۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 83237072
T T
۰ نفر
آثار باستاني اسپانيا در ايران به نمايش گذاشته مي‌ شوند

مادريد- ايرنا- موزه باستان شناسي‌ شهر آليكانته واقع در شرق اسپانيا، مجموعه اي از گنجينه آثار باستاني خود را در موزه ملي‌ تهران به نمايش خواهد گذاشت.

به گزارش روز شنبه ايرنا، موزه باستان شناسي‌ آليكانته در اين رابطه در حال آماده سازي نمايشگاه بزرگي‌ با حدود 300 قطعه اشيا باستاني است تا كه آنها را در بين ماه هاي سپتامبر 2019 و مارس 2020 (مهر تا اسفند 98)، در ايران به نمايش بگذارد.
«خوزه آلبرتو كورتس» مدير بنياد موزه باستان شناسي‌ آليكانته ضمن اعلام اين خبر، اشاره كرد كه اين نمايشگاه با دولت ايران توافق شده و نام آن 'آليكانته؛ گنجينه هاي موزه باستان شناسي' خواهد بود.
وي تصريح كرد كه اين نمايشگاه، داد و ستدي از نمايشگاه ماقبل آن كه از روز پنجشنبه 23 اسفند با 195 قطعه آثار بسيار ارزشمند و تاريخي موزه ايران از جمله 20 قطعه طلا، يك ماكت از كتيبه هاي سربازان دوره داريوش اول به همراه دو مجسمه در موزه باستان شناسي‌ آليكانته افتتاح خواهد شد، مي‌ باشد.
كورتس گفت: اين يك ماجراجويي و يك چالش بلندپروازانه در يك پروژه همكاري بين المللي فرهنگي‌ است كه به توسعه موزه باستان شناسي‌ در خارج از مرزهايمان كمك خواهد كرد.
موزه باستان شناسي‌ آليكانته كه در سال 2004 به عنوان بهترين موزه اروپا انتخاب شد، حدود 300 قطعه از دوران ماقبل تاريخ تا عصر مدرن (قرن نوزدهم)، كه به غير سه قطعه بدلي، بقيه اصل مي‌ باشند را به تهران انتقال خواهد داد.
اين قطعات اصل، بخشي از مجموعه عصر برنز ، فنيقي ها و دنياي ايبري مخصوصا سراميك و مجسمه ها هستند. همچنين قطعات برجسته اي از دوره رومي ها و ويسگوتيك ها افزون بر مجموعه اي از آثار اسلامي نظير سراميك با نقوش اسلامي يا برنز هاي شرقي‌ به موزه تهران انتقال مي‌ يابند.
به گفته كورتس، در تهران همچنين مي‌ شود از آثاري از موزه اسپانيايي متعلق به قرون وسطي نظير كوزه، ظروف و ابزار حمل و نقل دريايي افزون بر آثاري از قرون وسطي با نفوذ شرقي‌ و سفال هاي ايتاليايي لذت برد.

اروپام *1*491**2040