۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۱۷
کد خبر: 83230968
T T
۰ نفر
پارك جنگلی سرخه حصار به شهرداری تهران واگذار می شود

تهران- ایرنا- سرپرست اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی، مدیریت و اداره پارك جنگلی سرخه حصار در شمال شرقی تهران به شهرداری تهران واگذار می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد طاهری روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: سند مالكیت پارك جنگلی سرخه حصار در منطقه 13 به نام دولت است اما طبق قانون ماده 3 مدیریت و كاربری این پارك جنگلی به شهرداری تهران واگذار می شود.
وی ادامه داد: 18 اسفند در مراسمی ماه پارك جنگلی سرخه حصار با حضور استاندار تهران و مدیران شهرداری برای استفاده شهروندان در اختیار شهرداری تهران قرار می گیرد.
سرپرست اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینكه هفته منابع طبیعی در روزهای 12 تا 21 اسفندماه با اجرای 77 ویژه برنامه در استان تهران برگزار می شود گفت: غرس نهال و درختكاری توسط دانشجویان، روحانیون، اقلیت های مذهبی و سایر اقشار مردم، برگزاری میز خدمت در ایستگاه مترو میدان ولیعصر (عج) و مصلای نماز جمعه امام خمینی (ره) تهران و همچنین افتتاح پارك روستایی و افتتاح دفتر نمایندگی منابع طبیعی در شهرستان رباط كریم از مهمترین برنامه های این هفته است.

** 54 هزار هكتار اراضی جنگلی در استان تهران وجود دارد
طاهری با بیان اینكه استان تهران 54 هزار هكتار اراضی جنگلی دارد گفت: مساحت استان تهران یك میلیون و 367 هزار هكتار است كه 919 هزار هكتار اراضی مرتعی و 54 هزار هكتار اراضی جنگلی و همچنین 105 هزار هكتار اراضی بیابانی و مابقی مسكونی و كشاورزی است.
وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت توسعه كمربند فضای سبز در استان تهران نیز گفت: میزان تعهد جنگل‌كاری در سال 97، یك هزار و 500 هكتار بوده كه بیش از میزان تعهد یعنی یك هزار و 640 هكتار محقق شده و همچنین 423 هكتار بیابان‌زدایی، سه هزار و 16 هكتار بهبود و اصلاح پیش‌بینی شده كه بر این اساس در مجموع پنج هزار و 79 هكتار تا پایان فروردین‌ماه به فضای سبز استان افزوده می‌شود.
سرپرست اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران خاطرنشان كرد: در زمینه تثبیت مالكیت اراضی ملی اخذ سند دفترچه‌ای قدیمی در 985 هزار هكتار یعنی 93 درصد اراضی ملی استان انجام شده كه اخیرا بخشنامه‌ای مبنی بر صدور سند تك‌برگی و همچنین اصلاح هندسی، نقشه‌برداری جدید و غیره در قالب طرح كاداستر باید انجام شود.
وی با بیان اینكه 167 هزار هكتار صدور سند تك‌برگی برای سال جدید و 250 هزار هكتار اصلاح كاداستر پیش‌بینی شده تاكید كرد: تا پایان تیرماه سال آینده این میزان سند تك‌برگی و كاداستر اجرایی می‌شود.
به گفته طاهری، در حوزه آبخیزداری بخش اعظم كنترل سیل به وسیله اقدامات آبخیزداری مهار می‌شود كه 16 میلیارد تومان سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی برای این بخش در نظر گرفته شده كه تاكنون 12.5 میلیارد تومان برای بخش آبخیزداری هزینه شده است.
وی یادآور شد: 16 پروژه آبخیزداری در سطح استان تهران در نظر گرفته شده كه 12 پروژه در هفته منابع طبیعی با اعتبار 8.5 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
طاهری تاكید كرد: با افتتاح این پروژه ها براساس برآورد كارشناسان 400 هزار مترمكعب كنترل رسوب برای جلوگیری افزایش رسوب به سدها بوده ضمن اینكه یك میلیون مترمكعب نیز استحصال پخش سیلاب وجود دارد كه سفره‌های زیرزمینی پایین دست را تغذیه می‌كند.

** 55 هكتار از اراضی ملی رفع تصرف شد
سرپرست اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در ادامه با اشاره به اقدامات فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران گفت: امسال 55 هكتار از منابع طبیعی رفع تصرف و از 488 هكتار از اراضی در حال كاربری جلوگیری شده است.
تهرام/7243//1348
۰ نفر