناختن داریی های دیجیتال را یکی دیگر از موضوعاتی عنوان کرد که در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته شده است و شیوه ارزیابی دارایی دیجیتال به شکل سنتی را یکی از موانع بزرگ شدن کسب و کارها و حضور در بورس دانست.

وی به محورهای همکاری وزارت ارتباطات با صندوق توسعه ملی برای تحقق تکالیف برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: در موضوع توسعه زیرساخت های ارتباطی به ویژه پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکارها، ایجاد و توسعه زیرساخت های اطلاعات مانند مراکز داده و پردازش سریع، هوشمند سازی صنایع بزرگ کشور و بخش کشاورزی و بومی سازی تجهیزات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، برخی از این محورها هستند.

وزیر ارتباطات، صادراتی کردن و بازارسازی بین المللی برای محصولات حوزه فاوا، هوشمند سازی خدمات پستی، توسعه صنعت فضایی، سکوهای اقتصاد دیجیتال و توسعه کاربردهای هوش مصنوعی را از دیگر محورهای پیشنهادی برای همکاری و مشارکت با صندوق توسعه ملی اعلام کرد.

وی افزود: امیدواریم با همکاری صندوق توسعه ملی در کنار وزارت ارتباطات بتوانیم اهداف برنامه هفتم توسعه را محقق کنیم و که هم باعث ایجاد سرویس‌های ارزش افزوده برای مردم است و هم باعث پایداری زیست بوم شکل گرفته در کشور و ایجاد امید در نیروها و مهاجرت معکوس می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha