۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۴۸
کد خبر: 83243990
T T
۰ نفر
افزون بر 2 هزار اثر تاريخي در موزه خوي نگهداري مي شود

اروميه - ايرنا - مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: موزه خوي با دارا بودن بيش از 2 هزار اثر تاريخي يكي از غني‌ترين موزه‌هاي استان در راستاي معرفي هويت تاريخي منطقه به علاقه مندان است.

به گزارش ايرنا جليل جباري روز پنجشنبه در حاشيه بازديد محمد حسين طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور به همراه مشاور و مديركل حفظ و احيا كشور از موزه خوي افزود: اين موزه متشكل از يك بخش اداري و سه سالن باستان شناسي، مردم شناسي و ميراث مكتوب بوده و در آن اشياي مربوط به دوره‌هاي پيش از تاريخ، تاريخي، اسلامي، آثار مربوط به هنرهاي ملي و تزئيني، مردم شناسي و نسخه‌هاي خطي و چاپي و تعدادي اسناد مكتوب به نمايش گذاشته شده است.
وي بيان كرد: قديمي‌ترين اشياي موزه سنگ‌هاي «ابسيدين»، سنگ شيشه مكشوفه از تپه اهرنجان سلماس به شمار مي رود كه مربوط به هزاره هفتم قبل از ميلاد است.
وي اظهار داشت: در سالن نمايش نسخ خطي و اسناد مكتوب نيز تعدادي نسخه خطي و چاپي از جمله چندين جلد قرآن كريم كه قديمي‌ترين آن منسوب به دوره صفوي و نسخه‌هايي با موضوعات تاريخي، مذهبي، سفرنامه و كتاب‌هاي چاپي مَقتل مي‌باشد، به نمايش گذاشته شده است.
جباري افزود: تعدادي اسناد قاب شده كه قديمي‌ترين آن مربوط به «مينياتور قلعه قديم خوي» و مربوط به سال 942 هجري قمري است نيز در اين موزه نگهداري مي شود.
به گزارش ايرنا موزه شهرستان خوي جزو يكي از موزه‌هاي مطرح كشور به شمار مي‌رود كه در سال 1348 تأسيس شده است.
در بخشي از موزه عكس هاي مربوط به شخصيت هاي مسوولان فعلي، سياسيون، هنرمندان، شهدا و سرداران شهيد به نمايش گذاشته شده است.
در محوطه بيروني موزه هم تعداد قابل توجه آثار سنگي مانند پاستون‌ها، سرستون‌ها، قوچ‌هاي سنگي و سنگ قبور نيز وجود دارد.
ساختمان موزه خوي در كوچه «نورالله خان» خيابان امام خميني (ره) واقع شده و آماده استقبال از بازديدكنندگان است.
7125/3072