۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰
کد خبر: 83230840
T T
۰ نفر
ایران صاحب بزرگترین بانك خون بند ناف خاورمیانه است

ساوه - ایرنا - مدیرعامل شركت فناوری بن یاخته‌های رویان وابسته به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت: بزرگترین بانك خون بند ناف در خاورمیانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است كه تاكنون افزون بر 105 هزار نمونه گیری عمومی و 15 هزار نمونه گیری خصوصی را محقق كرده است.

به گزارش ایرنا،‌ دكتر «مرتضی ضرابی» روز دوشنبه در آیین رونمایی از دفتر بانك خون بند ناف شهرستان ساوه در مركز جهاد دانشگاهی افزود: دفاتر بانك خون بند ناف شهرستانی از جمله دفتر ساوه تنها فعالیت های اطلاع رسانی، جمع آوری و ارسال خون بند ناف به تهران را انجام می دهند.
ضرابی افزود: كار ذخیره سازی خون بند ناف به شكل متمركز فقط در تهران انجام می شود و تاكنون نیز 110 هزار نمونه خون بند ناف در كشور ذخیره سازی شده كه بزرگترین ظرفیت در منطقه خاورمیانه است.
وی پیش بینی كرد كه در سال آینده، 20 هزار نمونه به حجم ذخایر خون بند ناف كشور اضافه شود.
به گفته این مسئول، علاوه بر صدور دانش فنی، صادرات سلول های بنیادی مشتق از خون بند ناف از اهداف عمده مركز رویان كشور است كه می تواند ارزآوری قابل توجهی به همراه داشته باشد.
مدیرعامل شركت فناوری بن یاخته‌های رویان وابسته به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی اظهار داشت: در مجموع نزدیك به 400 بیمارستان و یك هزار و 500 پزشك در سراسر كشور با این مركز در زمینه جمع آوری خون بند ناف همكاری دارند.
دكتر ضرابی گفت: پژوهشگاه رویان در زمینه ذخیره سازی سلول های بنیادی خون محیطی هم به مراكز مختلف كشور خدمات ارائه می كند.
وی توضیح داد: خون محیطی بیشتر مورد نیاز مراكز پیوند برای بیماران سرطانی و بیمارانی كه نیاز به پیوند اتولوگ یا نیاز به پیوند از افراد دیگر دارند، مربوط است و بانك خون رویان تنها مركز در كشور است كه این خدمات را به بیماران سرطانی ارائه می كند.
وی گفت: در سطح دنیا حدود 400 بانك خون بند ناف وجود دارد كه حجم ذخیره سازی این مراكز پنج میلیون نمونه است و 40 هزار پیوند نیز با استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف انجام شده است.
به گفته دكتر ضرابی در ایران نیز 30 پیوند برای بیماری های خونی با استفاده از خون بندناف تاكنون انجام شده است.
وی گفت: بزرگترین طرح كار آزمایی بالینی برای بیماران فلج مغزی نیز توسط پژوهشگاه رویان در كشور آغاز شده است و سال آینده به بیمارانی كه دچار فلج مغزی هستن،د خدمات سلول درمانی ارائه می شود.
مدیرعامل شركت فناوری بن یاخته‌های رویان وابسته به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی اظهار داشت: با توجه به درخواست هایی كه در زمینه خدمات سلول های بنیادی بازارهای هدف از جمله كشورهای همسایه دریافت شده، در حال بررسی و امكان سنجی برای انتقال این دانش هستیم.
وی در زمینه فعالیت های برون مرزی در حوزه خون بند ناف،‌ گفت: اكنون 2 دفتر در كشور عمان و همچنین شهر اربیل مركز اقلیم كردستان عراق تاسیس شده كه تاكنون 40 نمونه خون بند ناف از این مراكز به درون كشور وارد و ذخیره سازی شده است.
دكتر ضرابی گفت: برای راه اندازی بانك خون بند ناف، هر كشوری كه تمایل داشته باشد، سرمایه گذار را معرفی می كند و دانش فنی به آن كشور انتقال می یابد.
معاون استاندار مركزی و فرماندار ساوه نیز،‌ گفت: ایجاد دفتر اطلاع رسانی و دریافت خون بند ناف در شهرستان ساوه یكی از خدمات ماندگار است كه می تواند منشاء سلامتی بسیاری از بیماران صعب العلاج باشد.
«علی میرزائی» اظهار داشت: با سلول های بنیادی و تولید علم برتر، بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای مداوای بیماران خود، دیگر نیازی به تحمل رنج سفر خارج از كشور و هزینه های سنگین را ندارند.
وی گفت: در جهاد دانشگاهی پژوهش ها به صورت مساله محور انجام می شود و در زمینه خون بند ناف كه ماده ای با ارزش و حیاتی است نیز تلاش های زیادی صورت گرفته به طوری كه اكنون ایران یكی از كشورهای مترقی در این زمینه محسوب می شود.
فرماندار ساوه گفت: وجود دفتر بانك خون بند ناف برای شهرستان ساوه یك فرصت است و ما نیز همه ظرفیت ها را برای همكاری در اختیار جهاد دانشگاهی قرار خواهیم داد.
میرزائی از رسانه های گروهی درخواست كرد كه با اطلاع رسانی وسیع و آگاهی دادن به مردم در خصوص فعالیت این مركز و نیز تبیین نقش موثر سلول های بنیادی در درمان بیماری های های صعب العلاج، شهروندان را متوجه اهمیت آن كنند.
فرماندار ساوه با اشاره به خدمات ماندگار دانشمندان اهل استان مركزی از جمله دكتر «سعید كاظمی آشتیانی» در توسعه پژوهشكده رویان،‌ گفت: باید دانشمندان و اندیشمندان كشور كه منشا آثاری گران بها به خصوص در حوزه بانك خون و سلول های بنیادی هستند، را تكریم كرد زیرا سلول های بنیادی می تواند یك انقلاب علمی و پزشكی در كشور ایجاد كند.
شهرستان ساوه با 285 هزار نفر جمعیت پس از اراك بزرگترین مركز جمعیتی استان مركزی محسوب می شود.
9921/6539/3075
۰ نفر