۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۳۵
کد خبر: 83239834
T T
۰ نفر

بياييد ببخشيم

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۳۵
کد خبر: 83239834
بياييد ببخشيم

ايلام - ايرنا - پسرك با چهره اي رنجور در حاليكه خستگي از سرو صورتش مي بارد جلد آدامس را به رهگذراني تعارف مي كند كه مشغول خريدهاي نوروز هستند.

به گزارش ايرنا، صداي هياهوي بازار عيد آنقدر زياد است كه كمتر كسي صداي او را مي شنود، عده اي بي اعتنا از او عبور كرده و عده اي هم از روي ترحم بسته آدامسي از او مي خرند، برق ذوق در چشمان پسرك ظاهر و اسكناس دو هزار توماني را به جيبش فرو مي برد.
در گوشه اي پسر بچه ديگري جعبه واكس را گرفته و از رهگذران تقاضاي واكس زدن كفشهايشان را مي كند، او را اغلب مواقع در همين مسير ديده ام.
اين تصاوير واقعي تنها گوشه اي از شهر ايلام است كه در 10گام مانده به بهار در لابلاي جنب و جوش مردم در بازارها ديده مي شود.
اين روزها كه كمتر كسي به فكر نونوار كردن نيست، كودكاني هستند روزهاي اسفند همچون ساير ايام سال براي آنها تكراري بوده و دست فروشي خود را ادامه مي دهند و تنها اميدشان فروش بيشتر اجناس است.
كودكان و يا پدران و مادران پيري كه كنار معابر بساط دست فروشي راه انداخته و سعي دارند با فروش اقلام سودي حداقل را كسب كنند.
با اوضاع اقتصادي كنوني و افزايش سرسام آور قيمتها در لابلاي سيل جمعيتي كه اين روزها راهي بازارهاي شهر مي شود حضور كمرنگ نيازمندان براي خريد بسيار مشهود و ملموس است، افرادي كه ارمغان نوروز براي آنها بر خلاف اغلب مردم كه شادي و خوشحالي و تنوع بوده، موجي از سرافكندگي و شرمندگي برابر فرزندان است.
اين روزها در برخي منازل كه خبري از شادي استقبال از بهار نيست پدر و مادرها زانوان غم را در بغل گرفته و دلخوشي به نوروز و زيباييهايش ندارند.
نيازمنداني كه اين روزها تنها تماشاچي خريدهاي مردم شده و گاهي با حسرت داشتن آنها و نونوار شدن رويا پردازي مي كنند.
شايد ديدن چهره كودكان در اين بين از همه دردناكتر باشد، كودكاني كه بجاي اينكه در ايام پاياني سال دست در دست بزرگترها براي خريد لباس و كيف و كفش راهي بازار شوند بساط دست فروشيشان را پهن كرده و چشم براه مردم براي خريد از آنها هستند.
كودكاني كه عزت نفسشان را حفظ كرده و بجاي اينكه دستشان را جلو مردم براي كمك دراز كنند عزم و اراده خود را بكار بسته تا از راه حلال كسب لقمه نان كرده باشند.
در گوشه گوشه اين شهر هستند كودكاني كه آرزو دارند رقص ماهي قرمز رنگ در تنگ بلورين را تماشا و كامشان را به شيريني عيد شيرين كنند.
كودكاني كه به هيچ گناه سهم آنها از شادي بهار تنها حسرتي است كه هر سال در اسفندماه در دل آنها تكرار و آنها را در كنج خانه ها مي نشاند.
آنچه اين روزها بشدت نياز مي شود دلي سخاوتمند است كه دستان اين نيازمندان را بگيرد، انسانهايي از جنس مهرباني كه در لابلاي خريدهاي سال نو به فكر نيازمندان هم بوده و آنها را را در شادي اين روزها شريك كنند.
شايد بخاطر همين جلب مشاركت هاي مردمي است كه نيمه اسفندماه به عنوان هفته احسان و نيكوكاري نامگذاري شده تا مردم با استفاده از اين فرصت از نيازمندان دستگيري كنند.
كميته امداد امام خميني(ره) همه ساله در اين ايام با برگزاري جشن نيكوكاري كمكهاي مردمي را براي نيازمندان جمع آوري و پيش از آغاز سال نو بين آنها توزيع مي كند.
اگرچه به گفته مدير كل كميته امداد امام خميني(ره) ايلام كمكهاي مردم ايلام در جشن نيكوكاري امسال 50درصد افزايش و 40ميليارد ريال بوده ولي به دليل اوضاع نامناسب اقتصادي كشور همچنان به حمايت افراد خير نياز است.
به گفته ضياء رضايي، اين جشن همه ساله در آستانه فرا رسيدن سال نو و با هدف جمع اوري كمك به نيازمندان و همزمان با سراسر كشور برگزار و كمكهاي اهدايي تا قبل از سال نو بين نيازمندان توزيع مي شود.
مدير كل كميته امداد امام خميني(ره) ايلام گفت: با توجه به شمار بالاي مددجويان همچنان به كمكهاي افراد خير و نيكوكار نيازمند هستيم و به همين منظور كليه دفاتر اين نهاد در سراسر استان همچنان آماده دريافت كمكهاي مردم براي نيازمندان است و كار جمع آوري كمك ادامه دارد.
به گفته وي، بر اساس برنامه ريزي هاي انجام گرفته پيش بيني مي شود ميزان جمع آوري كمكهاي جشن نيكوكاري امسال نسبت به پارسال از 50درصد بيشتر شود.
به گفته رضايي، كمك هاي جمع آوري شده در جشن نيكوكاري تا قبل از سال جديد بين دانش آموزان نيازمند و ساير افراد بي بضاعت استان توزيع مي شود.
بيش از 60 هزار نفر در استان ايلام زير پوشش خدمات حمايتي كميته امداد امام خميني (ره) قرار دارند.
7171/6034