۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۷:۴۴
کد خبر: 83237452
T T
۰ نفر
استقبال اصناف از نمایشگاه كالای بهاره مشهد متفاوت از پارسال بود

مشهد- ایرنا- نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره در آستانه نوروز در حالی همچون سالهای گذشته در مشهد برپا شد كه استقبال مردم از این رویداد اقتصادی مطلوب بود اما حضور اصناف و فروشندگان در آن رونق همیشگی را نداشت.

نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره طی روزهای 10 تا 17 اسفند جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برپا شد.
افزون بر یك دهه از برپایی نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا با اهدافی همچون تنظیم بازار داخلی، تعدیل قیمت كالاهای ضروری و حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان می گذرد. بخاطر همین سابقه، برگزاری سالانه نمایشگاههایی از این دست به یكی از مطالبات عمومی تبدیل شده و متولیان نیز در پاسخ به خواسته مردم نسبت به برگزاری نمایشگاه و عرضه كالاهای مورد نیاز با قیمت كارشناسی، اقدام می كنند.
برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا یكی از مولفه های ثمربخش در چارچوب طرح تنظیم بازار است كه زمینه دسترسی صنوف به خریدار بیشتر و مردم به كالا با قیمت واقعی را ایجاد می كند لذا امسال نیز در پی گرانی كالاها متاثر از تحریم اقتصادی دشمن و نوسان نرخ ارز، مسئولان برای كاهش فشارها 'اجرای طرح تنظیم بازار' به ویژه در ایام پایانی سال را با شدت و قوت بیشتری دنبال كردند.

* استقبال شهروندان از نمایشگاه مطلوب بود
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا برگزاری نمایشگاه امسال عرضه مستقیم كالای بهاره را مصوبه كمیسیون تنظیم بازار خراسان رضوی و لازم الاجرا ذكر و بیان كرد: با این حال به دلیل مشكلات اقتصادی و افزایش قیمتها امكان تامین هزینه های حضور در نمایشگاه مانند كرایه غرفه و تخفیفات برای بسیاری از صنوف وجود نداشت لذا امسال صنوف در مقایسه با پارسال استقبال كمتری از نمایشگاه داشتند.
محمود بنانژاد افزود: ولی استقبال شهروندان مشهدی از نمایشگاه عرضه مستقیم كالا مطلوب بود كه نشان می دهد برگزاری این رویداد اقتصادی مورد تقاضای بیشتر مردم است.
وی ادامه داد: اقبال مردم نسبت به نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا باعث شده نمایشگاههای مشابه اما غیرمجاز و فاقد مصوبه كمیته تنظیم بازار نیز طی همین ایام در مشهد برپا شوند بطوری كه طی چند روز اخیر چند مورد آنها در این شهر برپا شد.
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: این در حالی است كه نظارتی بر فعالیت نمایشگاههای غیرمجاز عرضه كالا صورت نمی گیرد اما در نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره نه قیمتها كاملا كارشناسی هستند بلكه كیفیت آنها نیز ارزیابی شده و بازرسان بازرگانی و همچنین ماموران تعزیرات حكومتی در تمام اوقات برپایی نمایشگاه حضور داشته و بر روند توزیع كالا نظارت دارند.

* نمایشگاه مولفه موثر بر تنظیم بازار
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالا یكی از مطالبات عمومی مردم است.
علی غفوری مقدم افزود: طی بررسیهای انجام گرفته از وضعیت اقتصادی و نظرخواهی صنوف و كارشناسان، در شرایط كنونی برگزاری نمایشگاه می تواند پاسخگوی نیاز مردم در دسترسی به كالا با قیمت مناسب باشد.
وی میزان رضایت جامعه را از نمایشگاه عرضه مستقیم كالا امری نسبی توصیف و بیان كرد: امسال در نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره مشهد میزان حضور و نوع صنوف مشاركت كننده نسبت به سالهای قبل متفاوت بود بطوری كه صنفهای كفش، آجیل و خشكبار حضور كمتری نسبت به پارسال داشتند اما برخی صنوف دیگر كه پیشتر در نمایشگاه كمتر حضور می یافتند از نمایشگاه امسال استقبال كردند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: قیمت اجناس ارائه شده در نمایشگاه عرضه مستقیم كالا باید كارشناسی شده و كمتر از نرخ بازار باشد. امسال قیمت كالاهایی كه اقبال زیادی برای فروش در نمایشگاه دارند افزایش چشمگیری داشت و این موضوع باعث حضور كمتر فروشندگان اینگونه كالاها در نمایشگاه شد.
وی گفت: برخی كالاهای طرح تنظیم بازار به جز مواد پروتئینی شامل گوشت مرغ و گوشت قرمزهمچون 32 هزار بسته شكر 900 گرمی، 20 تن برنج تایلندی، 60 تن برنج پاكستانی، هزار و 700 حلب روغن و سه هزار شانه تخم مرغ در نمایشگاه عرضه مستقیم كالا مشهد توزیع شد.

* صنوف راضی و ناراضی
بطور معمول در نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره اصنافی همچون عرضه كنندگان آجیل و خشكبار، لوازم آرایشی و بهداشتی، قنادها، فروشندگان كیف و كفش، منسوجات، فرش و موكت و به تعداد محدودی فروشنده لوازم خانگی حضور می یابند.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، شیرینی فروشان، كافه و قنادی مشهد درباره مشاركت اعضای این صنف در نمایشگاه امسال عرضه مستقیم كالای بهاره گفت: واحدهای زیرپوشش این صنف در نمایشگاه شركت كردند اما حضور آنها مانند سالهای گذشته نبود.
محمد فرزانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت مواد اولیه تولید شیرینی مانند شكر، روغن، انواع مغزها، نارگیل و مواد مشابه نسبت به پارسال به میزان 100 تا 300 درصد بیشتر شده و همچنین هزینه های آب، برق، گاز و دستمزد كارگران رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
وی ادامه داد: با این حال قیمت شیرینی برای مصرف كننده در بازار مشهد نسبت به پارسال تنها 50 درصد افزایش و به همان نسبت میزان فروش كاهش قابل ملاحظه یافته است لذا هم اینك هزینه و درآمد قنادان همخوانی ندارد.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، شیرینی فروشان، كافه و قنادی مشهد گفت: قنادها در این شهر به دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید و كاهش فروش نسبت به پارسال، به سود كم قناعت كرده و شیرینیها را به نرخی پایین تر از سود متعارف به خریداران عرضه كرده اند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال واحدهای صنفی این اتحادیه استقبال چندانی از حضور در نمایشگاه كالای بهاره نداشتند بطوری كه تنها 9 واحد صنفی در این رویداد اقتصادی شركت كردند.
محمدجواد فرزانه افزود: اجناسی كه توسط این صنف عرضه می شود یا وارداتی هستند یا منشا تولید آنها وارداتی است لذا در نتیجه افزایش قیمت ارز امسال قیمت اقلام آرایشی و بهداشتی 800 درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است.
وی ادامه داد: در هر دوره های پیشین نمایشگاه عرضه مستقیم كالا 50 تا 60 واحد صنفی زیر پوشش اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد شركت می كردند اما امسال كمبود كالا و هزینه های نمایشگاه مانع حضور قابل توجه آنها در این رویداد اقتصادی شد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد گفت: صاحب واحد صنفی كه در نمایشگاه كالا حضور می یابد باید مازاد جنس مغازه خود را در نمایشگاه عرضه كند و كالایش را 15 درصد كمتر از نرخ بازار بفروشد. امسال نه مغازه داران جنس مازاد داشتند و نه دخل و خرجشان بگونه ای بود كه بتوانند كالای خود را با قیمت كمتر عرضه كنند. همچنین حضور در نمایشگاه هزینه دارد كه امسال فروشندگان لوازم آرایشی قادر به تامین آن نبودند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشكبار مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: امسال صنوف زیر پوشش این اتحادیه مشاركتی ضعیف در نمایشگاه عرضه مستقیم كالا داشتند و تنها 18 واحد صنفی آجیل و خشكبار در نمایشگاه حضور یافتند.
علیرضا ارزانی ممقانی افزود: امسال قیمت انواع آجیل و خشكبار در بازار 200 درصد بیشتر از پارسال و به همان نسبت فروش كمتر شده است و همین رخداد هزینه ها را برای صنوف افزایش داد.
وی ادامه داد: با توجه به ركود حاك بر بازار ناشی از افزایش قیمت آجیل و خشكبار، هزینه های شركت در نمایشگاه عرضه كالای بهاره نیز برای صنوف بسیار زیاد زیرا نرخ كرایه غرفه، هزینه های جانبی و تخفیف 10 تا 15 درصدی در مجموع هزینه شركت در نمایشگاه را برای صنوف افزایش می دهد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشكبار مشهد همچنین گفت: مشاركت كم فروشندگان این صنف در نمایشگاه كالای بهاره امسال بر كیفیت آجیل و خشكبار عرضه شده در این رویداد اقتصادی نیز تاثیر گذاشت. بطور معمول فروشندگان آجیل و خشكبار در جریان رقابت برای جذب مشتری در نمایشگاه تلاش می كنند كیفیت كالای خود را افزایش دهند اما امسال واحدهای صنفی ضعیف به لحاظ عرضه در این مكان حضور یافتند لذا رقابت بر سر كیفیت عرضه محقق نشد.

* 200 پرونده تخلف
رئیس شعبه سیار اداره كل تعزیرات حكومتی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 200 پرونده تخلف تعزیراتی شامل گرانفروشی، تقلب در كسب و درج نكردن قیمت در چارچوب فعالیت نمایشگاه عرضه و فروش كالاهای اساسی در محل نمایشگاه بین المللی مشهد تشكیل شد.
امید جلیلی افزود: شعبه سیار تعزیرات حكومتی به همراه واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد از دهم تا هفدهم اسفند جاری در محل برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم كالا مستقر بود. طی این مدت بازرسی از غرفه های عرضه و فروش كالاهای اساسی صورت گرفت و 200 مورد تخلف به مبلغ 500 میلیون ریال شناسایی شد.

* استقبال 240 هزار نفری از نمایشگاه
مدیر نمایشگاهی شركت نمایشگاه بین المللی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره مشهد از دهم تا هفدهم اسفند جاری در گستره 12 هزار مترمربع برپا شد و صنوف مختلف هزار و 200 غرفه در این فضا برپا كردند.
محمدجواد محبی افزود: كیف و كفش، مواد غذایی، لوازم بهداشتی، منسوجات، كالای خواب، پوشاك، لوازم خانگی، فرش و موكت و برخی اقلام مورد نیاز شب عید در این نمایشگاه با 15 درصد كمتر از نرخ بازار عرضه شد.
وی ادامه داد: در طول برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالا 240 هزار نفر از شهروندان مشهدی حضور یافتند كه استقبال قابل توجهی بود و فقط در آخرین شب برپایی نمایشگاه 50 هزار نفر از آن دیدن كردند.
مدیر نمایشگاهی شركت نمایشگاه بین المللی مشهد به هزینه حضور صنوف در نمایشگاه عرضه مستقیم كالا اشاره و بیان كرد: نرخ كرایه غرفه به صنوف در این نمایشگاه مصوبه كمیته نمایشگاهی و كاملا كارشناسی شده است. صنوفی كه تمایل به حضور در نمایشگاه دارند می بایست هزینه دریافت خدمات از شركت نمایشگاه بین المللی مشهد را بپردازند كه میزان آن كاملا قانونی است.
220 هزار واحد صنفی در استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی فعالیت دارند. 100 هزار واحد از این تعداد در كلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد دایر هستند.
به ازای هر 29 مصرف كننده در خراسان رضوی یك واحد صنفی وجود دارد. جمعیت صنفی خراسان رضوی 9 درصد جمعیت صنفی ایران و سهم صنوف تولیدی آن از بازار كشور 22 درصد است. 165 هزار و 807 واحد صنفی دارای پروانه كسب در بخشهای تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی و در مجموع 220 هزار واحد صنفی در خراسان رضوی فعالیت دارند. 48 درصد از این صنوف توزیعی هستند و فعالیت حدود 17 درصد آنها تولیدی، 16 درصد خدماتی و 18 درصدشان خدمات فنی است. همچنین 513 اتحادیه صنفی در سطح این استان فعالیت می كنند.
7489/1858

سرخط اخبار استان‌ها