۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83233871
T T
۰ نفر

ایران رتبه ششم تولید قارچ خوراكی در جهان را داراست

۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83233871
ایران رتبه ششم تولید قارچ خوراكی در جهان را داراست

تهران - ایرنا - رییس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراكی ایران گفت: ایران با تولید سالانه حدود 150 هزار تن قارچ خوراكی، از نظر حجم تولید مقام ششم تولید قارچ جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت جهاد كشاورزی، محمد حسن افشار امروز در دومین همایش هم اندیشی پرورش دهندگان قارچ خوراكی و برخی مسئولان معاونت امور باغبانی از راه اندازی صندوقی به منظور جمع آوری و خرید قارچ مازاد بر تقاضای روز در كشور خبر داد و افزود: محصول خریداری شده، فرآوری و از چرخه مصرف آنی خارج می شود.
وی هدف از تشكیل این صندوق را تنظیم بازار قارچ خوراكی، تثبیت قیمت و جلوگیری از ضایعات و ضرر و زیان تولید كنندگان بیان كرد و اظهارداشت: این صندوق با یك میلیارد تومان سرمایه اولیه برای تنظیم بازار توسط انجمن تشكیل شده است.
به گفته این مقام مسئول، چنانچه قارچ خوراكی، بازار ثابت داشته باشد، تولید كنندگان كمپوست هم ثبات تولید خواهند داشت.
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراكی ایران برصادرات قارچ خوراكی تاكید كرد و اظهار داشت: امسال با واقعی شدن قیمت ارز، صادرات این محصول رونق پیدا كرد و اكنون بطور متوسط ماهانه 170 تن صادرات قارچ خوراكی انجام می شود.
وی گفت: هفت درصد مجموع صادرات این بخش به عراق و بقیه به كشورهای امارات، كویت، قطر، آذربایجان و تركمنستان با قیمتی حدود هر كیلوگرم 1.8 دلار صورت می گیرد و این در حالی است كه قیمت جهانی هر كیلو گرم از این محصول 2.5 دلار است.
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراكی ایران افزود: بروز برخی مشكلات موجب شد تا صادرات به عراق گاهی متوقف و در چنین شرایطی این محصول به بازار تهران سرازیر و موجب افت قیمت می شود.
افشار اضافه كرد: امسال چهار تن قارچ خوراكی از ایران به فرانسه صادر شد و با توجه به متوسط قیمت صادرات در اروپا، رقابت برای تولید كنندگان كشورمان در اروپا مشكل است و بنابراین باید در بازار روسیه فعالیت شود.
وی ارتقای دانش فنی پرورش دهندگان قارچ از طریق برگزاری دوره های آموزشی، استفاده از روش های نوین كنترل كیفیت، ایجاد زمینه های صادرات و بررسی مشكلات و نیازها را از وظایف این انجمن برشمرد و گفت: واحدهای تولید قارچ باید تخصصی ارزیابی شوند، بنابراین با همكاری وزارت جهاد كشاورزی واحد های تخصصی تفكیك و برای هر یك از رشته های تخصصی دستوالعمل هایی تدوین شده است.

**خرید قارچ به نرخ تنظیم بازار از تولید كنندگان
مهدی رجبی رئیس امنای تنظیم بازار قارچ كشور و عضو هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراكی در این همایش گفت: قارچ مازاد با كیفیت به شكل سبدی از 10 اسفند تا 15 فروردین ماه به منظور حفظ و تنظیم بازار ایام عید از محل صندوق امنای تنظیم بازار انجمن پرورش دهندگان قارچ ایران خریداری می شود.
وی افزود: قارچ های مازاد پس از تعیین كیفیت، در سه نقطه كشور در جنوب و مركز كشور و در تهران خریداری و جمع آوری می شود و در روند فرآوری قرار می گیرد.
به گفته این فعال صنفی، راه اندازی صندوق یاد شده توسط تولید كنندگان كمپوست، در 6 ماهه گذشته یك میلیارد و 500 میلیون تومان از این محصول با میانگین قیمت هر كیلو گرم هفت هزار و 200 تومان خریداری شده است.
رجبی تصریح كرد: هیات امنای تنظیم بازار انجمن پرورش دهندگان قارچ ایران به منظور كمك به تشكیل زنجیره تولید در این حوزه تلاش می كند كه به بازار صادراتی ورود پیدا كند.
وی گفت: تلاش می شود تا به صادر كنندگان قارچ خوراكی، یارانه اختصاص پیدا كند و تا صدور این محصول از فصل محوری خارج شود و بتوان كل سال صادرات داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، براساس مصوبه هشتم مردادماه 1397 كمیسیون اصلی اقتصادی هیات دولت، فعالیت تولید بستر كشت قارچ های خوراكی (كمپوست) به عنوان مصادیق فعالیت های كشاورزی مورد تایید قرار گرفت و براساس ماده 81 قانون مالیات های مستقیم از پرداخت مالیات معاف شد.
اكنون سالانه 150 هزار تن قارچ خوراكی توسط 900 واحد بهره برداری دارای مجوز با اشتغالزایی بیش از 10 هزار نفر تولید می شود، سال 96 بیش از سه هزار و 600 تن قارچ خوراكی به خارج از كشور صادر شد.
سرانه مصرف قارچ در ایران بین یك تا 1.2 كیلوگرم است، در حالی كه در كشورهای اروپایی چهار كیلوگرم و در دنیا متوسط 2 كیلوگرم مصرف می شود.
امروز در جهان بیش از ۲۰ گونه قارچ به روش تجاری پرورش داده می‌شود كه كشورهای چین، آمریكا، هلند، فرانسه و لهستان پنج كشور برتر تولیدكنندهٔ قارچ خوراكی محسوب می شوند.
طبق آخرین آمار سال گذشته به دلیل افزایش میزان بارندگی ها و رویش قارچ های سمی بیش از یك هزار نفر در پنج استان‌ غربی كشور به دلیل مصرف قارچ سمی مسموم و راهی بیمارستان شدند كه بیش از 15 نفر آنان جان باختند و اكنون 50 گونه قارچ سمی در ایران رشد می كنند كه چهار گونه آن مرگبار است.
بررسی نمونه قارچ‌های مصرفی مربوط به بیماران مسموم نشان می دهد یك نوع از آنها، قارچ سمی و كشنده با عوارض كبدی Lepiota brunneioncarnata بود.
علاوه براین 2 نوع قارچ سمی و غیركشنده Hypholoma fascicalare و Coprinopsis atram entaria نیز موجب مسمومیت افراد شد.
نخستین نمونه این قارچ ها از كرمانشاه و آخرین آنها از كهگیلویه و بویراحمد جمع آوری شد.
سال 1385 نیز با طغیان رویش قارچ های سمی در برخی نقاط كشور روبرو شدیم و حدود 600 نفر از هموطنان راهی بیمارستان شدند.
كارشناسان معتقدند: تفاوت بین قارچ های سمی و خوراكی به راحتی مشخص نیست و تفاوت آنها برای یك قارچ شناس هم براحتی قابل تشخیص نیست.
اقتصام**9186 **1559
۰ نفر