۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۴
کد خبر: 83244348
T T
۰ نفر

عملكرد باری و مسافری راه آهن در سال 97 افزایش یافت

۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۴
کد خبر: 83244348
عملكرد باری و مسافری راه آهن در سال 97 افزایش یافت

مشهد- ایرنا- سرپرست راه آهن جمهوری اسلامی گفت: عملكرد باری راه آهن در سال جاری 9 درصد و در بخش مسافری 13.8 درصد نسبت به سال 96 افزایش داشته است.

سعید رسولی روز جمعه در نشستی خبری در مشهد افزود: در سال 97 مجموعا 26.8 میلیون مسافر و 48.7 میلیون تن كالا در شبكه ریلی كشور جابه جا شده كه از نظر بار ركورد جدیدی برای شبكه ریلی راه آهن در كشور است.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی های كلان در برنامه ششم توسعه باید 30 درصد بار كشور از طریق راه آهن جابه جا شود كه در حال حاضر این رقم 12 درصد است.
رسولی، رویكرد راه آهن را اتصال مراكز عمده بار به شبكه ریلی كشور اعلام و بیان كرد : یكی از دلایل پائین بودن راندمان حمل بار ریلی در كشور دوری مراكز عرضه بار از شبكه راه آهن است لذا باید در ساخت این مراكز اتصال به شبكه راه آهن مدنظر گرفته شود.

*اتصال 35 مركز بار به شبكه ریلی
سرپرست راه آهن جمهوری اسلامی گفت: در این راستا ایجاد 215 كیلومتر خط آهن برای اتصال 35 مركز بار به شبكه ریلی كشور در برنامه سال آینده این شركت قرار دارد .
رسولی همچنین از تردد نخستین قطار باری كشورمان در مسیر ریلی كشور تركمنستان در فروردین ماه آینده خبر داد و گفت: با تفاهم های صورت گرفته امكان بهره گیری از ناوگان باری كشور در جابه جایی بار درون شبكه ریلی كشورهای سی آی اس از جمله كشورهای آسیای مركزی افزایش می یابد و واگن بیشتری در اختیار تجار ایرانی و خراسانی قرار می گیرد.

*تحریم دریایی، حمل و نقل ریلی را پررنگ كرد
رسولی به اعمال محدودیتها در حمل و نقل دریایی بار كشور اشاره و بیان كرد: اعمال فشارها بر دالان های حمل و نقلی و تحریم های دریایی، موجب پر رنگ شدن نقش راه آهن در جابه جایی بار بین المللی شده است .
وی گفت: برای بهره گیری بهتر از این موقعیت، راه آهن جمهوری اسلامی در سال گذشته اداره كل بازرگانی خارجی را با تمركز بر موضوع ترانزیت بار راه اندازی كرد.
این مسئول افزود: هم اكنون با بهره گیری از این ظرفیت قطارهای كانتینربر چینی طی 14 روز مسیر ریلی بین 2 كشور را می پیمایند و طی سال آینده نیز با بهره برداری از خط ریلی 33 كیلومتری شلمچه -بصره دالان جدید ریلی در جهت ترانزیت كالا و جابه جایی مسافر در منطقه راه اندازی خواهد شد.
وی همچنین از برنامه اتصال ریلی و یا راه اندازی خطوط جدید بین شهرهای رشت-آستارا، تهران –استانبول، مشهد- وان تركیه خبر داد.
رسولی همچنین اظهار داشت: اتصال شهر اسفراین به شبكه ریلی كشور در بخش زیرسازی 70 درصد و اتصال سبزوار به شبكه راه آهن نیز 60 درصد پیشرفت فیزیكی داشته اشت.
وی همچنین به بخشی از ظرفیت خالی شبكه راه آهن در بخش مسافری اشاره و بیان كرد: جابه جایی مسافر با قیمت های رقابتی در سفرهای ریلی در بخش خصوصی تعریف می شود و با توجه به انتظار مسافران در افزایش سرعت رسیدن به مقصد، راه آهن كاهش زمان سیر قطارها را در دستور كار خود قرار داده كه كاهش 2 ساعته مسیر تهران- مشهد طی سال های گذشته از آن جمله است.
رسولی گفت: اتصال پایانه سفرهای شهری از جمله مترو و اتوبوس به ایستگاههای راه آهن در ارائه بهتر خدمات به مسافران ریلی موثر است و این اقدامات در ایستگاه های بزرگ كشور انجام شده و یا در حال تكمیل است .

*عدم پویایی شركتهای مسافربری راه آهن
وی با اشاره به عدم افزایش بلیت قطارهای مسافری با وجود افزایش هزینه ها در سال جاری خاطر نشان كرد: اقتصاد شركتهای مسافربری پویا نیست و راه آهن امتیازهای خوبی از جمله عدم دریافت حق دسترسی به شبكه ریلی و اعمال تخفیف های 50 درصدی در تامین لوكوموتیو در برخی خطوط و سایر تخفیف ها را در نظر گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: در این راستا دولت برای هر نفر كیلومتر سفر ریلی بین شهری 570 ریال و هر نفر كیلومتر سفر ریلی حومه ای سه هزار و 318 ریال یارانه تخصیص می دهد.
سرپرست راه اهن جمهوری اسلامی به سهم حدود 50 درصدی مسیر خراسان در سفرهای نوروزی راه آهن اشاره و بیان كرد: از امروز ستاد سفرهای نوروزی راه آهن خدمات دهی به مسافران از طریق پنج هزارو 170 رام قطار برای مدت 22 روز را آغاز كرد .

*برنامه ریزی برای 2 میلیون مسافر نوروزی
رسولی گفت: سفرهای نوروزی امسال برای جابه جایی 2 میلیون و 10 هزار مسافر برنامه ریزی شده است كه این ظرفیت نوروز پارسال 1.8 میلیون مسافر بود كه البته با افزایش چشمگیر كیفیت سفر، علیرغم ثبات قیمتها همراه بوده است.
وی افزود: در نوروز امسال قطارهای مسافربری از یك تا پنج ستاره رتبه بندی شده اند كه در بلیت ها نیز این رتبه بندی های ارائه خدمات كه منطبق با شاخص های بین المللی است، قید شده است و این اقدام رابطه مسافر با شركتهای مربوطه را شفاف كرده و حركتی برای تحقق حقوق شهروندی در عرصه خدمت رسانی ریلی كشور محسوب می شود.
عضو هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی گفت: شركتهای خصوصی همكار با راه آهن باید توجه كافی را نسبت به تامین حقوق كارگران خود به كار بندند و در این راستا و طی اقدامات صورت گرفته 2 ماه حقوق معوق و عیدی كارگران شركت تراورس پرداخت شده است .
13 هزار كیلومتر خطوط راه آهن اصلی، فرعی، مانوری و صنعتی در كشور وجود دارد.
3221/5132
۰ نفر