عمليات اجرايي 2طرح اقتصادي و خدماتي در بويراحمد آغاز شد

ياسوج- ايرنا- عمليات اجرايي 2طرح اقتصادي و خدماتي شامل احداث طرح گلخانه اي توليد گل رز در زميني به مساحت سه هكتار و كارخانه بازيافت شهر ياسوج و حومه با زيربناي 20 هكتار روز شنبه با حضور معاون پارلماني رئيس جمهوري و جمعي از مسئولان استاني و محلي آغاز شد.

به گزارش ايرنا، استاندار كهگيلويه و بويراحمد در آيين كلنگ زني اين طرح ها گفت: دولت برغم تنگناهاي اقتصادي و كمبود منابع براي كمك به توسعه و رونق توليد و همچنين ايجاد طرح هاي زيربنايي در استان هاي محروم از جمله اين استان اهتمام ويژه اي داشته است.
علي محمد احمدي اظهار داشت: البته به دليل عمق محروميت هاي تاريخي و مشكلات انباشت شده به نظر مي رسد خدمات ارزشمند دولت نيز همچنان براي مردم ملموس و محسوس نيست.
وي تصريح كرد: برخي سياه نمايي و بزرگنمايي ها از مشكلات، نارسايي و كمبودها نيز تا حدود زيادي به اين مهم دامن زده كه بايد مراقب فرصت طلبي دشمنان در اين راستا بود.
وي با اشاره به آغاز عمليات اجرايي 2 طرح اقتصادي و زيربنايي(خدماتي) از سوي جهاد كشاورزي و شهرداري ياسوج نيز گفت: طرح كارخانه بازيافت و دفن پسماند يكي از ضروريات اجتناب ناپذير در استان به ويژه در شهرستان هاي بويراحمد و دنا محسوب مي شود.
احمدي ميزان اعتبار پيش بيني شده براي اجراي طرح كارخانه بازيافت شهر ياسوج را رقمي افزن بر 310 ميليارد ريال ذكر كرد.
وي گفت: مساحت و زيربناي اين سايت نيز بيش از 20 هكتار و ميزان اشتغالزايي مستقيم و غيرمستقيم آن حدود 50 نفر است.
شهردار ياسوج نيز با اشاره به ضرورت احداث اين كارخانه براي صيانت و كاهش معضلات زيست محيطي در پايتخت طبيعت ايران گفت: روزانه افزون بر 200 تن زباله در اين كارخانه بازيافت مي شود.
نسهتن مقدم تصريح كرد: در صورت تامين اعتبار اين طرح ظرف كمتر از يك سال به بهره برداري خواهد رسيد.
وي همچنين بر ضرورت تفكيك زباله از مبدا تاكيد كرد و خواستار فرهنگ سازي بيشتر مردم از سوي رسانه ها در اين راستا شد.
مقدم به طبيعت بكر سرشار و ظرفيت هاي قابل توجه گردشگري در كهگيلويه و بويراحمد و شهر زيباي ياسوج اشاره كرد و گفت: اين ظرفيت ها امروز در اثر برخي سوء مديريت ها، سهل انگاري و كمبود منابع در خطر نابودي هستند.
شهردار ياسوج اظهار داشت: هجوم بي رويه جمعيت به سمت شهر ياسوج در يك دهه اخير سبب بروز بسياري از مشكلات ساختاري و زيرساختي در حوزه هاي مختلف شده است.
وي با بيان اينكه شهر ياسوج امروزه در زمره مهاجر پذيرترين شهرهاي ايران قرار دارد، گفت: بر اساس بررسي هاي اوليه جمعيت حاشيه نشين در دو منطقه سررود شمالي و جنوبي شهر ياسوج بيش از 78 هزار نفر است.
آمارها نشان مي دهد كه بيشترين مهاجرت هاي بي رويه روستايي از ساير نقاط استان به همين مناطق بوده است تا جايي كه ميزان رشد جمعيت در مدت پنج سال از 85 تا سال 92 در منطقه سرآبتاوه حدود 30 درصد بوده است.
جمعيت فعلي روستاي سرآبتاوه بر اساس آمار خانه هاي بهداشت اكنون بيش از 16هزار نفر است.
نرخ رشد جمعيت در روستاي سروك اكنون 8/6 درصد با جمعيت حدود چهار هزار و 415 نفر است كه ظرف دو سال آينده نرخ رشد در اين منطقه به 10 درصد نيز مي رسد.
جمعيت فعلي مناطق مهريان، بلهزار و مادوان نيز افزون بر38 هزار نفر اعلام شده است.
بيش از 30درصد جمعيت حدود 243 هزار نفري شهرستان بويراحمد در حريم شهر ياسوج واقع شده است.
كل مساحت و محدوده شهر ياسوج نيز هفت هزار و 782 هكتار است.

** آغاز عمليات اجرايي طرح گلخانه اي در روستاي نرگاه بويراحمد
استاندار كهگيلويه وبويراحمد همچنين ميزان سرمايه گذاري براي اجراي طرح گلخانه اي توليد گل رز در روستاي نرگاه بويراحمد را رقمي افزون بر 150 ميليارد ريال ذكر كرد.
احمدي ابراز داشت: حدود 80 درصد اين ميزان سرمايه گذاري در قالب تسهيلات بانكي و از محل اعتبارات اشتغال توسعه روستايي در استان بوده است.
احمدي ميزان اشتغالزايي مستقيم اين طرح را 25 نفر و ظرفيت توليدي آن را نيز افزون بر 2 ميليون و 500 هزار شاخه گل شاخه بريده عنوان كرد.
وي تصريح كرد: بر اساس اعلام سازمان جهاد كشورزي با بهره برداري از اين طرح ميزان توليد گل رز شاخه بريده در سطح استان به بيش از 22 ميليون شاخه گل مي رسد.
3016/1662