۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۱۲
کد خبر: 83231347
T T
۰ نفر

روسیه پرونده اسكریپال را فاقد مدارك معتبر دانست

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۱۲
کد خبر: 83231347
روسیه پرونده اسكریپال را فاقد مدارك معتبر دانست

نیویورك- ایرنا- معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد ادعاهای انگلیس درباره حادثه مسمومیت شیمیایی سرگئی اسكریپال را فاقد مدارك معتبر و تایید ناشدنی دانست و گفت پس از یكسال هنوز نمی دانند چه كسی، چرا و چگونه این كار را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دمیتری پولیانسكی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت یكمین سالگرد حادثه سالزبری كه در خاك انگلیس علیه افسر پیشین سرویس جاسوسی روسیه اتفاق افتاده بود، این مطلب را مطرح كرد.
وی افزود: ما تعداد زیادی موضوعات غیرقابل تایید و بی اعتبار داریم. آن چه بیشترین اهمیت را دارد این است كه بعد از یكسال هنوز مشخص نشده است كه چه كسی،چرا و چگونه این كار را انجام داده است.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: تمام تلاش های ما برای همكاری با انگلیس به طور كلی رد شده است، آنها نمی خواهند كه گوش دهند. آنها تنها انتظار دارند گفته شود شخص رئیس جمهوری پوتین این كار را انجام داده یا او كنترل خود را بر روی كسانی كه این كار را كرده اند، از دست داده است.
پولیانسكی اضافه كرد: از نظر انگلیس تنها اینها می تواند روی میز باشد و مابقی مردود است. نگران كننده تر از هر چیزی این است كه ما هیچ اطلاعاتی درباره اسكریپال نداریم. آنها كجا هستند؟ تنها چیزی كه ما دیده ایم یك فیلم ویدئویی كه رویترز منتشر كرده است، دختر سرگئی متنی از پیش نوشته شده را خواند و كاملا مشخص بود كه از یك متن ترجمه شده از انگلیسی است.
وی تصریح كرد: این متن از سوی یك نویسنده انگلیسی الاصل نوشته شده بود. این سوالی است كه ما داریم، برای او چه اتفاقی افتاده است؟ آیا او و پدرش زنده هستند؟ هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداریم.
سفیر روسیه در سازمان ملل متحد با بیان اینكه هیچ اطلاعاتی درباره بازداشت اجباری یا حتی ربایش این دو تبعه روسی در اختیار نداریم، گفت: همانگونه كه می دانید هر دوی آنها گذرنامه روسی داشته اند.
پولیانسكی افزود: آنچه كه می توانیم بگوییم این است كه این مساله به هیچ وجه بین المللی نیست و شواهد مورد نیاز برای سازوكار های تایید شده تحت قوانین بین المللی را ندارد.
وی با بیان اینكه انگلیس تنها به كلماتی همچون احتمالا، به احتمال زیاد، شاید اكتفا كرده است، ادامه داد: هیچ شاهدی ارائه نشده است. این بسیار مهم است كه بدانید اعمال تحریم ها بدون بررسی های كارشناسانه تنها برای بدنام كردن بین المللی انجام شد.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد اضافه كرد: پیامد مستقیم آن بدترین كار كشورهای غربی در اخراج دیپلمات های همكار ما از هر دو طرف بود. این اقدام تنها برای نشان دادن همبستگی میان غربی ها بود كه بدون هیچ مدرك قابل ملاحظه ای انجام شد.
پولیانسكی با اشاره به ابراز نگرانی معاون وزیر خارجه لهستان كه متعاقب تلاش انگلیس برای همراهی آنها انجام شد، اظهار كرد: این روشنگر آن است كه هر گام از این الگوی رفتاری مورد سوال ما است اما تنها این حس قوی وجود دارد كه روسیه این كار را انجام داده است.
وی بار دیگر تاكید كرد كه بعد از یكسال هنوز اطلاعاتی از این پرونده كه انگلیس برای ایجاد كمپین ضد روسی ایجاد كرد، ارائه نشده است.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد تصریح كرد: متهم كردن كشورهای دیگر برای جرایم دروغین یك سابقه تاریخی دارد بدون اینكه بتوانند یك شاهد معتبر را به افكار عمومی ارائه دهند.
اروپام*1429