۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83239124
T T
۰ نفر
گرفتار دانایی فست فودی در حوزه مطالعه شده‌ایم

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه كتابخوانی گرفتار دانایی فست فودی هستیم؛ سریع و آسان اطلاعات می‌خواهیم و به نقطه‌ای رسیده‌ایم كه تحمل بیش از چند خط خواندن نداریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی روز دوشنبه در آیین بزرگداشت پانزدهمین سالگرد فعالیت نهاد كتابخانه های عمومی و اختتامیه چهارمین دوسالانه بین المللی كارتن كتاب اظهار داشت: نهادهایی كه در زندگی اجتماعی داریم برخی تك ساحتی و برخی چندساحتی هستند و خود این نهادها هم در چند بخش ممكن است فعالیت كنند، گاهی میان بخشی و گاهی فرابخشی اند.
وی افزود: این نوع تقسیم بندی ها در انتظارات از این نهادها اثرگذار است، نهاد كتابخانههای عمومی نیز چند ساحتی و فرابخشی است و با این دید باید از آن انتظار داشت.
صالحی گفت: سازمان كتاب و كتابخوانی كانون و هسته اصلی نهاد است كه فعالیت قابل توجهی دارد و مسیر رو به جلو و تكاملی در آن قابل مشاهده است. در حال حاضر بیش از سه هزار كتابخانه داریم و تحولات متنوعی در حوزه های مختلف صورت گرفته است.
وی افزود: تعداد 42 میلیون كتاب در این كتابخانه ها موجود است كه قابل مقابسه با قبل از انقلاب نیست، اما این فعالیت ها باید چشمگیرتر شود.
وزیر ارشاد گفت: نكته دیگر اینكه نهاد كتابخانه ها یك نهاد موثر در حوزه كودكان و نوجوانان است، هرمقدار كه خانواده ها هسته ای تر می شوند اهمیت حوزه كودك و نوجوان جدی تر می شود. كشور و آینده ما به بحث كودكان و نوجوانان پیوند عمیق می خورد.
وی افزود: نهاد كتابخانه ها در حوزه كودك و نوجوان نهاد مهمی است، با برنامه ریزی های این نهاد می توانیم آینده كشور و ساز و كارش را مطمئن تر داشته باشیم در كنار مدرسه و دیگر نهادهای مسئول باید نهاد را یك نهاد مهم تلقی كرد.
وزیر ارشاد به تجهیز كتابخانه های عمومی به بخش كودك و نوجوان اشاره كرد و گفت: این رویكرد جدید نهاد در گام دوم انقلاب است و البته احتیاج به نوآوری و نوسازی های بیشتر دارد كه بتوانیم در حوزه كودكان و نوجوانان تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.
صالحی گفت: نهاد كتابخانه ها یك باشگاه تجمع ساز فرهنگی است كه می تواند موج ها و رویش هایی ایجاد كند. فراتر از جنسیت، قومیت و مذهب در كشور و به عنوان باشگاه فرهنگی ایرانیان كار كند، كمتر جایی داریم با این گستره فرهنگی شهر و روستا كه بتوانیم به عنوان یك باشگاه فرهنگی ایرانیان با محوریت كتاب عمل كنیم.
وی افزود: نهاد كارهایی خوبی را در این زمینه آغاز كرده و فعالیت ها در حوزه های متنوعی كه بتواند این نهاد را در قالب باشگاه فرهنگی ایرانیان فعال كند انجام شده اما نیاز به ایده های بیشتر و موثرتر است.
صالحی گفت: نهاد كتابخانه ها در عین اینكه یك سازمان كتابخوانی و باشگاه فرهنگی ایرانیان است یك نهاد اجتماعی نیز هست كه با كتاب كارش را پیش می برد.
وی افزود: بحث توسعه انسانی برای همه كشورها مهم است؛ زیرا این نوع توسعه مقدم بر همه توسعه ها و دریچه رشد و توسعه همه جانبه است، بدون این توسعه پیشرفت اتفاق نمی افتد.
وی گفت: اما متغیرهای توسعه انسانی مقولاتی چون مشاركت جمعی است، حسن روابط اجتماعی با همسالان و ناهمسالان ركن توسعه انسانی است و تقویت مهارت های فردی و اجتماعی، مشاركت مدنی و اجتماعی دیگر متغیرهای این توسعه است كه نهاد كتابخانه ها می تواند در تحقق این متغیرها بسیار اثرگذار باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی كه ما هم متاسفانه كم نداریم حتما نهاد می تواند موثر باشد كه اخیرا كارهای خوبی در شهرهای مختلف انجام داده است.
وی به چگونگی مواجهه نهاد با آسیب های اجتماعی اشاره كرد و گفت: این نهاد در سطحی مثل تقویت روابط انسانی با ترویج مطالعه و حضور در كتابخانه ها می تواند موثر باشد و از منظر یك نهاد اجتماعی می تواند به كمك خانواده و مدرسه بیاید.
صالحی اظهار داشت: ما به نهادهای مكمل خانواده نیاز داریم، گسست خانواده جامعه را در معرض فروپاشی قرار می دهد. همچنین گپ و گفت كودك با خانواده و آشتی دادن خانواده و كتابخانه از اقدامات مهمی است كه نهاد می تواند انجام دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گرفتار خاموشی نگران كننده درون خانواده هستیم كه باید با كلمات مفید و خوب پر شود و بخشی از آن از حوزه كتاب بر می خیزد.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به جشنواره كارتن كتاب اشاره كرد و گفت: حوزه كارتن تركیب ظرفیت های هنر و رسانه را دارد، تكاملی كه از لحاظ تعداد و حضور بین المللی در این عرصه داریم قابل توجه است، این فضا به عنوان انفرادی و جمعی می تواند فعال باشد و فعالان با هزینه كم و با خلاقیت می توانند كار كنند، ظرفیت نسبی از لحاظ رقابت و ارزش افزوده به وجود آورده و خوشحالیم امروز به حوزه كتاب هم وارد شده است.
وی افزود: همانگونه كه گرفتار تغذیه فست فودی فیزیكی یا سیری كاذب هستیم، در حوزه خواندن هم گرفتار دانایی فست فودی هستیم؛ سریع، آسان و مضر، به سرعت به نقطه ای رسیده ایم كه بیش از چند خط خواندن را تحمل نمی كنیم و ذهن بیش از چند پاراگراف را تحمل نمی كند، در فضای منطقه ای، ملی و جهانی گرفتار این مخاطره ایم و كارتون یكی از رسانه های هنری موثر برای هشدار دادن این فضاست.
به گزارش ایرنا، چهارمین دوره دوسالانه بین‌المللی كارتون كتاب با موضوعات «كتاب و شهر»، «كتاب و زندگی»، «كتاب و خانواده»، «كتاب و كودك»، «كتاب و كتابخانه»، «كتاب و كتابدار»، «كتاب و رسانه» و «كتاب و آینده یا امید» برگزار شد.
در چهارمین دوره این جشنواره بنا بر انتظار، شاهد حضور هنرمندانی برجسته از 73 كشور جهان بودیم كه بیشترین شركت كنندگان خارجی به ترتیب از كشورهای تركیه 80نفر، اندونزی 54 نفر و چین 39 نفر و برزیل با 31 نفر بوده اند. در مجموع 733 هنرمند در این دوره شركت كرده و دو هزار و 49 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد كه این آثار از 237 هنرمند ایرانی و 496 هنرمند خارجی بود.
بسیاری از چهره های شاخص عرصه كارتون از جمله «میخاییل كنتوریوس» بهترین كاریكاتوریست 2018 اروپا از یونان در این جشنواره شركت كردند. داوری بخش داخلی این دوره از جشنواره را سامان ترابی و علیرضا پاكدل نفرهای اول دو سالانه دوم و سوم و بهمن عبدی و داوری بخش آثار خارجی را «میخائیل زلاتكوفسكی» از روسیه و هیكابی دمیرچی از تركیه برعهده داشتند.
فراهنگ**3009**9157