۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۹
کد خبر: 83231156
T T
۰ نفر
ناآرامي هاي شبانه در شهر گرونوبل فرانسه همچنان ادامه دارد

تهران - ايرنا - تعقيب و گريز دو جوان فرانسوي توسط پليس اين كشور كه به مرگ آنها منجر شد، خشم و عصبانيت ساكنان شهر گرونوبل را به همراه داشته است.

به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه لوموند، شهر گرونوبل فرانسه شب گذشته براي دومين شب پياپي صحنه درگيري شهروندان اين شهر با پليس فرانسه بود.
بعد از درگيري هاي شبانه شنبه شب، شب گذشته نيز صدها تن از ساكنان شهر گرونوبل به خيابان ها آمدند و به زد و خورد با پليس پرداختند.
معترضان به عملكرد خودسرانه پليس فرانسه، علاوه بر زد و خورد با پليس، دهها خودرو را به آتش كشاندند و اين خشونت ها تا پاسي از شب نيز ادامه داشت.
اعتراض هاي شهر گرونوبل فرانسه به دنبال كشته شدن دو جوان 17 و 19 ساله انجام شد كه در حادثه تصادف با خودروي پليس جان خود را از دست دادند.
پليس فرانسه در حال تعقيب اين دو جوان موتور سوار بود كه اين حادثه روي داد و دو جوان فرانسوي بلافاصله جان باختند.
دادستاني شهر گرونوبل فرانسه كشته شدن اين دو جوان را 'حادثه' ناميد در حالي كه معترضان معتقدند اين حكم از اساس مشكل دارد و دستگاه قضايي بايد با دو پليس متخلف برخورد قضايي كند.
پليس فرانسه طي ماه‌هاي اخير خشونت‌هاي قابل ملاحظه‌اي را در قبال شهروندان فرانسوي اعمال كرده كه طي ماه‌هاي اخير، منجر به انتقادهاي شديد از نحوه عملكرد آنها شده است.
خشونت هاي دو شب گذشته در شهر گرونوبل فرانسه در حاليست كه برخي از شهرهاي اين كشور همچنان صحنه تظاهرات گسترده جليقه زردها عليه دولت اين كشور است.
در شهر تولوز نيز روز شبنه، فيلمي در فضاي مجازي از سوي كاربران منتشر شده كه در آن خشونت شديد پليس در برخورد با يك فرد معلول در تظاهرات جليقه زردها در اين شهر نشان داده مي شود.
در اين فيلم يكي از نيروهاي پليس به فرد معترض ميانسال و معلولي كه بر روي صندلي چرخدار نشسته هجوم مي آورد و ماسك او مي گيرد.
در اين فيلم نشان داده شده كه اين فرد معترض در اعتراض به اين كار و گرفتن ماسك خود به طرف نيروي پليس مي رود كه با برخورد شديدتر مواجه و پليس با گاز اشك آور به او حمله ور مي شود.
اين برخورد در جريان شانزدهمين شنبه اعتراض هاي مردمي موسوم به جليقه زردها به سياست هاي اقتصادي دولت رخ داد و موجي از اعتراض ها را بدنبال داشته است.
اين برخورد در حالي صورت گرفته كه شنبه شب وزير كشور فرانسه تاكيد كرد، هيچگونه خشونتي از جانب پليس و معترضان، قابل توجيه و پذيرفتني نيست و با آن برخورد خواهد شد.
39 هزار نيروهاي پليس فرانسه براي مقابله به هفته شانزدهم تظاهرات ضد دولتي بسيج شده بودند.
اعتراض جليقه زردها كه از 17 نوامبر سال 2018 آغاز شد.
اروپام**9041** 1546
۰ نفر