۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶
کد خبر: 83230463
T T
۰ نفر

پاكسازي محيط زيست نيازمند يك نهضت فراگير است

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶
کد خبر: 83230463
پاكسازي محيط زيست نيازمند يك نهضت فراگير است

قزوين - ايرنا - معاون هماهنگي امور عمراني استاندار قزوين گفت: براي پاكسازي محيط زيست نيازمند يك نهضت فراگير هستيم و در اين زمينه تمامي دستگاه هاي مرتبط بايد همكاري داشته باشند.

به گزارش ايرنا، علي فرخزاد روز دوشنبه در جلسه كارگروه استاني مديريت پسماند كه در استانداري برگزار شد، افزود: با توجه به سفر اخير رييس سازمان محيط زيست كشور و تاكيد بر قرار گرفتن قزوين به عنوان يك مسير سبز و پاك در كشور، بايد براي اين موضوع به طور جدي وارد شويم و تمامي چالش هاي پيش رو را برداريم.
وي، آلودگي محيط زيست را يك منكر اجتماعي دانست و افزود: براي غلبه بر مشكلات زيست محيطي بايد از ظرفيت سازمان هاي مردم نهاد، ستاد امر به معروف و نهي از منكر و نيز ائمه جمعه و جماعات به نحو مناسب براي فرهنگ سازي استفاده كرد.
فرخزاد با اشاره به طرح جمع آوري زباله و پاكسازي حاشيه راه ها از سوي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان در 25 اسفند ماه جاري، يادآور شد: در اجراي چنين طرح هايي پيشنهاد مي شود تا ضمن همكاري و مشاركت دستگاه ها در اين زمينه، مسئولان فرهنگي براي فرهنگ سازي مبني بر داشتن محيطي پاك و پاكيزه در جامعه اقدام كنند.
اين مسئول در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به پايان جلسات كارگروه استاني مديريت پسماند در سال جاري، گفت: شهرداري هاي استان براي حضور در جلسه بعدي بايد مكان هاي در نظر گرفته شده براي تخليه نخاله هاي ساختماني مناطق تحت مديريت خود را با رعايت مسايل زيست محيطي اعلام كنند.
به گفته وي، شهرداري ها برنامه هاي اجرايي خود را در زمينه تفكيك زباله از مبدا به عنوان يك وظيفه ذاتي و كارهاي انجام شده در اين زمينه را ارايه كنند.
فرخزاد با اشاره به بودجه 10 هزار ميليارد ريالي سال آينده مديريت پسماند اين استان، گفت: خوشبختانه با افزايش اعتبارات در نظر گرفته شده مي توان گام هاي خوبي را براي اجراي برنامه هاي پيش بيني شده در اين زمينه برداشت.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار قزوين در ادامه به پايان مهلت دفن زباله هاي پزشكي هفت استان كشور در قزوين در سال جاري اشاره كرد و اظهار داشت: براساس توافقات به عمل آمده اين مدت ديگر تحت هيچ شرايطي تمديد نمي شود و از ابتداي سال آينده هيچ زباله پزشكي از ساير استان ها براي امحا در اين استان پذيرفته نخواهد شد.

**تعامل خوبي براي پاكسازي محيط زيست در استان قزوين وجود دارد
مديركل حفاظت محيط زيست قزوين در اين جلسه گفت: خوشبختانه تعامل و همكاري خوبي بين دستگاه ها و نهادهاي مرتبط با موضوع زيست محيطي در امر پاكسازي مناطق مختلف اين استان وجود دارد و تاكنون نيز طرح هاي مناسبي در اين زمينه اجرايي شده است.
حسن پسنديده افزود: با توجه به معضل آلودگي هاي زيست محيطي در مبادي ورودي و خروجي عوارضي هاي استان، به خصوص هنگام تعطيلات نوروزي تدابير لازم براي رفع آنها در نوروز سال 98 انديشيده شده است.
وي ادامه داد: در حوزه پاكسازي حاشيه راه هاي استان، به خصوص در آزادراه ها مي توان با مشاركت و بهره مندي از ظرفيت برخي دستگاه ها از جمله راهداري و جهاد كشاورزي در بخش جمع آوري پلاستيك هاي موجود در اراضي كشاورزي و نيز شركت ها و واحدهاي توليدي مستقر در آنها و نيز مجتمع هاي خدمات رفاهي موجود استفاده كرد.
وي به موضوع تفكيك زباله از مبدا در شهرها اشاره كرد و يادآور شد: اين مساله براي سال آينده بايد در دستور كار جدي اين كارگروه و شهرداري هاي استان قرار گيرد.
8054* 6101