۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83230812
T T
۰ نفر
مشكلات اقتصادی و گرانی كالاها مهم ترین محور تذكرهای نمایندگان

تهران- ایرنا- مشكلات اقتصادی، گرانی كالاها و ضرورت برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس، انتقال آب دریای خزر، اجرای كامل قانون منع به كارگیری بازنشستگان، تاخیر بدهی تامین اجتماعی به بخش سلامت مهم ترین محور تذكرهای امروز - دوشنبه - نمایندگان به مسئولان اجرایی كشور بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز در جلسه علنی امروز مجلس در تذكری شفاهی به مشكلات اقتصادی و معیشتی مردم اشاره كرد و گفت: نمایندگان مجلس امیدی به حل مشكلات اقتصادی و گرانی افسار گسیخته ندارند و از این كه مجلس به طور جدی وارد نمی‌شود، تعجب می كنم.
وی با بیان این كه مشكلات مردم بسیار سخت شده و گرانی حالت افسارگسیخته به خود گرفته است، افزود: اگر جنگ فعلی، اقتصادی است كه دشمن ، بمب به سفره و زندگی و معیشت مردم فرو می‌ریزد چرا مجلس شورای اسلامی در این خصوص سكوت كرده و درباره این موضوع كاری نمی‌كند.
نماینده مردم مهریز در مجلس یادآور شد: مجلس در حال بررسی انتخابات استانی است و اگر یك ماه دیگر در این خصوص تصمیم‌گیری می‌كردیم چه ایرادی داشت در حالی كه مردم دچار مشكلات اقتصادی هستند و باید این موضوع در اولویت قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد: پنج بار تذكر شفاهی به هیات رییسه ارایه كردم و خواستار بررسی مسایل اقتصادی و وضعیت معیشیتی مردم در جلسه غیرعلنی شدم و مشخص شود كه چند درصد مشكلات اقتصادی به تحریم‌ها و چند درصد به سوء مدیریت ها مربوط است اما هیات رییسه هیچ توجهی ندارد.
مسعود پزشكیان كه ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذكر این نماینده گفت: تشكیل جلسه غیرعلنی مجلس به خاطر همین مسئله بود و پیشنهاد مكتوب شما در هیات رییسه مطرح شد اما به دلیل رسیدگی مجلس به لایحه بودجه 1398 به تاخیر افتاد اما قرار است كمیسیون اقتصادی پیشنهاد خود را اعلام كند؛ منظور این كه به این مسئله توجه شد، نگویید توجه نشده است.

** قانون ممنوعیت بازنشستگان كامل اجرا شود
زهرا سعیدی نماینده مردم مباركه در مجلس شورای اسلامی نیز در تذكر شفاهی به اجرای صحیح قانون منع به كارگیری بازنشستگان اشاره كرد و گفت: اجرای صحیح، درست و كامل این قانون بسیار اهمیت دارد و بسیار بد است كه اجرای صحیح این قانون و نظارت در این خصوص مشكل داشته باشیم.
وی در تذكر دیگری درباره بازنشستگان صنعت فولاد گفت: در حالی كه این افراد در دوران سختی خدمت خود را تمام كرده‌اند روا نیست برای دریافت حقوق و مزایای خود تلاش كنند.
نماینده مردم مباركه در مجلس افزود: باید دولت با توجه به مشكلاتی كه سازمان خصوصی در واگذاری‌های این حوزه داشته و رفع مشكلات بازنشستگان و پرداخت مزایای آنها تلاش كنند.
سعیدی در تذكر دیگری همچنین گفت: دولت باید برای رفع مشكلات مالباختگان سكه ثامن اقدام عاجلی كند.

** مردم استان های شمالی اجازه انتقال آب دریای خزر را نمی دهند
اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در تذكر شفاهی گفت: مردم استان‌های شمالی نسبت به انتقال مصوبه دولت درباره انتقال آب دریای خزر ناراحت و عصبانی هستند؛ ما اجازه عملیاتی شدن این مصوبه غیركارشناسی را نخواهیم داد.
وی در تذكر دیگری اظهارداشت: در استان گیلان مشكل زباله و پسماند و شیوه دفن زباله موجب سرازیر شدن شیرابه‌ها به نهرها و رودخانه‌ها شده كه در نهایت آلودگی رودخانه ها و دریای خزر را ایجاد كرده است؛ همچنین موجب تهدید آبزیان كمیاب دریای خزر شده اشت.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سفر پیش روی رییس جمهوری به استان گیلان گفت: امیدواریم در این سفر در مورد زباله‌های استان‌های شمالی طرحی را به تصویب برسانید تا مشكل زباله برای همیشه حل شود.

** خودروسازان آرامش و سرمایه مردم را به بازی گرفته اند
بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس در تذكری شفاهی به گرانی خودروها اشاره كرد و پیوند پیروزمندانه خودروسازان و دلالان را در خم كردن كمر مردم تبریك گفت.
وی افزود: از سكوت و انفعال دولت، مجلس، نهادهای نظارتی و سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان در برابر نابسامانی‌های بازار خودرو تعجب می‌كنم.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: طرح یك فوریتی ساماندهی بازار خودرو را آماده كردیم كه باید نهایتاً 45 روز به نتیجه می‌رسید اما با گذشت 11 ماه بین مجلس و كمیسیون صنایع پاسكاری می‌شود و خروجی كمیسیون هم نه تنها خواسته طراحان را تأمین نمی‌كند بلكه صرفا خواسته خودروسازان را تأمین می‌كند.
پارسایی تاكید كرد: خودروسازان آرامش و سرمایه مردم را به بازی گرفته اند و كاری كه آنان كردند، هیچ دشمنی با مردم نكرد.
وی ادامه داد: چرا مدیران ناكارآمد كه برخلاف قانون عمل می‌كنند و توپ را در زمین دلال و تحریم می‌اندازند، باید همچنان در پست‌های خود باقی بمانند؟
نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: خودروسازان چندی پیش به كمیسیون اصل 90 مجلس آمدند و وعده دادند كه با پنج درصد زیرقیمت بازار خودروها را عرضه كنند تا بلكه قیمت آن كاهش یابد اما زیر قول خود زدند و به ملت وعده‌های دروغین دادند.

** مردم از گرانی ها به ستوه آمده اند
همچنین عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی در تذكر شفاهی خطاب به رییس جمهوری گفت: قرار بود با تدبیر، امید را در دل مردم زنده كنید، قرار بر نابسامانی در قیمت ها و توزیع كالاها نبود اما مردم امروز به سطوح آمده اند.
وی افزود: میلیاردها دلار ارز از كشور خارج می شود اما به دلیل بی تدبیری شاهد گرانی و كمبود كالاهای اساسی و افزایش بی رویه قیمت ها هستیم و این ها باعث نگرانی مردم شده است.
نماینده مردم نایین در مجلس ادامه داد: آقای رییس جمهوری، مجلس و مسئولین فكری برای مردم كنید، مردم از گرانی ها به ستوه آمده اند و ناامید شده اند.
نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تذكری گفت: از آنجایی كه كارگروه ساماندهی مد و لباس در وزارت ارشاد معرفی انواع پوشش اسلامی ایرانی را برعهده دارد كه كم كاری و منفعل بودن این كارگروه باعث رقم زدن حادثه تالار آیینه دیوان لواسان شده است چرا وزارت ارشاد به صورت فعال عمل نمی كند.

** تذكرهای كتبی نمایندگان
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس تذكرات كتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی كشور را قرائت كرد.
گلمرادی نماینده ماهشهر به وزیر راه و شهرسازی در مورد ضرورت بازرسی و بررسی همه جانبه در رابطه با پایانه های حمل و نقل بندرامام و جلوگیری از رویه های غلط و فسادانگیز در تعاملات صاحبان كالا و شركت های حمل و نقل و باربری مرتبط با تعرفه های حمل بار و تسریع در جلوگیری از نفوذ نمایندگان صاحب كالا تذكر داد.
مرادی نماینده مریوان به رییس جمهوری در مورد دلیل عدم اجرای قانون مربوط به پرداخت حق مناطق جنگی به كلیه استانها و شهرستانهای جنگی تذكر داد.
سید جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر نیز در تذكری به رییس جمهوری بر ضرورت بازنگری و توجه جدی در توزیع گوشت در كشور تاكید كرد.
بهروز بنیادی نماینده مردم كاشمر هم به وزیر تعاون ، كار و رفاه اجتماعی در مورد علت تاخیر بدهی سازمان تامین اجتماعی به حوزه سلامت تذكر داد.
شهروز برزگر نماینده مردم سلماس به وزیر آموزش و پرورش درمورد بازسازی و نوسازی شهرستان سلماس و این كه دانش آموزان از سقف های ترك خورده می ترسند تذكر داد.
حسن نوروزی نماینده مردم بهارستان و رباط كریم نیز به وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تذكر داد كه چرا بیمارستان تامین اجتماعی شهر رباط كریم افتتاح نمی شود.
وی همچنین به وزیر مسكن و شهرسازی در مورد این كه چرا پروژه با قیمت ارزان و 60 هكتار زمینی كه متری یك میلیون ارزش دارد به اشخاصی كه تابعیت تركمن دارد متری 13 هزارتومان تحویل می دهید تذكر داد.
قاضی پور نماینده مردم ارومیه هم به وزیر كشور در مورد این كه دستور اقدامات لازم جهت آمادگی فرمانداری ها و بخشداری ها و استانداری ها برای پذیرایی مهمان نوروزی تذكر داد.
قاضی پور نماینده مردم ارومیه، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران و احمد امیرآبادی نماینده مردم قم به رییس جمهور در مورد دستور لازم جهت تامین حقوق معوقه بیش از 97 هزار نفر كارگران كه بیش از سه ماه حقوق معوقه دارند، تذكر دادند.
قاضی پور نماینده مردم ارومیه، علیرضا محجوب نماینده مردم به وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در مورد این كه با توجه به تصویب افزایش 400 هزارتومانی به حقوق كارمندان دولت تسری مصوبه مجلس به حقوق كارمندان تذكر دادند.
حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب به رییس جمهوری در مورد اتخاذ تدبیر وزارتی برای مبارزه با پدیده گران فروشی تذكر داد.
نماینده مردم اسلام آباد غرب و شهروز برزگر نماینده سلماس در تذكری به وزیر اطلاعات بر پیگیری و نظارت لازم در جهت جلوگیری از شكل گیری رانت ها و انحصارات اقتصادی تاكید كردند.
فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب و جمعی از نمایندگان دیگر به وزیر دفاع در مورد علل عدم پیگیری احقاق حق ایثارگران تذكر دادند.
نماینده اسلام آباد غرب در مجلس همچنین به وزیر اطلاعات در مورد تشكیل پرونده تازه ای تحت عنوان جاسوسی در ساختار تصمیم گیری و كارشناسی در وزارت اطلاعات با هدف شناسایی عوامل تحمیل و اشتباه و انحراف و ائتلاف منابع در ساختار تصمیم گیری تذكر داد.
سیام*1058**1336
۰ نفر