۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۰۱
کد خبر: 83239960
T T
۰ نفر
نگراني سازمان ملل از طرح بنگلادش براي مسلمانان ميانمار

تهران - ايرنا - گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ميانمار روز دوشنبه درخصوص طرح بنگلادش براي اسكان 23 هزار آواره روهينگيايي در جزيره دورافتاده ابزار نگراني كرد و گفت كه اين مساله ممكن است باعث رقم خوردن بحراني جديد شود.

به گزارش دوشنبه شب خبرگزاري رويترز، «يانگي لي» كه در نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل، قابل سكني بودن اين جزيره در خليج بنگال را زير سئوال برد و افزود: اسكان آوارگان در اين مكان، از پتانسيل خلق بحراني جديد برخوردار است و وظيفه دولت بنگلادش است كه تضمين دهد كه اين وضعيت به بار نمي آيد.
بنگلادش معتقد است كه انتقال آوارگان روهينگيايي به جزيره «باشان چار»، معضل شلوغي كمپ هاي اسكان آنها كه حدود 730 هزار نفر را جاي داده است، رفع مي كند.
در همين حال، برخي گروه هاي مدافع حقوق بشر اسكان اين آوارگان در اين جزيره را مورد انتقاد قرار داده و اعلام كرده اند كه اين جزيره برابر طوفان، آسيب پذير است و نمي توان امكان امرار معاش هزاران نفر در آن را فراهم كرد.
گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ميانمار همچنين در نشست ژنو گفت كه گزارش ها حاكي است كه 10 هزار غيرنظامي از ماه نوامبر سال گذشته ميلادي، به دليل خشونت و نبود كمك هاي انساني، از منازل خود در ايالت راخين ميانمار فرار كرده اند.
وي از شوراي امنيت سازمان ملل خواست موارد اتهامي جنايتكارانه عليه اقليت روهينگيا و ديگر گروه هاي اقليتي در ميانمار را به ديوان بين المللي كيفري ارجاع دهد.
اين در حالي است كه دولت ميانمار اين مساله را رد كرده و گفته است كه ديوان لاهه از صلاحيت قضايي براي بررسي موضوعات مربوط به ميانمار برخوردار نيست.
براساس اعلام سازمان ملل، اقليت مسلمان روهينگياي ميانمار از سال 2017، از بيم كشته شدن و مورد تجاوز قرار گرفتن از سوي نيروهاي ارتش در ايالت راخين، از اين كشور گريخته اند.
به گزارش ايرنا، بسياري از مردم ميانمار، روهينگيايي‌ها را مهاجراني غيرقانوني مي‌دانند و لذا اين مردمان از تبعيض‌هايي كه عليه‌شان روا مي‌رود، در رنج هستند.
دولت ميانمار با روهينگيايي‌ها همانند مردماني فاقد ملّيت و بي‌خانمان برخورد مي‌كند و به آنها تابعيت نمي‌دهد. اقليت روهينگيا با محدوديت‌هاي سختي از جمله محدوديت در جابجايي، دسترسي به امكانات پزشكي و آموزشي رو به رو هستند.
دور جديد خشونت ها در ميانمار پس از حمله شبه نظاميان ميانماري موسوم به ارتش رستگاري آراكان روهينگيا (ARSA) به چندين ايستگاه پليس در ايالت راخين آغاز شد.
ارتش و گروه هاي بودايي با حمله به مسلمانان روهينگيا اقدام به كشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهاي آنها كردند.
مسلمانان روهينگيا خواهان بازگرداندن دارايي هاي خود و مجازات عاملان قتل عام خانواده هاي شان از سوي دولت ميانمار هستند.
شبد**اروپام**9109**1379

سرخط اخبار جهان