۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۰۱
کد خبر: 83236886
T T
۰ نفر
حذف واسطه ها، مدیریت قیمت و كیفیت گوشت مرغ را به همراه دارد

سمنان- ایرنا- وزیر جهاد كشاورزی گفت: زمینه توسعه و تقویت صنعت تولید مرغ در كشور، با حذف بسیاری از واسطه ها محقق می شود و این مساله مدیریت قیمت و كیفیت را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در حاشیه آیین افتتاح كشتارگاه صنعتی طیور در شهرستان گرمسار در جمع خبرنگاران سمنان بر حذف واسطه‌ ها در این صنعت تاكید كرد و گفت: مدیریت قیمت، كیفیت و بهره‌ وری در صنعت مرغ با حذف واسطه ها محقق می شود.
وی با اشاره به اینكه صنعت مرغداری كشور بعد از انقلاب روز به روز در حال پیشرفت است گفت: روزهای نخست انقلاب وضعیت تولید مرغ در كشور 160 هزار تن بود در حالی كه امروز ظرفیت تولید به 3 میلیون تن در سال می رسد و هم اكنون تولید 2 میلیون و 300 هزار تا 2 میلیون و 400 هزار تن را در كشور شاهد هستیم.
حجتی با اشاره به اینكه زنجیره تولید مرغ، از ابتدا تا انتها در كشور وجود دارد گفت: به منظور تولید مرغ سرمایه ‌گذاری‌ های مناسبی انجام شده است اما در مدیریت زنجیره هنوز كامل نیستیم.
وی بیان كرد: مدیریت خط تولید به ‌صورت واحد، هنوز عملی نشده است و تنها 30 درصد تولید مرغ كشور، در زنجیره ‌ها صورت می ‌گیرد كه نیاز به توسعه دارد.
وزیر جهادكشاورزی افزود: هم اكنون در زمینه بهره وری، برخی زنجیره واحدهای تولیدی و ضریب تبدیل 1.6 كیلوگرم به ازای تولید یك كیلوگرم گوشت مرغ است كه متوسط آن 2 كیلوگرم است.
وی ادامه داد: این امر نشان دهنده این است كه در این بخش فوق ‌العاده با بهره ‌وری خوب حركت شده است.
وی بهره ‌وری نسبت به سال‌ های گذشته را مناسب ارزیابی كرد و افزود: حدود 270 كشتارگاه طیور و ماكیان در كشور وجود دارد كه 64 واحد آن، كشتارگاه ‌های مدرن هستند.
حجتی ادامه داد: این 64 كشتارگاه دارای خط 2 تولید مرغ و خدمات تكمیلی و منطبق بر استانداردهای بین ‌المللی هستند.
وی با تاكید بر اینكه تولیدات این كشتارگاه ها قابلیت صادرات به اغلب كشورهای دنیا را دارند، بیان كرد: پیش سردكن، آب چكان و تمیز و آماده طبخ كردن مرغ از جمله مشخصه های خط 2 است كه در این زمینه این كشتارگاه ها، سرمایه‌گذاری خوبی را داشته اند.
وزیر جهاد كشاورزی افزود: در مدیریت ابتدا تا انتها در صنعت مرغ مشكل داریم و این هم با توسعه زنجیره ‌ها آرام آرام رفع خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در سفر یك روزه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به استان سمنان بزرگترین واحد فلزات غیردولتی كشور در شهرك صنعتی فجر 2 شهرستان آرادان و كشتارگاه صنعتی طیور در شهرك صنعتی اِیوانَكِی شهرستان گرمسار به بهره برداری رسید.
برای ساخت كشتارگاه صنعتی طیور، 220 میلیارد ریال سرمایه ثابت و خرید ماشین آلات خارجی 50 میلیارد ریال و برای خرید ماشین آلات خارجی 10 میلیون و 200 هزار یورو هزینه شده است.
این واحد صنعتی در 20 هزار متر مربع زمین و هفت هزار متر مساحت كشتارگاهی ساخته شده كه با افتتاح این طرح برای 70 نفر شغل ایجاد شده است.
برای ساخت این كشتارگاه 50 میلیارد ریال از محل اشتغال روستایی و 30 میلیارد از محل تسهیلات رونق تولید پرداخت شده است.
گرمسار غربی ترین شهرستان استان سمنان و دارای وسعت پنج هزار و 182 كیلومتر مربع و جمعیتی حدود 70 هزار نفر است، این شهرستان از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به شهرستان آرادان و از جنوب به كویر مركزی محدود می شود و در 110 كیلومتری غرب مركز استان سمنان واقع است.
از مجموع 2 هزار و 10 واحد تولیدی فعال در استان سمنان 40 درصد در شهرستان های گرمسار و آرادان مستقر است.
شهرستان آرادان با دستكم 15 هزار نفر جمعیت در غرب استان سمنان قرار دارد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در چهارم شهریور 1395 به مناسبت گرامیداشت هفته دولت به منظور افتتاح چند طرح صنعتی به استان سمنان سفر كرده بود.
7342م/7379/7408